2026-04-24, 15:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skall utveckla något mer då det blev sent igår...hm.

I och med att lypsylen (ceratet), ringarna och denna halstablett ligger samlat alldeles intill dessa hjulspår från bil vid skogsstigens mynning vid lekplatsen så kan man starkt antaga att dessa saker har fallit på denna plats vid exakt samma tidpunkt.

Om vi tänker på lypsylen så måste denna ha funnits i ryggsäcken då Helena inte hade fickor på sina tunna byxor och inte heller på sin kofta. Helena hade ju sin ryggsäck med sig för att förvara just saker i den som plånboken hon glömde hos PW o s v.

I och med att dessa saker också ligger just på detta ställe vid där dessa hjulspår slutar in mot denna skogsstigs mynning och i anslutning till detta nedtrampande gräs som lega så blir antagande glasklart att dessa saker föll ner på denna plats när kroppen och ryggsäck bärs in i denna bil som sedan kör iväg med detta från platsen.

Jag tror helt klart att GW har rätt i detta fallet med att Helena hade tagit av sig dessa ringar som hon köpt i Grekland då de kändes obekväma under festkvällen, att de skavde. Jag ser att på bilderna från Grekland så ser Helena väldigt smal ut. Det kanske heller inte blev klockrent med utprovningen av dessa i Grekland på denna semester kontra till när hon kom hem eller om de var något vassa i kanterna då. Eller då som GW säger att svett och värme inne på Stadt där den tropiska sommarnatten hjälpt till med detta gjort att fingrar även svullnat och att dessa ringar helt enkelt då kändes just obekväma. Jag tror det föreligger på detta sätt.

Betänker man detta brott utifrån vad "Hanna" hör att dessa röster och skrik kommer från samma ställe som hon säger hela tiden så ligger det fortsatt fast för mig att Helena inte hann springa längre från i början på skogsstigen vid Ekuddenvägen innan hon hanns ikapp av huvudgärningsmannen i höjd med där skorna hittades alldeles innan kullen cirka halvvägs in på denna slingrande skogsstig.

"Hanna" sade till PW och Mats: "Tjejen grät högljutt: Nej, så får ni inte göra!. Två mansröster hörde jag absolut. Det lät otrevligt och jag blev faktiskt rädd. Eh, efter det var det tyst en stund och sedan hörde jag kvinnan: Åhhneeej!. Och sen hörde jag inte henne mer."

Scenariot blir följande:
Denna tystnad som uppstår är när Helena flyr in från där de står alldeles i början på denna skogsstig och då hon hinns ikapp av huvudgärningsmannen så är det sista hon utbrister: Åhhneej! i höjd med där skorna hittades alldeles strax innan denna kulle och hon faller ner på rygg där hon sprattlar med sina ben så skorna faller när huvudgärningsmannen sitter på hennes bröst och stryper henne till döds och då hör inte "Hanna" henne något mer sen.

Det är helt fruktansvärt men jag måste ändock beskriva den iskalla verkligheten så som jag tror att den var för att bilden på allt skall bli så klar som möjligt.

I det fall att prylarna inte låg onaturligt "uppradade", så håller jag också detta som ett troligt scenario. Det skulle vara intressant att veta om Helena hade en historik av svullna fingrar i värme och att/om hon då tog av sig ringarna. Hur var det t ex i Grekland?

Bar Helena fler ringar den aktuella kvällen/natten?
Citera
2026-04-24, 16:06
Medlem
jag hörde något om att ringarna var staplade på varande på ett konstigt sätt och det var därför en av teorierna var att de var ditplacerade.

GW har bara andra och tredjehandsuppgifter på allting. Samma med Jenven.

Citat:
Att dessa vansinniga tvångstankar med att "något hände i hemmet" aldrig upphör att hemsöka dig.

Polisen har ALDRIG sagt att skorna är "utplacerade" i den mening du vill antyda dv s utplacerade i efterhand som något man vet, som fakta. ALDRIG någonsin. Polismän har uttalat detta i ett hypotetiskt spekulativt syfte, JA att detta kunde ha varit en möjlighet det stämmer vilket är något helt annat.

Det du säger att efter år 1995 så har polisen "hållit öppet" för att ringarna kan varit utplacerade i efterhand och Helena inte kanske ens gått på stigen är då just endast en hypotetisk/spekulativ tanke av polisen. Att kalla någonting sådant här för "uppgift från POLISEN" är mycket tvivelaktigt att göra minst sagt precis som detta var en faktauppgift..."som vissa här inne stryker och förkastar", som du säger är ju bara så dumt och vilseledande att det måste du förstå själv.

Det du säger om Ulrika är att det just inte framgått i media den första tiden att Ulrika ringt och tagit kontakt med polisen på dan innan föräldrarna kom hem som hon säger till PW i P4 -dok, som var hos Ulrika när föräldrarna kom hem och då de genast sedan åker till polisstationen och fysiskt träffar polisen.

För att din vansinniga hemmet -teori skall kunna ha en chans att ens rent tekniskt kunna gå ihop ens i den verklighetsfrånvända teorin så måste samtliga vittnesuppgifter sopas bort samt faktauppgifter från polisen självt. Det är ganska omfattande detta skall ni veta... hm. Först måste Ulrika ha varit ensam med medhjälpare och haft ett tilltaget tidsfönster under söndagen för att ha en rimlig möjlighet att placera ut Helenas skor, ringar, trampa ner gräs som en lega vid skogsstigens mynning och permanent gömma kroppen så bra att den aldrig hittas...Du vill att Ulrika skall vara helt ensam fram till 16:00...hm. Jo, jag förstår att denna teori behöver detta... Hm.

Hjulspår från bilfordon och däckavtryck på asfalten i anslutning till där ringarna hittas...görs också med vilken bil då ?? Ulrika och Helenas gemensamma bil stod då i Töreboda hos PW, enligt det mail som Ulrika skrivit till Lotte och som citeras i boken. Även PW själv citeras i denna bok då hon säger att Ulrika kom ut till henne för att hämta Helenas plånbok denna söndag.

I Kanal 5s "Förnimmelse av mord"(YouTube), så säger där PWs syster Helene som med sin kille också var med Helena och KM det sista i baren inne på Stadt bl a att Ulrika ringde hem till hennes killes lägenhet på söndagsmorgonen där detta par var då och undrade lite om de visste var Helena var. Lite senare under förmiddagen så ringer Ulrika igen och undrar om de hört av Helena. Helene och hennes kille beger sig sedan till Ulrika och hjälper henne att söka efter Helena och de går och ropar hennes namn ute på campingen bl a.

Det är också så att Ulrika skall åka och hämta Helenas plånbok ute i Töreboda SAMT hämta hem deras gemensamma bil där. Jag har då också en mycket bestämd uppfattning om vilka som skjutsade ut Ulrika dit och det tror jag var just PWs syster Helene och hennes kille som gjorde detta.

Det är inte bara "Hanna", brovittnet och "Lockerudsvittnet" som skall avfärdas. Det är även Helenas nära vänner som PW och hennes syster...Det räcker ju som bekant inte heller då Killarna på Hällristningsvägen inte heller är "bekräftade" och att de "såg så dåligt där de stod". Skitsnack. Jag har själv stått på denna plats där de stod och man ser som på en panaromaduk. Mycket bra sikt samt var det skumt ute endast vid denna tid då det aldrig blir riktigt mörkt, även vid denna tid. Den mindre vita/ljus halvkombibil de såg i detta för försvinnandet mycket intressanta tidsfönster i anslutning till vittnet "Hanna": s är det antagligen bäst att förklara bort "på något sätt"... Killarna såg inte heller Helena komma hem där de stod trots även gatubelysning på denna gata samt på cykelvägen, då hon smet in bak trädgården genom en olåst altandörr till föräldrahemmet... Bilen Carina såg senare parkerad på cykelvägen vid Vikingavägen c.a kl 3:30 stryks också bara bort från detta försvinnande för att underlätta för dig (ironisk).

Mannen som senare parkerar en mindre ljus/vit halvkombibil på sjukhusets parkering c.a kl 4.20 och springer söderut mot bostadsområdet Lockerud hade heller inte något med detta försvinnande att göra. Bilen nere i Trankärr på söndagsmorgonen likaså. Bort.

Återgår vi till hemmet och vad kan tänkas ha hänt där efter att väninnan gått som hade kommit ut i taxi efter att ha bråkat med sin pojkvän och varit hos Ulrika tills strax efter Helena ringde från Stadt vid 1:30 så vet ju polisen vad hon sagt och om någon mer var hos Ulrika där. Vilket det inte var då Ulrikas pojkvän TP inte ens var i stan den helgen enligt PW då jag frågat om detta. Ingen bil på uppfarten heller då systrarnas gemensamma bil stod i Töreboda över natten. Killarna på Hällristningsvägen uppgav i förhör att de stod med sin bil vid strax efter 3:00 där så de bör ha fortsatt uppsikt över denna gata och Hällristningsvägen 9.

Polisen första spår just med utgångspunkt från hemmet var med detta knarkspår att man hittat något sorts narkotikaklassat läkemedel i någon av systrarnas garderober gör ju också att polisen tidigt hade fokus på just hemmet. Man gör enligt GW en tempoförlust här i tidigt i utredningen på sisådär 2 veckor som man aldrig hämtar igen.
Citera
2026-04-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
IB, om du tittar på länkade bilder från Lugnås så kanske även du kan förstå hur brytningen av kvarnsten gick till.
https://ems.dimu.org/image/0231yTemkXNd?dimension=1200x1200

Tack för att du skriver så kortfattat till skillnad från andra.
Det vore korkat av en eventuell gärningsperson att försöka gömma kroppen i en av gruvorna. Den skulle hittas snabbt. Ibland måste man tänka att en gärningsperson nog är smartare än en själv.

Det finns också varggropar, men all de är kända så att gömma något där vore som att be om uppmärksamhet.
Citera
2026-04-24, 17:29
Medlem
Vad är troligt att en gärningsman gör för att bli av med en kropp som befinner sig några hundra meter från Vänern mitt i natten?

a) Förser sig med en båt på ett eller annat sätt, tar sig ut på vattnet och kastar kroppen i sjön innan det blir morgon och folk är ute och rör på sig.

b) Lastar kroppen i en bil, samlar ihop ett gäng kompisar, väntar tills det blir morgon och folk är ute och rör på sig, kör ut i ett bebott område någon mil utanför stan, irrar runt i tre kvart och eventuellt lyckas hitta någonstans att göra av kroppen.

Ser fram emot väl underbyggda svar med källhänvisningar.
Citera
2026-04-24, 21:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
IB, om du tittar på länkade bilder från Lugnås så kanske även du kan förstå hur brytningen av kvarnsten gick till.
https://ems.dimu.org/image/0231yTemkXNd?dimension=1200x1200

Du har inte satt din fot där nere men ändå vet du hur terrängen ser ut genom bara att googla fram ett par bilder på kvarnstenstillverkning förr och vet hur det såg ut i terrängen där nere 1992 t ex...

kk12 är från Mariestad och skriver väldigt ingående hur det såg ut där nere då. Vem skall vi lita på ? Det är så här också att i detta berg så har det brutits redan på 1100-1200-talet också och då fanns det inte några väderkvarnar ens i Sverige som behövde någon kvarnsten te x.

Det finns te x genom enkel googling (AI-översikt) mindre schakt och vertikala gruvhål där. "Rapporter nämner specifikt oinhägnade, vertikala gruvhål med dimensioner runt 3*3 meter och ett djup på cirka 8 meter i området." "Historiska spår efter kvarnstenstillverkningen", står det till detta då.
Senast redigerad av IB03 2026-04-24 kl. 21:46.
Citera
2026-04-24, 22:51
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I det fall att prylarna inte låg onaturligt "uppradade", så håller jag också detta som ett troligt scenario. Det skulle vara intressant att veta om Helena hade en historik av svullna fingrar i värme och att/om hon då tog av sig ringarna. Hur var det t ex i Grekland?

Bar Helena fler ringar den aktuella kvällen/natten?

JA, Helena bar en till ring denna natt också. En silverring som inte hittats samt ett halsband i guld. Detta fick jag reda på alldeles nyss efter att ha sett en gång till på TV4- klippet: "Försvunna Helena Andersson-Många frivilliga letar efter försvunna Helena", någon kan ju länka upp vilket jag ej kan. Vid ca: 1 min in i klippet säger Mikael Rönnlund detta.

Helena hade alltså tre ringar på sig denna natt som hon tagit av sig och lagt i ryggsäcken anser jag som GW. Att hon skulle spara en ring på sitt finger känns inte troligt. Vi vet inte egentligen hur mycket saker Helena hade i sin ryggsäck. Tjejer brukar ha med sig en del saker helt klart i sina väskor/ryggsäckar och även i plånböcker, och jag tror helt enkelt inte allting ramlade ur från denna ryggsäck ner i sanden intill hjulspåren vid lekplatsen.

Alltså när dessa ringar och lypsyl far ut genom denna lilla kanske halvöppna ryggsäck, genom kanske bara springor så faller dessa saker samlat. "Onaturligt uppradade", ja det kan helt enkelt bli just detta resultat så att säga som en liten hög av små saker ner i sanden.

Tänk då en "utplacering i efterhand"...Brottet hände aldrig på skogsstigen då varken GM eller Helena var här men man ville arrangera att detta brott ägt rum här för att förvilla och lura polisen samt allmänheten för att lättare komma undan detta brott. Detta är ju tanken med det hela som alla förstår. Väldigt vad bra allting blev då när denna dam "Hanna" också fick denna ide´ att hon hört saker som illskrik från en ung kvinna som hon sen också hävdade var Helena samt aggressiva mansröster just ifrån detta område där de planterat ut Helenas saker... och att hon sedan vidhöll detta ljug över tid. Detta ljug blev ju en underbar slump som underlättade att "något hänt på denna skogsstig"...

Bra också att Killarna på Hällritningsvägen såg en mindre vit bil också passera också i anslutning till detta tidsfönster som denna "Hanna" sade hon hört saker och då kan ju folk samt polisen tro att denna bil var där för att hämta kroppen... Vilken tur att det var någon dåre som körde här just då också som självklart inte hade med brottet att göra men detta tror ju polis och allmänhet. Bilföraren hade ju inte gett sig tillkänna så det var enkelt att tro detta. Mycket bra... Hur det slumpade sig va ??

Ni hör. Så sjukt dumt så det inte är klokt. Det är bara fortsätta hur otroligt dumt osannolikt allting även skall sammanfalla med ringar, lypsyl intill hjulspår i sanden i anslutning till skogsstigens mynning och i anslutning nedtrampat gräs som en lega...Absolut helt uteslutet att sakerna placerats i efterhand på en "fingerad" brottsplats.

Om man vill förvilla så slänger man inte in Helenas skor tio meter in i bushen på var sin sida av denna skogsstig så de knappt går att hitta...utan man släpper ju ner dem på stigen bara så de syns att "något hänt" på denna stig. Varför slet man inte av Helenas halsband då som var så stort och glimmande för en utplantering ?? Jag säger "slet" för dessa är brutala män som dödat en kvinna (Helena) och det gör inte vem som helst då de även kör bort kroppen och gömmer den så den aldrig hittats sedan inte säger ett endast ord om detta sedan.
Citera
2026-04-24, 23:39
Medlem
IB03s avatar
Det finns ett TV4- klipp till som någon gärna får lägga upp också: "Försvunna Helena Andersson - Mariestadstjejens försvinnande".

"Polisen arbetar nu efter teorier om brott med sexuella förtecken."

"Nu håller vi på och bearbetar de tips som kommit in och även söker i dataregister efter sexualbrottslingar som kan ha vistats här", säger polismannen som verkar skärpt.

Tänk då om det var en man som tidigare hade begått våldtäkter men inte anmälts eller dömts för detta så kommer inte denne man heller upp som träff i detta dataregister och då kommer denne man bli lite osynlig för polisen och gå under deras radar.

Just.
Citera
2026-04-25, 10:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du har inte satt din fot där nere men ändå vet du hur terrängen ser ut genom bara att googla fram ett par bilder på kvarnstenstillverkning förr och vet hur det såg ut i terrängen där nere 1992 t ex...

kk12 är från Mariestad och skriver väldigt ingående hur det såg ut där nere då. Vem skall vi lita på ? Det är så här också att i detta berg så har det brutits redan på 1100-1200-talet också och då fanns det inte några väderkvarnar ens i Sverige som behövde någon kvarnsten te x.

Det finns te x genom enkel googling (AI-översikt) mindre schakt och vertikala gruvhål där. "Rapporter nämner specifikt oinhägnade, vertikala gruvhål med dimensioner runt 3*3 meter och ett djup på cirka 8 meter i området." "Historiska spår efter kvarnstenstillverkningen", står det till detta då.

Mina fetningar

Jag har varit på Lugnåsberget många gånger så jag behöver inte googla för att veta hur terrängen ser ut. Syftet med bilden var att för dig IB visa hur en gruvingång från sidan in i berget ett s.k. underhack ser ut.

Tror du på fullt allvar att kvarnstenar inte användes innan väderkvarnar togs i bruk!?

Vad AI kallar mindre schakt och vertikala gruvhål är dagbrott i berget. Här på grannberget Kinnekulle har vi hundratals dagbrott och där skulle jag inte ens tänka tanken att försöka gömma en kropp.

Men om nu GM hade som plan att dumpa Helenas kropp i ett gruvhål, varför åkte man då till Trankärr?
Citera
2026-04-25, 11:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack för att du skriver så kortfattat till skillnad från andra.
Det vore korkat av en eventuell gärningsperson att försöka gömma kroppen i en av gruvorna. Den skulle hittas snabbt. Ibland måste man tänka att en gärningsperson nog är smartare än en själv.

Det finns också varggropar, men all de är kända så att gömma något där vore som att be om uppmärksamhet.

Tack, less is more.

Många av gruvorna inventerades bara några år efter försvinnandet så nog hade Helenas kvarlevor hittats.
https://app.raa.se/open/fornsok/lamning/e7d16eb1-c038-4009-b2f3-650c2faaaa1e
Förminska karatan för att se hela området
Citera
2026-04-25, 12:23
Medlem
Citat:
Det finns ett TV4- klipp till som någon gärna får lägga upp också: "Försvunna Helena Andersson - Mariestadstjejens försvinnande".

"Polisen arbetar nu efter teorier om brott med sexuella förtecken."

"Nu håller vi på och bearbetar de tips som kommit in och även söker i dataregister efter sexualbrottslingar som kan ha vistats här", säger polismannen som verkar skärpt.

Tänk då om det var en man som tidigare hade begått våldtäkter men inte anmälts eller dömts för detta så kommer inte denne man heller upp som träff i detta dataregister och då kommer denne man bli lite osynlig för polisen och gå under deras radar.

Just.
Tycker att dina tankar om finnen j är bra. Däremot så finns det så mycket platser här i Skaraborg där man man kan gömma, gräva ner och dumpas kroppar. Kan finna precis var som helst. Säkert några som rekat en ev stöld. Det jag inte gillar är att du och Ugglan FORTFARANDE har med Km i händelseförloppet. Det drar ner på eran trovärdighet
Citera
2026-04-25, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Vad är troligt att en gärningsman gör för att bli av med en kropp som befinner sig några hundra meter från Vänern mitt i natten?

a) Förser sig med en båt på ett eller annat sätt, tar sig ut på vattnet och kastar kroppen i sjön innan det blir morgon och folk är ute och rör på sig.

b) Lastar kroppen i en bil, samlar ihop ett gäng kompisar, väntar tills det blir morgon och folk är ute och rör på sig, kör ut i ett bebott område någon mil utanför stan, irrar runt i tre kvart och eventuellt lyckas hitta någonstans att göra av kroppen.

Ser fram emot väl underbyggda svar med källhänvisningar.
Hur ska man ha källanvisningar på spekulatoioner tänker du? För du tror väl inte någon med säkerthet vet vad som hänt som inte är inblandad.

Kan dock bara säga dig om man ser till tidgare lösta och olösta fall att GM agerar långt ifrån rationellt alla gånger, källa tex i huvudet på en mördare eller varför inte GWs mord
Citera
2026-04-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Hur ska man ha källanvisningar på spekulatoioner tänker du? För du tror väl inte någon med säkerthet vet vad som hänt som inte är inblandad.

Kan dock bara säga dig om man ser till tidgare lösta och olösta fall att GM agerar långt ifrån rationellt alla gånger, källa tex i huvudet på en mördare eller varför inte GWs mord

Man kan ju tänka sig att det finns undersökningar av hur gärningsmän generellt beter sig i de fall de för bort kroppen. Hur många procent ringer runt och fyller bilen med kompisar innan de kör ut i skogen, till exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in