2026-04-19, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur tänkte du nu. Djuren har bra lukt- och hörselsinne samt ser en. Man ser mer djur i dessa kameror än i naturen såvida man inte grävt ner sig under mossan och ligger helt still i flera timmar. Du har rätt, du har verkligen inte fattat någonting. Sen är din kritik som att öppna en poesibok och undra var biljakten kommer. Produktionen har inte "en kamera" - det är 30 km kabel och 30 kameror.

Det är ändå lite intressant hur vi i Svenskar lyckas göra ett gemensamt event av “en kamera i skogen där absolut ingenting händer i 40 minuter eller möjligen en ekorre syns”

Det krävs ju en viss nivå av kollektiv entusiasm för att sitta och vänta på att en älg kanske eventuellt ska passera i bild och sedan kalla det för kvällsunderhållning. Lite samma underhållning som att stå och titta på en buske.
2026-04-19, 16:17
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ändå lite intressant hur vi i Svenskar lyckas göra ett gemensamt event av “en kamera i skogen där absolut ingenting händer i 40 minuter eller möjligen en ekorre syns”

Det krävs ju en viss nivå av kollektiv entusiasm för att sitta och vänta på att en älg kanske eventuellt ska passera i bild och sedan kalla det för kvällsunderhållning. Lite samma underhållning som att stå och titta på en buske.

Jag väntar redan på luffarlasse, katten du vet haha....jag håller med vad är detta för underhållning, man spanar lite ändå läget i skogen.....
2026-04-19, 16:38
Medlem
Snorbromsens avatar
En kviga dök upp i rutan vid entrén
2026-04-19, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag väntar redan på luffarlasse, katten du vet haha....jag håller med vad är detta för underhållning, man spanar lite ändå läget i skogen.....

Jag vette fan… Jag orkar inte med de där programmen alls. Typ “Nisse bor i de norrländska skogarna själv och har gjort det i 80 år”-upplägg där allt är helt tyst och man bara följer hur han går från sängen till dasset, vidare till kaffet, sitter och glor ut genom fönstret, en fluga som flyger förbi, katten i fönstret väggklockan tickar … det känns mest bara weird. Folk får väl titta på vad de vill. Samma sak med älgvandringen. Men börjar undra hur svenskar är funtade egentligen som underhålls av sånt här!?

Jag vet inte jag kanske inte riktigt passar in i den där typiskt svenska sociala kulturen.
2026-04-19, 17:12
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Alltså jag försöker verkligen förstå hypen kring detta tråkprogram!?…det är bokstavligen en kamera i en skog där inget händer i flera timmar? En fågel dyker upp kul?
Vi har hela bibliotek av naturprogram på Discovery Channel och Nature med faktiska händelser, rovdjur, drama osv – men nej, vi väljer att stirra på en tom skog och hoppas att en älg eventuellt promenerar förbi.

Är det här underhållning eller bara kollektiv väntan på… ingenting?
Känns lite som att folk tittar bara för att alla andra gör det. Helt stört att de är så populärt.. gav de en chans ett tag men de var ju tamefan de tråkigaste programmet på länge. Vad är de för flum svenskar kollar på!? Varför inte bara gå ut i skogen ni lär ju uppleva betydligt mer på promenad än sitta å stirra på de där.!?

Se programmet som ett fönster ut mot älgskogen. Man tittar inte ut genom fönstret timme efter timme, men då och då.

Dessutom. Att gå ut i skogen tar tid och är jobbigt. Plus alla insekter. Bläh!
2026-04-19, 17:15
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag vette fan… Jag orkar inte med de där programmen alls. Typ “Nisse bor i de norrländska skogarna själv och har gjort det i 80 år”-upplägg där allt är helt tyst och man bara följer hur han går från sängen till dasset, vidare till kaffet, sitter och glor ut genom fönstret, en fluga som flyger förbi, katten i fönstret väggklockan tickar … det känns mest bara weird. Folk får väl titta på vad de vill. Samma sak med älgvandringen. Men börjar undra hur svenskar är funtade egentligen som underhålls av sånt här!?

Jag vet inte jag kanske inte riktigt passar in i den där typiskt svenska sociala kulturen.

Ta det lugnt. Alla svenskar tittar inte på älgvandringen, liksom att alla svenskar inte tittar på Wahlgrens värld.
2026-04-19, 17:17
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:

Det lär vara uppfunnet av norrmännen och de var listigsre genom att ha kamerorna på ett tåg som puttrade fram i natur och fjällhed.

Det verkar bli 20års jubileum av nordiska varianten av zenbuddism om tre år.
Bergensbanan i 7 timmar var 2009.
https://en.wikipedia.org/wiki/Slow_television?wprov=sfla1
2026-04-19, 17:38
Medlem
Samowiedzas avatar
Det har nog passerat fler älgar utanför fönstret än på teven, men det vet jag inget om eftersom jag sitter här och stirrar på vattnet.

Nog är det en liten... ja, vad är det egentligen som simmar nere i högra hörnet?

Någon slags fågel. Ush. Jag tycker inte om fåglar. Katiga jävlar.
2026-04-19, 17:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Ta det lugnt. Alla svenskar tittar inte på älgvandringen, liksom att alla svenskar inte tittar på Wahlgrens värld.

Det tror jag nog majoriten gör.. kollar man även Google trends ligger den i topp .. med lantisarna i topp. Västernorrland ligger i topp på flest sökningar följt av Jämtland och Västerbotten.. sthlm 20 plats!
2026-04-19, 17:57
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Finns det någon karta över hur kamerorna sitter i förhållande till varandra?

Dessvärre har de tagit bort den där väldigt tydliga kartan i år vad det verkar. Jag kan inte hitta den som gäller för i år, men kanske någon annan har? Förra årets finns men den kanske inte stämmer helt.

Denna ska visa vilken kamera som är igång i realtid, men den har enligt uppgift inte kommit igång ännu då det blev ett så snabbt beslut att sända tidigare. Det sker nog när som helst. https://applications.svt.se/algvandringen-kamerakarta/?agent=duo

Här finns extrakameror också: https://www.svtplay.se/video/jLJrBnY/den-stora-algvandringen-extrakameror/idag-09-00?video=visa
2026-04-19, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Se programmet som ett fönster ut mot älgskogen. Man tittar inte ut genom fönstret timme efter timme, men då och då.

Dessutom. Att gå ut i skogen tar tid och är jobbigt. Plus alla insekter. Bläh!

Nej, då kollar jag hellre en dokumentär om ett annat land som man inte känner till så bra istället. Då lär man sig åtminstone något och upptäcker nya kulturer, istället för att titta på svenska älgar som går i en å.
2026-04-19, 18:05
Medlem
Citat:

Det är lite som att kolla på en tavla men ett väldigt bra alternativ till alla snabba klipp o mycket ljud som de flesta program innehåller. Här blir det ju som att sitta i skogen o titta. Passa på och mindfullnessa lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in