2026-04-26, 19:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Alla politiker var även rörande överens om att invandringen var lönsam. Politiker vet inte allt, deras största intresse är att se efter sig själva och bli omvalda.
Nej alla politiker var inte överens om det. Var har du fått det. Ifrån?
Citera
2026-04-26, 19:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Jag har sparat och sparat på börsen i alla år i både fonder och aktier. Om Putin påbörjar ett storkrig i Europa vad händer då med mina pengar? Ska jag ta ut allt nu och gräva ner pengarna i trädgården?
Börsen har klarat två världskrig tidigare och skulle klara ett till. Fortsätt månadsspara och sitt still i båten.
Citera
2026-04-26, 19:33
Medlem
Ramsviks avatar
Putin är diktator över Ryssland och Kreml har kriser och halvmilitära konflikter med flera av sina grannar som Moldavien och Georgien. Ukraina är kanske "värst" i sammanhanget där Putin sedan 2022 krigar mot och terroriserar grannlandet.

Att han eller någon av hans extrem-nationalistiska underhuggare eller konkurrenter skulle inleda ett reguljärt krig mot NATO är inte troligt. Generalerna i öst inser att deras militära styrkor inte skulle palla ett sådant angrepp. Och när det gäller atombomber gäller fortfarande MAD, Mutually Assured Destruction, ingen kommer att trycka på någon avfyrningsknapp.
Citera
2026-04-26, 19:36
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Jag har sparat och sparat på börsen i alla år i både fonder och aktier. Om Putin påbörjar ett storkrig i Europa vad händer då med mina pengar? Ska jag ta ut allt nu och gräva ner pengarna i trädgården?

1. Putin kommer inte.
2. DJI steg 50 % 1939–1945.
Citera
2026-04-26, 20:45
Medlem
pn222jws avatar
Alla krig har alltid orsakat inflation - på så vis blir staternas återbetalningar (av lån som finansierat krigföringen) billigare, när freden väl kommer. Centralbankerna kommer då att trycka upp fler sedlar. Spararna drabbas.
Citera
2026-04-26, 23:41
Medlem
Om det blir krig mellan Ryssland EU/Nato blir det förmodligen ett kärnvapekrig direkt.
En massiv attack med kärnvapen från ryssen, detta för att slå ut allt motstånd, snabbt..
Under kallakriget var det Sovjets hemliga taktik, slå till först och hårt, tusentals kärnvapen mot Europa, ett par hundra bara mot Sverige...

Detta iom att ryssen vet att de inte skulle klara det med konventionella vapen, eftersom de inte ens kunnat ta Ukraina.

Såå, om det då blir kärnvapenkrig kommer du förmodligen att dö, så du behöver inte dina pengar från börsen i alla fall då...
Europas ekonomier och länder kommer bli helt utraderade
Citera
2026-04-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är just såna fördomar som kan vara lite farliga
Lätt att tappa fokus. Om man får för sig att alla är oförmögna/ovilliga till krig
Kan bli en rejäl kalldusch när något väl händer
Vi lever i en tid där spelplanen ständigt förändras

Det är rätt att inte helt vifta med handen men TS tror samtidigt att om Putin ens tänker tanken så kommer hans pengar att försvinna. Som att det är en faktisk sanning som kan ske. Det är absurt. Putin har redan visat att han är villig av göra krigsbrott, likaså USA, men ingen av de har attackerat ett NATO-land eller ett land där det faktiskt kan bli "riktiga" konsekvenser. Det är ett mycket större steg och även om de får för sig, i sin demens, att göra det, kommer inget extremt att hända. Sannolikheten är väl närmare noll (men inte helt obefintlig).
Citera
2026-04-27, 21:46
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej alla politiker var inte överens om det. Var har du fått det. Ifrån?
Generalisering såklart. Precis som att inte ALLA experter tror på en invasion. Men du missade uppenbarligen poängen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in