2026-04-24, 18:22
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Kan man sabba/få rejält ont i ryggen av att sitta på en dålig kontorsstol?
Citera
2026-04-24, 18:24
Medlem
viola998s avatar
Du kan få rejält ont av en dålig ställning. Rekommenderar att du kollar upp ergonomi vid datorarbete. Finns tex rekommendationer om hur högt skrivbord i förhållande till stol du ska ha.
Citera
2026-04-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viola998
Du kan få rejält ont av en dålig ställning. Rekommenderar att du kollar upp ergonomi vid datorarbete. Finns tex rekommendationer om hur högt skrivbord i förhållande till stol du ska ha.

Men själva stolen? Om den inte är bra. Om man inte känner att det är jobbigt när man sitter där, men märker att man får ont i ryggen sedan man började använda den en tid tillbaka.
Citera
2026-04-24, 18:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Nej varför skulle då få ont utav att sitta i en DÅLIG stol?

Lika konstigt att en bra stol känns bra är bra.
Citera
2026-04-24, 18:51
Medlem
viola998s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Men själva stolen? Om den inte är bra. Om man inte känner att det är jobbigt när man sitter där, men märker att man får ont i ryggen sedan man började använda den en tid tillbaka.

Har stolen en annorlunda höjd eller lutning jämfört med din gamla?

Kolla tex på denna bild:
https://www.google.com/search?q=datorarbete+ergonomi&oq=datorarbete+ergon omi&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDUxMTJqMGo3qA IPsAIB&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#sv=CAMSZBoyKhBlLVRNSDFXb3Q1U01ON0lNMg5UTUgxV290N VNNTjdJTToOWXhreUM4OVF0bVVwSk0gBCokCg40LUdy TWdmZ0l5OXRITRIQZS1UTUgxV290NVNNTjdJTRgAMAFKBAgBEA IYByDFzpjyCkoIEAIYASACKAE
Citera
2026-04-24, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Det är bara att googla om de ryggproblem som man kan få av en dålig stol. Sitter man illa så skapar det spänningar i kroppen som orsakar smärta.
Citera
2026-04-24, 18:58
Medlem
Full-Retards avatar
Ja självklart finns det mer ergonomiska och mindre ergonomiska stolar beroende på hur din anatomi, fysiologi och vanor ser ut. I värsta fall skulle du inte bara kunna få rejält ont i ryggen men även utveckla kroniska ryggskott

Den viktigaste funktionen i stolen för att förhindra besvär är att du kan justera den till en bekvämare position om den nuvarande blivit obekväm
Senast redigerad av Full-Retard 2026-04-24 kl. 19:01.
Citera
2026-04-24, 20:48
Medlem
Crabbofixs avatar
Köp en hyfsad kontorsstol, t ex beg på blocket av nåt märke som bara tillverkar just stolar... osäkert om ikea har nån vidare kvalitet och gamingstolar tror jag inte riktigt håller måttet heller.
Citera
2026-04-24, 20:59
Bannlyst
Jag rättade mina ryggproblem genom att börja sitta på huk vid toalettbesök.

Citat:
Kan man sabba/få rejält ont i ryggen av att sitta på en dålig kontorsstol?
Citera
2026-04-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Alltså det känns ju bra i den när jag sitter i den. Men jag har fått ont i ryggen när jag reser mig, går runt osv.

Du förenklar.
Citera
2026-04-24, 22:05
Medlem
HBTKuks avatar
Klart du kan. På samma sätt som att du kan få ont i knän och rygg av att gå i dåliga skor.

Mycket stillasittande är hälsovådligt i sig.
Citera
2026-04-25, 03:19
Medlem
Citat:
Alltså det känns ju bra i den när jag sitter i den. Men jag har fått ont i ryggen när jag reser mig, går runt osv.

Du förenklar.

Du kanske bara sitter för länge i taget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in