2026-04-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
En vinflaska är 75 cl.
Men ja, det är ungefär som du säger. 2 st 50 cl öl på 5% är samma mängd ren alkohol som 50 cl av ett svagt vin med 10 % alkohol.
Procent av vad? Av den totala mängden i drycken. Förr skilde man viktprocent från volymprocent, jag tror det bara är viktprocent man bryr sig om nu (kan ha fel i det dock).

Förr räknade vi i Sverige med viktprocent på öl och volymprocent allt annat från systemet. Men det gjorde man inte i utlandet så vi anpassade oss till dem. En viktprocent är lika med 1,25 volymprocent.
Citera
2026-04-26, 18:32
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Du menar alltså att jag i fredags drack nästan 1 deciliter 96-procentig alkohol enär jag fick i mig hela flarran...
En anledning till att vilja räkna utifrån 96%-igt kan ju vara om du är van vid att dricka det hemma. Du kanske vet att för dig är 1 dl 96%-igt precis lagom för en trevlig kväll, och så vill du veta hur mycket öl eller vin du behöver dricka på krogen för att komma upp i samma mängd alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Förr räknade vi i Sverige med viktprocent på öl och volymprocent allt annat från systemet. Men det gjorde man inte i utlandet så vi anpassade oss till dem. En viktprocent är lika med 1,25 volymprocent.
Tack, då var det klarlagt. Nu är nog det mesta utrett.
Citera
2026-04-26, 18:33
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Det är nog väldigt individuellt. Jag har läst att en dödlig dos ren etanol ligger på mellan två och tre deciliter.

Hursomhelst; det skulle bli helt andra fysiologiska konsekvenser att svepa en deciliter etanol rakt upp och ner än att sitta i timmar på en uteservering och smutta, ja.

En man som är van kan dricka en 75a vodka med 40%, vilket är 3 deciliter. Jag dog inte…
Citera
2026-04-26, 18:35
Avslutad
Citat:
En vinflaska är 75 cl.
Men ja, det är ungefär som du säger. 2 st 50 cl öl på 5% är samma mängd ren alkohol som 50 cl av ett svagt vin med 10 % alkohol.
Procent av vad? Av den totala mängden i drycken. Förr skilde man viktprocent från volymprocent, jag tror det bara är viktprocent man bryr sig om nu (kan ha fel i det dock).

volym är det nu. vikt var det förut på öl.
Citera
2026-04-26, 18:38
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
En man som är van kan dricka en 75a vodka med 40%, vilket är 3 deciliter. Jag dog inte…

Dels så tror jag att de menar att man ska dricka allt i ett svep. Gjorde du det? Och dels så påpekade jag ju att det är individuellt.

En fullblodsalkis kan väl dricka en 75:a, och sen knappt vara märkbart berusad?
Citera
2026-04-26, 18:40
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
volym är det nu. vikt var det förut på öl.
Tack. Andra har redan påpekat det, så det mesta som diskuterats i tråden är färdigutrett. Frågetecknen har rätats ut till utropstecken, vilket vi kan fira med en pilsner eller en slurk 96-procentigt eller nåt annat gott.
Citera
2026-04-26, 18:46
Avslutad
Citat:
Tack. Andra har redan påpekat det, så det mesta som diskuterats i tråden är färdigutrett. Frågetecknen har rätats ut till utropstecken, vilket vi kan fira med en pilsner eller en slurk 96-procentigt eller nåt annat gott.
Sorry. såg det sen
Citera
2026-04-26, 18:46
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
En anledning till att vilja räkna utifrån 96%-igt kan ju vara om du är van vid att dricka det hemma. Du kanske vet att för dig är 1 dl 96%-igt precis lagom för en trevlig kväll, och så vill du veta hur mycket öl eller vin du behöver dricka på krogen för att komma upp i samma mängd alkohol.
Njae, varför jag skrivit något om 96%-ig alkohol är för att jag någon gång under skolningens kemilektion fått förklarat att alkohol över 96% endast kan finnas i gasform. Då jag nyss gick och kollade på en ginflaska fanns där deklarerat 37,5% alkohol, jag kollade också på en flaska 'Fireball' vilken påstods innehålla 33%, men visst- om jag skulle räkna ihop båda dessa så håller jag mig med 70-procentig alkoholhalt här i stugan, om jag också lägger till ett par flaskor sjysst rödvin så kommer jag nog upp i närheten av 96% alkohol. Kan det vara så du menar man skall tänka då man beräknar vad för styrka man har på sin alkohol i hemmet?
Citera
2026-04-26, 18:55
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Njae, varför jag skrivit något om 96%-ig alkohol är för att jag någon gång under skolningens kemilektion fått förklarat att alkohol över 96% endast kan finnas i gasform. Då jag nyss gick och kollade på en ginflaska fanns där deklarerat 37,5% alkohol, jag kollade också på en flaska 'Fireball' vilken påstods innehålla 33%, men visst- om jag skulle räkna ihop båda dessa så håller jag mig med 70-procentig alkoholhalt här i stugan, om jag också lägger till ett par flaskor sjysst rödvin så kommer jag nog upp i närheten av 96% alkohol. Kan det vara så du menar man skall tänka då man beräknar vad för styrka man har på sin alkohol i hemmet?
Du skojar? För du har väl inte glömt vad tråden kom fram till om hur man räknar?
Citera
2026-04-26, 19:01
Avstängd
Citat:
"Fantastiskt vad den damen tål" - som Cornelis sjöng
Du är nära en 110%ig fylla
Citera
2026-04-26, 19:02
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Du skojar? För du har väl inte glömt vad tråden kom fram till om hur man räknar?
Ähh, så klart jag raljerar och det med mitt pekfinger om denna din passage-- >
Citat:
Ursprungligen postat av Kreatur
En anledning till att vilja räkna utifrån 96%-igt kan ju vara om du är van vid att dricka det hemma.
Det är nämligen som så att jag har svårt tro någon kan svälja så pass koncentrerad alkohol som 96% utan att kroppen reagerar med omedelbar uppstötning. Dessutom, vem i all världen håller sig med 96%-ig alkohol... undrar om det ens kan vara gott? Kanske med en halstablett därtill?
Citera
2026-04-26, 20:04
Medlem
Citat:
Okay, jag begriper nu hur man skall tänka. Jag trodde inte det gick att få fram en högre alkoholhalt än till 96%, där ser man...
jo det heter absolut alkohol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in