2026-04-25, 01:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Man kan ju alltid dra en rövpanna! Men då kanske man inte är så förtjust i "vanilj"?
Citera
2026-04-25, 02:16
Avslutad
Gick förbi min större centrala tågstation för ett tag sedan. Den vanliga svenske tiggaren satt där. Reagerade på att framför honom hade han en handspritflaska ståendes med bortskruvad överdel, troligen tom. Handsprit är inget man ska få i sig. Men är rätt säker på det här är en snubbe som don’t give a sh-t. Brukar va så när man har extremt fula tatueringar i pannan. Sitter oftast bara tyst fredligt. Tror inte flaskan var där som ett rop på hjälp utan som lite dricka trots riskerna. Men men, man behöver alltså inte vända sig till Coop när nöden är stor. Ja, jag tyckte faktiskt det såg rätt makabert ut och ja hoppas det inte behövdes iväg till sjukan. Med alla vakter och genomströmning människor var det nog lugnt. Det här är en sån där människa som man definitivt tänker: du föddes in i den värsta sortens misär. Men man vet förståss inte andras historia. Tycker i vart fall att..nej du får inte köpa handsprit vore självklart i o med personens fysiska uppenbarelse. De har faktiskt ett apotek inne i tågstationen.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-04-25 kl. 02:42.
Citera
2026-04-25, 05:05
Avslutad
Blir ju billigare med T-doja som väl nästan håller 90%? Blandar du ut det med 2 liter vatten och 2 liter multivitaminjuice så blir det nätt och jämnt drickbart (t.ex. i en 5-litersdunk).
Citera
2026-04-25, 07:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
Som rubriken lyder, säljer Coop starksprit.
Var inne i en Coop butik och skulle köpa vaniljessens.

På en hylla låg det en flaska med vaniljextrakt i 50ml 35% alkohol.

https://ibb.co/xSqyg77D
https://ibb.co/CpBzzVXW

Gick på typ 60kr flaskan, så det är dyra droppar.
Men ingen ålderskontroll vid självscanningen som vid redbull eller nocco.

Så vill du ha schnapps söndag kväll med lite vanilj smak, då har Coop det.

Var får du det ifrån att de inte skulle veta om det?

Det är självklart att de vet om att det är 35 % alkohol i essensen. Det är inget konstigt eller olagligt med det.
Citera
2026-04-25, 07:12
Medlem
I USA dricker mångs a-lagare Vanilla Extract eftersom det går att köpa med food stamps. Fast i större förpackningar.
Citera
2026-04-25, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Var får du det ifrån att de inte skulle veta om det?

Det är självklart att de vet om att det är 35 % alkohol i essensen. Det är inget konstigt eller olagligt med det.
fel av mig, menade att de inte satt nån ålderskontroll som vid energidrycken.
I praktiken kan 15 ungdomar köpa var sin flaska och göra gemensam bål.
.
Citera
2026-04-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Gick förbi min större centrala tågstation för ett tag sedan. Den vanliga svenske tiggaren satt där. Reagerade på att framför honom hade han en handspritflaska ståendes med bortskruvad överdel, troligen tom. Handsprit är inget man ska få i sig. Men är rätt säker på det här är en snubbe som don’t give a sh-t. Brukar va så när man har extremt fula tatueringar i pannan. Sitter oftast bara tyst fredligt. Tror inte flaskan var där som ett rop på hjälp utan som lite dricka trots riskerna. Men men, man behöver alltså inte vända sig till Coop när nöden är stor. Ja, jag tyckte faktiskt det såg rätt makabert ut och ja hoppas det inte behövdes iväg till sjukan. Med alla vakter och genomströmning människor var det nog lugnt. Det här är en sån där människa som man definitivt tänker: du föddes in i den värsta sortens misär. Men man vet förståss inte andras historia. Tycker i vart fall att..nej du får inte köpa handsprit vore självklart i o med personens fysiska uppenbarelse. De har faktiskt ett apotek inne i tågstationen.

jo nöden är uppfinningarnas moder. drar mig till minnet en festival i Malmö för några är sedan. Under tiden den varade kom det in till akuten stupfulla ungdomar från nedre tonåren. visade sig att trenden var då att dricka handspriten från bajamajorna, vissa t.o.m. blötte ned tamponger de körde upp. snabbt agerande bytte kommunen till nått annat desinfektionsmedel.
Citera
2026-04-25, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns väl hostmedicin och munvatten med sprit på apoteket med? Vet inte exakt halten men tömmer man hela bör den väl påverka. Vet att det var mycket sprit i den där Resyl vi fick när vi var barn. Brände i halsen. Den finns fortfarande under nytt namn.

Om jag inte minns fel innehåller Listerine 20% alkohol men det är inget man vill dricka.
Citera
2026-04-25, 08:04
Medlem
Firewaias avatar
Upp till 15% I en deodorant också… kör hårt
Citera
2026-04-25, 08:11
Medlem
Detta är inget nytt - det har länge funnits undantag i alkohollagen som tillåter att vissa mat och bak-produkter kan innehålla alkohol och ändå få säljas i matbutiker.

Citat:
1 § Denna lag gäller tillverkning, marknadsföring och införsel eller import av alkoholdrycker och handel med sådana varor.

När jag var yngre fanns det en fruktblandning på burk som innehöll alkohol.

Vet inte om glassen med alkohol finns kvar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/glass-med-alkohol-uppror
Citera
2026-04-25, 08:52
Medlem
Orcinus-orcas avatar
TS, det är sprit i viss konfektyr också.

Så många likörpraliner kan du äta utan risk för rattfylla
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/ovrigt/sa-manga-likorpraliner-kan-du-ata-utan-risk-for-rattfylla/

"I formeln tar man hänsyn till personens vikt, alkoholmängdens vikt samt en konstant som är specifik för kvinnor (0,55) respektive män (0,68).
AlcoSense uträkning visar att en man på 84 kg (svenska mäns genomsnittsvikt enligt SCB), baserat på att likörpraliner innehåller 28 gram etanol per kilo, behöver trycka i sig 410 gram av ”vuxengodiset” för att komma upp i 0,2 promille alkohol i blodet, det vill säga gränsen för rattfylleri i Sverige.
"
Citera
2026-04-25, 09:22
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Jag tror det. Men uppenbarligen dricker folk det utan problem:

Diesel & Arkomann: måndagseftermiddag
https://youtu.be/OppHuUF_Y08

Haha, låter som en egenproducerad t-shirt.

Mm en gammal klassiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in