2026-04-25, 04:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Du kanske bara sitter för länge i taget.

Ja. Kontorsstolar är gjorda för att man ska sitta i ett enda läge som anses korrekt och bra. Medan om man sitter t ex i soffan så ändrar man ställning kanske var tionde - tjugonde minut. Eftersom det är det normala och gör att vi inte skadar oss.

Det är kontorsstolen som koncept som skadar dig.
Citera
2026-04-25, 04:45
Medlem
Pungsvings avatar
Kasst bord.
Citera
2026-04-25, 11:28
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Du kanske bara sitter för länge i taget.

Nee, alltså det är annorlunda. Suttit länge andra perioder och inte fått ont. Det är något med stolen. Köpte den beg och skulle gissa på att han sålde den för att den inte var bra. Den är liksom lite hård och sittdynan är för lång så man får ha en kudde bakom ryggen.
Citera
2026-04-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Klart du kan. På samma sätt som att du kan få ont i knän och rygg av att gå i dåliga skor.

Mycket stillasittande är hälsovådligt i sig.

Stillasittande är liksom bokstavligt talat lika farligt som rökning. Att sitta stilla och e endast få någon slags kardiovaskulär aktivering när man porrsurfar och r*nkar några gånger per dag.
Citera
2026-04-25, 14:54
Medlem
En naprapat, som trots alla sina brister trots allt har lagt fem år på att studera rörelseapparaten, sa en gång (parafraserat):

"Stolen är en av det mest bekväma uppfinningar som skapats, och en av de mest destruktiva"

Måhända en ordentlig överdrift, men ... det är bra om folk lägger det på minnet.

En bra bild som illustrerar vad jag menar, även om siffrorna inte är 100 %-iga
Citera
2026-04-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Nee, alltså det är annorlunda. Suttit länge andra perioder och inte fått ont. Det är något med stolen. Köpte den beg och skulle gissa på att han sålde den för att den inte var bra. Den är liksom lite hård och sittdynan är för lång så man får ha en kudde bakom ryggen.

Då är stolen kanske bara för stor för dig. Det betyder inte att stolen är dålig, bara att den kanske inte passar just din kropp.

Jag har en mjuk liten extradyna och en sk lumbar pillow bakom min rygg. Rekommenderas.
Citera
2026-04-25, 15:58
Medlem
Citat:
Då är stolen kanske bara för stor för dig. Det betyder inte att stolen är dålig, bara att den kanske inte passar just din kropp.

Jag har en mjuk liten extradyna och en sk lumbar pillow bakom min rygg. Rekommenderas.

Den har en sådan limbar pillow, men den är rätt kass.

Nu har jag börjat stå vid datorn bara för att stolen är för kass.

Det är en gamingstol. Någon billigare variant tror jag.

Det gör inte ont när jag sitter i fåtöljen.

Skulle vilja ha en stol som är extra snäll mot nedre ryggen. Någon som har tips?
Citera
2026-04-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Den har en sådan limbar pillow, men den är rätt kass.

Nu har jag börjat stå vid datorn bara för att stolen är för kass.

Det är en gamingstol. Någon billigare variant tror jag.

Det gör inte ont när jag sitter i fåtöljen.

Skulle vilja ha en stol som är extra snäll mot nedre ryggen. Någon som har tips?

Där har du det. En gamingstol är inte en kontorsstol. Köpte en dyr gamingstol som fått bra rekomendationer till tonåringen, men den fungerade inte alls, fast han är lång. Fick köpa en kontorsstol till honom.

Tror gamingstolar fungerar bättre för större tillbakalutande spelare som sitter med sin kontroll vid magen. Men det är bara min gissning.

Finns det ingenstans du kan gå och provsitta kontorsstolar?
Citera
2026-04-25, 18:55
Medlem
Citat:
Där har du det. En gamingstol är inte en kontorsstol. Köpte en dyr gamingstol som fått bra rekomendationer till tonåringen, men den fungerade inte alls, fast han är lång. Fick köpa en kontorsstol till honom.

Tror gamingstolar fungerar bättre för större tillbakalutande spelare som sitter med sin kontroll vid magen. Men det är bara min gissning.

Finns det ingenstans du kan gå och provsitta kontorsstolar?

Men det är märkligt att en gamingstol inte skulle vara lika bra för ryggen. Mer vadderade osv.

Gamers sitter länge...

Du har nog rätt, men tycker det är ologiskt.
Citera
2026-04-26, 19:34
Medlem
Är det bra med massage där på nedre ryggen, eller inte. Förstår om det är en grovhuggen onyanserad fråga.
Citera
2026-04-26, 19:59
Medlem
Att kombinera sittande på en kontorsstol med att gå på ett hopfällbart löpband vid ett höj- och sänkbart skrivbord förbättrar risken för minimal ryggsmärta.

https://www.youtube.com/watch?v=5ZqL3MhHB3I

https://www.hobbybox.dk/react-react-gaband-1800-sammenklappelig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här