2026-04-26, 15:51
  #529
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det må vara hänt, men frågan kvarstår hur kloaken rysslands "egenintresse" "gynnas" av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, vilket kostat kloaken ryssland hundratals miljarder dollar, eller hur? Detsamma har som bekant även resulterat i att kloaken ryssland "fått" LÄNGRE gräns mot putains största skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato. Att FLER länder sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. putain synes som sagt verkligen ha "otur" när hen "planerar"...



"Missförstånd" är det uppenbarligen du och likasinnade som står för. Varför kan du inte svara på frågan om hur putains imperialistiska anfallskrig "tjänar" kloaken rysslands "egenintresse"?



"Terrorattentat"? Tänker du på "false flag" operationer som den psykotiske dvärgen i kreml iscensatt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blowing_Up_Russia

Tror du själv att det LÅG i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars invasion"?

Om det finns "etniska ryssar" som befinner sig i andra länder än kloaken ryssland och inte trivs där dom är så borde dom väl emigrera till kloaken snarare än att den psykotiske dvärgen i kreml invaderar, ockuperar, annekterar och för imperialistiska anfallskrig mot sådana länder, eller hur?

"Bombarderandet" av Donbass var det som bekant också putain (inofficiellt innan feb 2022) som stod för. Innan massmördaren putain inledde sitt regelrätta anfallskrig mot Ukraina (som en följd av inbördeskriget i Ukraina vilket startades och underblåstes av hen som tillhandahöll militär personal och material till "separatisterna") hade totalt 3400 civila dödats.
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning har (dessvärre, men föga förvånande) hundratusentals människor blivit mördade av putains mordiska horder (och hundratusentals ryssar har dödats).
https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said 'I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa'."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?



Tycker du det är konstigt att Ukraina sökte stärka sin försvarsförmåga EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml invaderat, ockuperat och annekterat del av landet 2014?

"Operation Orbital was the code-name for a British military operation to train and support the Armed Forces of Ukraine. It was launched in 2015 in response to the 2014 Russian annexation of Crimea. It provided training to over 22,000 Ukrainian military personnel before it was suspended ahead of the Russian invasion of Ukraine."
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Orbital



Ja, det är en monumental "felsyn" av dig, putain och mersheimer et. al. att suveräna stater inte skall "tillåtas" självbestämmande, inklusive vilka försvarsallianser de önskar ingå i. Det är nog mycket den psykotiske dvärgen i kreml inte "tar med knusende ro". Hen, och hens sykofanter, vill helst att:

- ryska, snarare än engelska, skall vara världens linqua franca,
- rubeln, snarar än dollarn, skall vara världens reservvaluta,
- ryssland skall tillåtas bestämma över andra länder.
- ryssland skall vara en "respekterad" stormakt,

Tråkigt nog för dig och putain förändras verkligheten lik förbannat inte för den saken skull. ryssland, under diktator putain, förblir en diktatur med ett kuvat folk där oliktänkande förtrycks, förföljs, fängslas och mördas av den ondskefulla totalitära regimen. ryssland, under diktator putain, är möjligen en regional makt, men fortfarande en genomkorrupt kloak, eller som John McCain så träffande sade; "russia is, more or less, a giant gas station pretending to be a real country." Det stämmer dessvärre fortfarande...

En färgstark och målande beskrivning av läget. Mycket bra sammanfattat!
Citera
2026-04-26, 17:38
  #530
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tack, detta debatterades för över 4 år sen och jag har läst putins retarderade dynga som ledde till hans krig, påminner om en kort version av mein kampf.
Det verkar dock vara en nyhet för dig...

Bara en blind höna kan låtsas och ljuga om vilka putins avsikter var, nämligen att radera ut Ukraina och dess identitet.

Så här skriver Putin om Ukrainas oberoende.


Citat:
The Russian Federation recognized the new geopolitical realities: and not only recognized, but, indeed, did a lot for Ukraine to establish itself as an independent country. Throughout the difficult 1990's and in the new millennium, we have provided considerable support

Min fetning. Pröva Google translate om du inte förstår vad detta betyder avseende den ryska inställningen till ukrainsk oberoende.
Citera
2026-04-26, 17:43
  #531
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Så här skriver Putin om Ukrainas oberoende.




Min fetning. Pröva Google translate om du inte förstår vad detta betyder avseende den ryska inställningen till ukrainsk oberoende.
Och?? din läsförståelse verkar ligga på lågstadienivå.
Inget av ditt" fetade" är nåt som motbevisar hans ideér om invasionskriget.
Det är ju bara en beskrivning av ett historiskt skeende som putin inte var involverad i.

Du liknar faktiskt ett troll...
Citera
2026-04-26, 17:51
  #532
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag ser USA:s politik gentemot de länder som du nämner delvis också som ett utslag av USA:s frälsarroll, "Save the world for democracy", där dock stödet till shahen av Iran är ett tydligt egenintresse, d.v.s. oljan.

Detta var under det kalla kriget när USA bekämpade kommunismen, som de ansåg som den yttersta ondskan, genom att stödja regimerna i dessa länder och där USA ansåg de sig försvara ”den fria världen”.

USA oroade sig för den s.k. dominoeffekten, d.v.s. att kommunismen skulle sprida sig ytterligare och hota den globala stabiliteten.

Jag ser det mer som en ideologisk kamp i det kalla krigets skugga och bara till en del i strikt egenintresse. Men självklart gfanns det också egna strategiska och ekonomiska intressen. Stödet till shahen i Iran är ett bra exempel att det handlade om det västliga intresset av oljan. Men jag sa "inte alltid" om egenintresset.

Det är mycket ideologi inblandat också med kampen mot kommunismen som ett hot mot demokratin. Det är ideologiskt driven politik helt klart: We are the good guys and must fight for freedom and democracy all over the world.
Mearsheimer - och jag anser att han har fog för sin inställning- ser detta som retorik. Och den är sekundär som drivkraft. Att medverka till att störta en demokratiskt vald president som Allende - för att ta ett exempel i raden- kan svårligen säljas in som en tjänst åt demokrati i världen. Men många vilsna själar i Förenta staterna förmåddes tro att Allende var kommunist och att den röda faran måste stoppas i den västra hemisfären.

Motsvarande har vi ju på andra sidan. Ta det sovjetiska ockupationskriget i Afghanistan (som var ett större hot mot oss än dagens ukrainakrig). Det såldes in på övligt sätt som proletär internationalism och en kamp för reformer och befrielse av kvinnor. I grunden handlade det dock om strategi. Att utöka den sovjetryska intressesfären och förverkliga en gammal rysk dröm att komma närmare de varma vattnen i söder. Det fanns ju faktiskt sovjetvänliga vänsterpartier i Europa som då svalde den ryska retoriken.
Citera
2026-04-26, 17:56
  #533
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Och?? din läsförståelse verkar ligga på lågstadienivå.
Inget av ditt" fetade" är nåt som motbevisar hans ideér om invasionskriget.
Det är ju bara en beskrivning av ett historiskt skeende som putin inte var involverad i.

Du liknar faktiskt ett troll...

Han skriver om den ryska inställningen efter Ukrainas självständighet på 90-talet och framåt, eller hur?
Om han skriver att den inställningen ändrats får du vara så god att citera de raderna verbatim.
Eller dra dig tillbaka ärelös.
Citera
2026-04-26, 17:58
  #534
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Han , putler,
skriver att den inställningen ändrats får du vara så god att citera de raderna in extenso.

Du har redan fått citat på det.
Citera
2026-04-26, 18:05
  #535
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Så du anser att Putin aldrig har uttalat sig om Ukraina, som något som inte borde existera som självständigt land?
Inte sagt att Ukraina som land är ett misstag.
Att Ukraina inte är ett riktigt land?

Är det detta som du påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Han skriver om den ryska inställningen efter Ukrainas självständighet på 90-talet och framåt, eller hur?
Om han skriver att den inställningen ändrats får du vara så god att citera de raderna verbatim.
Eller dra dig tillbaka ärelös.
Citera
2026-04-26, 18:22
  #536
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du har redan fått citat på det.
Länk tack!
Citera
2026-04-26, 18:25
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Länk tack!

Varför svarar du inte Vodkasomsnus?
Citera
2026-04-26, 18:39
  #538
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Så du anser att Putin aldrig har uttalat sig om Ukraina, som något som inte borde existera som självständigt land?
Inte sagt att Ukraina som land är ett misstag.
Att Ukraina inte är ett riktigt land?

Är det detta som du påstår?
Nej!
Du beskriver olika saker här och det går att vränga till vad politiker har sagt.
Att Putin påstått att dagens Ukraina inte borde få existera känner jag inte igen.

Jfr: jag anser själv att upplösningen av unionen med Norge var ett misstag. Om jag är politiker och uttrycker den åsikten finns det garanterat politiska motståndare som beskriver mig som den där som anser att Norge inte borde vara självständigt.
Citera
2026-04-26, 19:00
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Flera missförstånd här.

1) Fredliga grannländer? Ryssland har efter kalla krigets slut utsatts för en rad terrorattentat från grupper som tagit sig in via gränserna i söder. Ukrainas regim har bombarderat Donbass i flera år och drivit iväg upp mot en miljon etniska ryssar till Ryssland bara under 2014.

Vad jag förstår har ALLA terrorattacker i rysseriet under barnamördare v.puttins tid vid makten orsakats av personer från Norra Kaukasus (dvs delrepubliker i rysseriet) eller FSB med undantag för en Kirgiz som var rysk medborgare. Inte ett enda fall där ryska myndigheter påstått att terroristerna kom utifrån har dokumenterats av ryska myndigheter. Så här ljög du.

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
2. Natomedlemskapet i sig har inte varit problemet för Kreml utan de konkreta åtgärderna. Som att Ukraina i mer än 10 år behandlats som en priviligierad allierad av USA och UK. Känner du till operation Orbital t ex.?
Klart att ett ukrainskt Nato-medlemskap hade varit ett stort problem för kreml, de hade aldrig vågat ge sig på ett Nato-land. Istället fick barnamördare v.puttin en mycket längre gräns mot Nato-medlemmar (Finland).

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
3. Om det handlar om en felsyn hos ryssarna så är det inte unikt för Putin. Ingen rysk politiker, inte heller oppositionella, tar en miltarisering av Ukraina med knusende ro.

Det sistnämnda har understrukits av Mearsheimer och vad jag vet håller andra amerikanska bedömare med honom. Även nuvarande chefen för CIA.
OK så det faktum att Ukraina förbättrade sina försvarspositioner betyder att rysseriet har rätt att invadera enligt ditt sätt att se på världen? Jag utgår ifrån att det faktum att rysseriet bygger upp sina styrkor betyder att Kina, Polen, USA och alla andra som känner sig manade har rätt att invadera rysseriet enligt ditt sätt att se på världen.
Citera
2026-04-26, 19:02
  #540
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Mearsheimer - och jag anser att han har fog för sin inställning- ser detta som retorik. Och den är sekundär som drivkraft. Att medverka till att störta en demokratiskt vald president som Allende - för att ta ett exempel i raden- kan svårligen säljas in som en tjänst åt demokrati i världen. Men många vilsna själar i Förenta staterna förmåddes tro att Allende var kommunist och att den röda faran måste stoppas i den västra hemisfären.

Motsvarande har vi ju på andra sidan. Ta det sovjetiska ockupationskriget i Afghanistan (som var ett större hot mot oss än dagens ukrainakrig). Det såldes in på övligt sätt som proletär internationalism och en kamp för reformer och befrielse av kvinnor. I grunden handlade det dock om strategi. Att utöka den sovjetryska intressesfären och förverkliga en gammal rysk dröm att komma närmare de varma vattnen i söder. Det fanns ju faktiskt sovjetvänliga vänsterpartier i Europa som då svalde den ryska retoriken.

Nej visst, att störta en demokratiskt valde Allende till förmån för diktatorn Pinochet var naturligtvis de facto ingen tjänst åt demokrati i världen. Såldes det in så? Jovisst - och det var väl så man också såg på det i USA. Det var alltså en ideologiskt driven aktion! Inte primärt grundad i USA:s egenintresse. Även om det kanske fanns amerikanska strategiska politiska överväganden med.

Apropå det sovjetiska ockupationskriget i Afghanistan för reformer och "befrielse av kvinnor" var det ju samma tugg från USA när de hade invaderat landet! Men initialt handlade det förstås om ett svar på 11 september och kampen mot terrorism, d.v.s. säkerhetstänkande att bekämpa Al Qaida och ta Usama Ben Laden. Det var så klart ett egenintresse. Men sedan blev det ju tal om nationsbyggande, skapa demokrati, mänskliga rättigheteroch rättigheter åt kvinnor.

Det är aldrig enkelt utan många olika faktorer som påverkar politiken. Den realistiska skolan är alldeles för enögd där allt förklaras av egenintresset. Det är mer komplext och därför mer komlicerat att göra bedömningar i förväg hur stora stater agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in