2026-04-25, 18:13
  #13
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Markera alla bilderna (Cmd-A), tryck Opt (Alt) + mellanslag och bläddra med piltangenterna. Eller markera alla bilder, tryck mellanslag och sedan klicka på grön knapp högst upp för att få upp dom i helskärm.
Helskärm är inget problem men det går inte att bläddra i bilderna då.
Citera
2026-04-25, 18:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Jag försökte kopiera bilderna och klistra in dem i Bilder, med det gick inte av någon anledning.
Markera och kopiera går men inte klistra in, vansinnigt.

Skumt. Har du provat menyn Filer --> Importera?

Alternativt kan du dra bilderna till Bilder ikonen och släppa dom där. Det ska också fungera.
__________________
Senast redigerad av Honzik 2026-04-25 kl. 18:26.
Citera
2026-04-25, 18:25
  #15
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Skumt. Har du provat menyn Filer --> Importera?
Det gick att klistra in bilderna på startsidan men inte i mappen Bilder!
Jag ger upp, tack för hjälpen och ha en fin kväll alla.
Citera
2026-06-21, 08:49
  #16
Medlem
Replipunkts avatar
Flytta film från en usb till en annan med en mac går inte, någon som vet varför mac jävlas med sina användare? Kopiera eller klippa går bra men texten klistra in är grå och går inte att öppna.

Fungerade klanderfritt med en Acer laptop men omöjligt på mac.
Varför fungerar inte enkla saker på mac?
Citera
2026-06-21, 09:36
  #17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Flytta film från en usb till en annan med en mac går inte, någon som vet varför mac jävlas med sina användare? Kopiera eller klippa går bra men texten klistra in är grå och går inte att öppna.

Fungerade klanderfritt med en Acer laptop men omöjligt på mac.
Varför fungerar inte enkla saker på mac?

Jag gissar att USB-minnet är formaterat med NTFS som filsystem. Macen kan läsa men inte skriva till NTFS-fornaterade enheter. Formatera om minnet som exFAT (om det ska användas både på PC och Mac) eller som APFS om det bara ska användas på Mac.
Citera
2026-06-21, 09:49
  #18
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag gissar att USB-minnet är formaterat med NTFS som filsystem. Macen kan läsa men inte skriva till NTFS-fornaterade enheter. Formatera om minnet som exFAT (om det ska användas både på PC och Mac) eller som APFS om det bara ska användas på Mac.
Ok, ska pröva det. Men det är för jävligt att allt måste vara invecklat på mac, inget fungerar smidigt, allt måste göras komplicerat av någon orsak. Skitapparater.
Citera
2026-06-21, 10:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ok, ska pröva det. Men det är för jävligt att allt måste vara invecklat på mac, inget fungerar smidigt, allt måste göras komplicerat av någon orsak. Skitapparater.

Döm inte ut ett helt varumärke bara för att du inte begriper vad du håller på med….
När man köper nåt nytt annorlunda så får man räkna med att vissa saker kan man få lära om lite på, men sen funkar det smidigt.

De problem du tycker dig uppleva här i princip inget med just bara Apple att göra utan det hade kunnat vara liknande problem om man bara kört Apple och sen gått över till Windows-datorer.

Vissa saker kanske görs på lite olika sätt på de olika plattformarna, men det tar inte många minuter att kolla upp och lära sig lite nytt. Det är inte detsamma som att det ena eller andra skulle vara så himla dåligt eller ens sämre, bara lite annorlunda i vissa fall
Citera
2026-06-21, 10:29
  #20
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Döm inte ut ett helt varumärke bara för att du inte begriper vad du håller på med….
När man köper nåt nytt annorlunda så får man räkna med att vissa saker kan man få lära om lite på, men sen funkar det smidigt.

De problem du tycker dig uppleva här i princip inget med just bara Apple att göra utan det hade kunnat vara liknande problem om man bara kört Apple och sen gått över till Windows-datorer.

Vissa saker kanske görs på lite olika sätt på de olika plattformarna, men det tar inte många minuter att kolla upp och lära sig lite nytt. Det är inte detsamma som att det ena eller andra skulle vara så himla dåligt eller ens sämre, bara lite annorlunda i vissa fall
Men jag begriper tydligen eftersom det fungerade på en Acer 🙂 Apple gillar jävlas av någon anledning
https://www.youtube.com/watch?v=CW-NKZKcF6E
Citera
2026-06-21, 11:02
  #21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ok, ska pröva det. Men det är för jävligt att allt måste vara invecklat på mac, inget fungerar smidigt, allt måste göras komplicerat av någon orsak. Skitapparater.
Om du nu tycker att ett annat filsystem gör en maskin till skitapparat, varför skaffar du då en? Jävla nolla.
Citera
2026-06-21, 11:08
  #22
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om du nu tycker att ett annat filsystem gör en maskin till skitapparat, varför skaffar du då en? Jävla nolla.
Fick den från jobbet kuksugare.
Citera
2026-06-21, 11:12
  #23
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Fick den från jobbet kuksugare.
Sälj den då.
Citera
2026-06-21, 11:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Ok, ska pröva det. Men det är för jävligt att allt måste vara invecklat på mac, inget fungerar smidigt, allt måste göras komplicerat av någon orsak. Skitapparater.

Det du tycker är skitapparater används i massvis av ingenjörer, läkare, forskare, företag som t ex Google, NASA, etc etc etc world wide. Så det är nog mest du som är en gnällkuk som ska provocera fast det mest är du själv som är problemet och begränsningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in