Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.
Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.
https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.
Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?
Man kan diskutera detta in absurdum, med det finns inga bra svar.
Man kan se det som en försäkring eller som "avbetalningsplan":
"Alla ska bada" hade Galenskaparna som pjäs för massa år sedan. Alltså alla ska betala via skatten ELLER via egna pengar. -Eller en "kombo".
Under livets alla olika faser har man olika behov.
Barn under 7 år betalar inget.
Skolbarn betalar inget. (på skoltid)
Gymnasieelever (ungdomsgymnasiet) betalar inget. (på skoltid)
Ålderspensionärer betalar inget.
Vilka betalar då?
Folk som aldrig utnyttjar kollektivtrafiken, typ folk som aldrig rör sig eller folk som cyklar eller åker taxi eller kör sin bil. (Eller jobbar hemifrån via nätet)
Den sistnämnda gruppen vill den "röd-gröna"-partiet (tre-fyra partier) använda som "valfläsk" nu. Röd-gröna (som jag vill säga "röd-röda"-gruppen) har haft makten i 3,5 år, varför göra detta NU? Jo, det är valfläsk.
Jag var tidigare förtjust i GS, alltså Göteborgs Spårvägar. Jättebra system generellt, man tog "tricken" överallt och den kom kanske var tionde minut.
NU så är spårvägen miserabel. Vad är problemet då kanske ni undrar?
-Västlänken. Tar flera decennier innan den är klar. Spårvägen "kommer inte fram på utsatta tider eller så är det andra hållplatser eller ingen hållplats alls.
-Alla barn och ungdomar som har gratis "månadskort" via skolan. Finns inga platser för vuxna, samt unga idioter som stör. i spårvagnen eller bussen.
Nå, jag gillar inte detta alls. (De röd-grönas valfläsk).
Bra att jag har turen att jobba hemma, och kan ta mina bilar när jag behöver.
-Tyvärr så får jag betala idioternas politik en mandatperiod till kanske. Men jag har flera hus, så jag kan skriva mig till Halland om det vill sig illa.