2026-04-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som alla vallöften oavsett styre så genomförs dom innan val.

Fel. Nuvarande regering har bräkt om att genomföra vallöften EFTER nästa val. Redan sedan början av mandatperioden
Citera
2026-04-26, 13:56
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Sänkningen av matmomsen ledde inte till lägre matpriser där jag bor. Det var bara ICA-handlarna som gynnades.
Nog ser man att det skett en sänkning.

Men de flesta har noll koll på priserna i affären.

Triumfglass var tex 3kr billigare härom dagen till min förvåning. Uppmärksammat lägre kaffe, felix tomatketchup mm mm.

Några leverantörer har säkert passat på men andra har sänkt.
Citera
2026-04-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Fel. Nuvarande regering har bräkt om att genomföra vallöften EFTER nästa val. Redan sedan början av mandatperioden
Delar av det då det är lång tids "bedrövelse" som skall åtgärdas och behövs grundlagsändringar behövs två efter varann mandatperioder.
Citera
2026-04-26, 14:07
Medlem
Citat:
Sänkningen av matmomsen ledde inte till lägre matpriser där jag bor. Det var bara ICA-handlarna som gynnades.

Haha men sluta
Citera
2026-04-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nog ser man att det skett en sänkning.

Men de flesta har noll koll på priserna i affären.

Triumfglass var tex 3kr billigare härom dagen till min förvåning. Uppmärksammat lägre kaffe, felix tomatketchup mm mm.

Några leverantörer har säkert passat på men andra har sänkt.

Självklart har det skett sänkningar, vänstern har som vanligt skygglappar.
Citera
2026-04-26, 14:27
Medlem
Tearsinrains avatar
Haha det är fan sorgligt att de lyckas varje gång med att få folk att bli nöjda med att de fixar saker precis några månader innan valet. De har haft 3 och ett halvt år på sig... Visst har Tidö exempelvis bestämt att sänka moms för mat och drivmedelspriserna (tillfälligt) bara några månader innan valet men det fanns iaf. en stor anledning med kriget i Iran som ligger bakom det. Men lika sorgligt varje gång, att man gör det bara för att plocka politiska poäng. Det gör båda sidor absolut men sossarna bryr sig om en enda sak och det är makt, det finns iaf. vissa på högra sidan som fortfarande bryr sig om folket. S kan låtsas bry sig om folket, bara de får makt, makt och makt.
Citera
2026-04-26, 14:57
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?

Jättebra!
1. Ja, alla vill ha billigare.
2. Ja, alla borde sänka priset.
3. Knappast, kanske någon som känner sig 5% gladare på S och låg nära gränsen byter.

Hur skall det betalas? Tas från annat fordonsslag, t.ex. bilar via bilskatten.

(kör själv bil)
Citera
2026-04-26, 15:11
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
berorende på babbar som dig ja annars är vi rikast och snyggast i hela sverige och värden

Hur är det att bo i en kommun med 30-45% babbar?
Citera
2026-04-26, 15:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
förjävligt, men de kommer åka ut snart förhoppningsvis, det är det enda som faktiskt är negtativt med den här kommunen så du har satt fingret på rätt ställe.
Citera
2026-04-26, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jättebra!
1. Ja, alla vill ha billigare.
2. Ja, alla borde sänka priset.
3. Knappast, kanske någon som känner sig 5% gladare på S och låg nära gränsen byter.

Hur skall det betalas? Tas från annat fordonsslag, t.ex. bilar via bilskatten.

(kör själv bil)
En bra ide som hade varit genomförbar och ändå gjort kommunen tjänar pengar är alla etniska svenskar får åka gratis och alla med utländskhärkomst får betala och får endast ge böter som tack för de ens får vistas i kommunen det vore rättvist tycker jag
Citera
2026-04-26, 15:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?

Man kan diskutera detta in absurdum, med det finns inga bra svar.
Man kan se det som en försäkring eller som "avbetalningsplan":

"Alla ska bada" hade Galenskaparna som pjäs för massa år sedan. Alltså alla ska betala via skatten ELLER via egna pengar. -Eller en "kombo".

Under livets alla olika faser har man olika behov.
Barn under 7 år betalar inget.
Skolbarn betalar inget. (på skoltid)
Gymnasieelever (ungdomsgymnasiet) betalar inget. (på skoltid)
Ålderspensionärer betalar inget.

Vilka betalar då?
Folk som aldrig utnyttjar kollektivtrafiken, typ folk som aldrig rör sig eller folk som cyklar eller åker taxi eller kör sin bil. (Eller jobbar hemifrån via nätet)

Den sistnämnda gruppen vill den "röd-gröna"-partiet (tre-fyra partier) använda som "valfläsk" nu. Röd-gröna (som jag vill säga "röd-röda"-gruppen) har haft makten i 3,5 år, varför göra detta NU? Jo, det är valfläsk.

Jag var tidigare förtjust i GS, alltså Göteborgs Spårvägar. Jättebra system generellt, man tog "tricken" överallt och den kom kanske var tionde minut.

NU så är spårvägen miserabel. Vad är problemet då kanske ni undrar?
-Västlänken. Tar flera decennier innan den är klar. Spårvägen "kommer inte fram på utsatta tider eller så är det andra hållplatser eller ingen hållplats alls.

-Alla barn och ungdomar som har gratis "månadskort" via skolan. Finns inga platser för vuxna, samt unga idioter som stör. i spårvagnen eller bussen.

Nå, jag gillar inte detta alls. (De röd-grönas valfläsk).
Bra att jag har turen att jobba hemma, och kan ta mina bilar när jag behöver.

-Tyvärr så får jag betala idioternas politik en mandatperiod till kanske. Men jag har flera hus, så jag kan skriva mig till Halland om det vill sig illa.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-26 kl. 15:45.
Citera
2026-04-26, 15:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos

ALLA storstäder i Sverige har samma blandning. (Stockholm, Göteborg, Malmö)
Vill du ha lokaltrafik i "Babbe-fritt"-samhälle så får väl du köpa en villa i "Korpilombolo" eller Bastuträsk. Tyvärr finns det ingen lokaltrafik där vad jag vet. Kanske en buss om dagen eller nåt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in