2026-04-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är nog så enkelt att man måste kunna känna igen falsarier och ruffel och båg när man stöter på dem.

CdC-fallet är byggt på ruffel och båg, förvanskade eller ignorerade fakta och en egen agenda hos folk som drev på, inte minst journalister, kvinnosakskvinnor som Hanna Olson och co.

Lägg därtill den rådande tidsandan med lynchstämning och käriärsugna konkurerande läkarkollegor som Jovan Rajs och den unge nyfärdige psykiatriken som tubbades att skriva ett intyg om Tomas dotter Karin. Trots att han knappt träffat barnet och inte ens lyssnat på de nio bandinspelningarna där modern falskeligen påstod att den några år gamla flickan Karin berättade om ett styckmord som skulle skett när barnet var 21 månader gammal.
Idag har folk lyssnat på banden och konstaterat att modern Christana ljög om "barnets berättelse"

Idag med distans till det hela, mer fakta och en annan tidsanda är det sunt att inse hur vansinigt fel det hela blev.
Precis som när folkmobben lynchade och mördade den oskylldige Axel von Fersen i Gamla stan år 1810 - bara 175 år tidigare.
Det var en lynchning även av de oskyldiga läkarna Tomas Allgen och Teet Härm på 1980-talet som fortsatte under 40 år.

1. Det kan vara som så att Ruffel och båg invaderat ärendet.

2. Ett tydligt tecken på Ruffel och båg i tråden är att diverse diskutanter försöker rapportera alla inlägg med material som de inte gillar. Exempelvis att det inte går att lita på domar där kvinnor åtalats utan detaljkännedom om fallen pga. kvinnors särskilda roll i samhället som familjepersoner, bebismakare och horor.

3. Indragningen av legitimationen synes dock ha skett på legala grunder i helhetsbedömningen. Det krävs bara 1 reellt problem för att dra in läkarlegitimationen och domstolen hade tydligen bevis för flera genom vittnesmål så som fotohandlarparet, fruar, döttrar, m.m.

3.1. Att skribenter hänger upp sig på Da Costa fallet handlar bara om deras desperata försök till självmassuggesteringar av mediala alster.

4. Däremot är det utmärkt att ditt inlägg tydliggjort politrukernas personliga motiv i ärendet, dvs. att en av läkarna anses ha mördat en dotter till en politruk (genom hängning, tydligen en ganska ovanlig självmordsmetod för kvinnor) eller åtminstone varit ansvarigt för hennes självmord (exempelvis genom att ha visat mer intresse för lik än för henne) medan den andra läkaren tydligen hade skilsmässoproblem med en annan politruks dotter.

4.1. Faktum är ditt inlägg visade att jag hade rätt hela tiden.
Citera
2026-04-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
På tal om inlägg skrivna i affekt.

Nåväl, att skriva "svammel" fyra gånger i samma inlägg är inte att diskutera. Detta är en diskussionstråd avsedd för att debattera fallet da Costa, inte ogrundade vanföreställningar om detsamma.

Eftersom du gång efter annan har uppvisat stora kunskapsluckor beträffande de mest basala detaljer i fallet har jag rekommenderar att du läser på först och diskuterar sedan. Om du hade följt mitt råd hade du känt till att skälet till deslegitimeringen av läkarna inte handlade om vare sig likfoton på olovliga platser eller att "kopior och anhöriga börjar bråka".

Som jag tidigare skrev är du välkommen tillbaka när du har tagit del av och förstått det tillgängliga materialet om fallet.

1. Ifall du slutar svamla och falsk anmäla inlägg så blir dina svar kanske intressanta istället för rabiata, desperata och in affekt inlägg som tyder på psykisk svaghet.

2. Återigen så har du bara fantasier och påhitt att komma med. Sluta kommentera mina inlägg ifall fantasier är allt du har att komma med.

3. Så som jag ser det har du inte bidragit med något av värde till tråden annat än en massa propaganda om "rättsövergrepp" som synligen inte funnits alls annat än som en funktion av de de-legitimerades dåliga advokater.
Citera
2026-04-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bra synpunkter. Allt som hittades i bagen, var av ringa värde och ointressant att sälja. Bagen var nog plundrad. Det är intressant att notera att väskan inte innehöll ID-handlingar, pengar och narkotika.

Och eftersom den innehöll en handduk, smink och hygienartiklar, kan vi förmoda att gärningspersonen var en man. Var det en kvinna, hade hon nog norpat åt sig CdC:s handduk, tvål och smink.

Om GM lämnade väskan på bygget, var han påfalland slarvig, eftersom han lämnade en väska som såg ut som en väska CdC brukade använda (en beige/grå bag med axelrem), saker av den typ som hon brukade använda + en sko som var av den typ som hon brukade använda!

Jag tycker att det luktar både missbruk, impulsivitet och panik ...

Vad mer? Personligen har jag svårt att släppa tanken på att GM var psykiskt avvikande och tvångsmässig. Jag tänker på att ett av CdC:s bröst fattades, medan ett bröst hamnade i en plastsäck. Och nu visar det sig att man har hittat en ensam sko, som troligen tillhörde CdC. En sko som tryckts ner i en slarvigt gömd bag, på en offentlig plats, där grejerna garanterat skulle hittas.

Och här ser vi ytterligare en likhet med FP1, FP2 och "FP3". Likdelarna och tunnan (som jag antar hör till fallet) skulle garanterat hittas. Det visste GM. Det verkar som att det fanns fyra fyndplatser och ingen av fyndplatserna var lämplig om målet var att gömma likdelar och föremål för evigt.

Jag kanske övertolkar men jag tror att GM hade flera skumheter för sig och att han ville att vissa grejer skulle vara på ett visst sätt (nästan rituellt) pga autism, en hjärnskada, OCD eller kanske schizoaffektivt syndrom.

GM verkar ha varit kompetent och inkompetent på samma gång. Jag tror att han kunde dölja vad han hade gjort men han valde att inte göra det, vid flera tillfällen.

Det är intressant.

Kan man dumpa likdelar med 1,6 km mellanrum, borde man också kunna dölja dem bättre.

Ja eller så tänker man själv alltför logiskt kring avsikter?

Om du har rätt, att det rör sig om en psykiskt sjuk person, är dagsformen och medicineringen helt avgörande för hur kapabel en sådan person är.

Men man ska komma ihåg att även om vi skulle prata grad av psykotiskt finns fragmentariska minnesdelar av händelser kvar när personen är under stabil medicinering.

Personligen vet jag att just färgen röd kan vara en trigger i vissa sjukdomsskov som vid schizoaff. En skada där det förekom blod kunde i så fall lätt eskalera till vad vi ser.

Kommer du ihåg om J nämner att han såg cdc med en bag eller enbart axelremsväska på fredag på G:a Brogatan?

Om cdc och bagen inte är på samma plats när hon dör, och GM gör sig av med den i efterhand, är han helt klart närmre bekant med henne.

Håller med att fallet har inslag av både irrationellt beteendet som rationellt beteende. Det kan mycket väl indikera att GM inte är 1 utan 2 personer.

Sen kan man kanske anta att GM var lågutbildad om nu syftet var att försvåra identifieringen för polisen. .
Citera
2026-04-24, 15:12
Medlem
Citat:
Nej. Kuriosa: da Costas väninna Beppan är en av de prostituerade kvinnor som sitter i en grupp och pratar i slutet av filmen. Det låter som ett gäng tuffa brudar, ljusår från den Disneyfierade bild av prostituerade kvinnor som saluförs i media. Detta är inte tjejer man leker med ... Jag gissar att alla bär kniv eller rakblad på sig.

Inte i slutet av filmen - måste vara tidigare. Är det den scenen där de sitter och gör sig i ordning inför att de ger sig ut på streetan du menar...? Är det hon med hårbullen?
Senast redigerad av Athalwolf 2026-04-24 kl. 15:39.
Citera
2026-04-24, 16:38
Medlem
Citat:
Det är också intressant att notera skons symboliska värde. Den ensamma skon, kunde vara ett tecken på att utredarna hade att göra med en patologisk mördare, en lustmördare, som krävde en kompetens de inte hade.

Det är djupt ironiskt att de snöade in på Härm. De trodde att han var en lustmördare. Men den ensamma skon i väskan, var ju ett möjligt tecken på att det fanns en riktig lustmördare att jaga.

Men det tecknet sket de i.

Eftersom man bara hittade en sko, finns en möjlighet att GM behöll den andra skon, som en fetish.

Den här väskan blir mer och mer intressant ....

Ack ja vad är väl en bal på slottet..?

En sko är ett udda ting i sammanhanget. En tanke som slog mig var om GM, efter att ha dumpat kroppsdelarna, faktiskt visste var CdCs resterande saker fanns rent fysiskt (om hon inte hade de med sig vid tillfället, vilket jag själv inte tror)?

Låg de på stället hon tänkte slagga på? I så fall måste GM känt till denna plats, visste hon hade fler tillhörigheter och inte minst hade access dit. Om GM rota runt i hennes saker kanske den bara hitta en sko? Kanske var för hastig och ofokuserad för att kolla om allt var med? Möjligt också droger och pengar var det primära.

Bara undrar var CdC övernattar efter hon träffar J på fredagskvällen, det är nog där bagen fanns. Någon vet.
Citera
2026-04-24, 17:04
Medlem
Citat:
De sista dagarna i livet, hade BO antagligen sin väska och andra grejer hemma hos CB, som hade en egen bostad. Det hade inte BO. Utifrån vad han har sagt, drar jag slutsatsen att BO och han polade efter pingsten. Det han tilläggas att CB och Saba umgicks vid månadsskiftet jui/juli. Båda kände BO pga missbruket.

CB har dock inte varit närvarande när BO dog. Någonting avgörande socialt hände mellan polandet med CB och BO:s död. Hon sprang väl på fel torsk eller så blåste hon fel personer.

Om vi utgår ifrån att GM lämnade väskan bakom byggfutten (vilket verkar rimligt) har jag svårt att få ihop detta handlande med teorin om en bilburen GM. Jag ser framför mig en gående GM, som är slarvig, stressad och har fokus på nåt annat än sin egen säkerhet.

Jag ser framför mig en socialt avvikande, fattig person (en missbrukare eller en långtidssjukskriven alkis kanske) som är van vid ad hoc-lösningar och som har svårt att planera längre en en dag.

Om GM gick till fots när han pulade in väskan bakom byggfutten, är det en lågoddsare att han bodde i den södra halvan av Vasastan.

Jag gissar att GM bodde på Atlasmuren, Völundsgatan, Vulcaniusgatan, Atlasgatan eller Lokstallsgatan.

Hur tänker du kring bagen och CdCs saker om de fanns hemma hos CB vid tillfället CdC dog?

Då måste nästan någon CB också kände rafsat ihop hennes tillhörigheter hos honom (om han inte själv gjorde det) och sen dumpat den.

Ver du ungefär var CB bodde vid detta tillfället?

När det för längesen skrevs om CB i tråden nämndes att det skulle varit en typ hemmafest som CdC och några killar lämnade (möjligt i affekt?). Är detta möjligen också ”festen”/ ”dealern” de har bråttom till när de möter J på fredagkvällen?

Efter fredagkvällen kl 19.00 finns inga direkta livstecken kvar.

Om det stämmer motsäger det i sak inte gypsykillens berättelse om dödsfallet på skrotbåten.

Jag tror också GM bodde och/eller uppehöll sig i anslutning till fyndplatserna. För både området och klientelet är geografiskt mycket specifikt och det är nog i den miljön GM känner sig hemma och trygg i.

Har du kollat upp namn på dessa gator du nämner vid tidpunkten?
Citera
2026-04-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athalwolf
Inte i slutet av filmen - måste vara tidigare. Är det den scenen där de sitter och gör sig i ordning inför att de ger sig ut på streetan du menar...? Är det hon med hårbullen?

Förlåt jag menade en annan film. Jag återkommer.
Citera
2026-04-24, 17:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
CdC-fallet är byggt på ruffel och båg, förvanskade eller ignorerade fakta och en egen agenda hos folk som drev på, inte minst journalister, kvinnosakskvinnor som Hanna Olson och co

Fast nu hade Hanna Olsson & co ingen som helst koppling till vittnen som fotohandlarparet, jägmästaren, den kvinnliga polisen, hunddamen etc som avgav solida vittnesmål.

Du låter dessutom alltmer som en propagandamaskin som spyr ut påståenden på löpande band som inte går att leda i bevis.
Citera
2026-04-24, 17:42
Medlem
Citat:
Förlåt jag menade en annan film. Jag återkommer.

Får man gissa att det är Halldoffs "Lämna mig inte ensam" du menar...?
Citera
2026-04-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hur tänker du kring bagen och CdCs saker om de fanns hemma hos CB vid tillfället CdC dog?

Då måste nästan någon CB också kände rafsat ihop hennes tillhörigheter hos honom (om han inte själv gjorde det) och sen dumpat den.

Ver du ungefär var CB bodde vid detta tillfället?

När det för längesen skrevs om CB i tråden nämndes att det skulle varit en typ hemmafest som CdC och några killar lämnade (möjligt i affekt?). Är detta möjligen också ”festen”/ ”dealern” de har bråttom till när de möter J på fredagkvällen?

Efter fredagkvällen kl 19.00 finns inga direkta livstecken kvar.

Om det stämmer motsäger det i sak inte gypsykillens berättelse om dödsfallet på skrotbåten.

Jag tror också GM bodde och/eller uppehöll sig i anslutning till fyndplatserna. För både området och klientelet är geografiskt mycket specifikt och det är nog i den miljön GM känner sig hemma och trygg i.

Har du kollat upp namn på dessa gator du nämner vid tidpunkten?

CB bodde i Sundbyberg. Han hade ingenting med Catrines död att göra. Någon annan har hanterat Catrines kvarlevor och tillhörigheter.

Catrine dog hemma hos någon annan, efter att hon sa hejdå till CB, på kvällen, förmodligen i mitten av juni.

Nej jag har inte kollat igenom gatorna än.

Men att det fanns ett par knarkarkvartar vid Atlasmuren, är lika säkert som amen i kyrkan.
Citera
2026-04-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athalwolf
Får man gissa att det är Halldoffs "Lämna mig inte ensam" du menar...?

Yes.
Citera
2026-04-24, 20:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu hade Hanna Olsson & co ingen som helst koppling till vittnen som fotohandlarparet, jägmästaren, den kvinnliga polisen, hunddamen etc som avgav solida vittnesmål.

Du låter dessutom alltmer som en propagandamaskin som spyr ut påståenden på löpande band som inte går att leda i bevis.

Jag tror att det är ett osunt beteende att ”snöa in” på ”för eller emot” någons skuld enbart baserat på att man hårdnackat vägrar ta till sig fakta.
Som du år efter år visar prov på i denna tråd.

Av alla uppgifter som framkommit inte minst genom alla grävande journalister, reportage, filmer, böcker och privatpersoner - är det idag fullkomligt uppenbart att läkarna inte är skyldiga till Tingsrättens fullkomligt unika uttalande om styckning i domskälen. Den formulerade frasen om skuld som förstörde livet för läkarna och resulterade i deras deslegitimering.

Det kan inte tydligt nog - återigen - påpekas att detta inte är en gammal dammig historisk oförrätt som vi diskuterar här.
Detta är ett pågående rättshaveri som dagligen belastar och fräter på kropp och själ hos de orättvist behandlade offren för rättsväsendets misstag - Allgen och Härm.

Vi kan här teoretiskt diskutera fallet och polisutredningens brister och dikeskörningar fram och tillbaka. Faktum kvarstår dock - detta rättshaveri pågår just nu varje dag och de utsatta blir allt äldre och mer åtgångna av sina livsöden och orättvisan.

För Sveriges anseende som fungerande rättsstat måste detta snarast få ett slut och korrigeras. Medan tid är. Det svenska samhället förtjänar att kunna tvätta rent denna skamfyllda byk och nu göra rätt.

Precis som andra nutida rätthaverier som vi redan har korrigerat - Quick, Kevin-fallet och männen/fäderna som dömdes för osann incest och våldtäktsanklagelser.
Senast redigerad av coli 2026-04-24 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in