2026-04-24, 13:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vi har fastnat i en loop där jag svarar och du ställer samma fråga igen. Det tyder på att vi har nått vägs ände i vad vi kan tillföra varandra. Jag stannar här och låter mina tidigare svar tala för sig själva.

Du är fast i att systemet måste vara kvar. Jag vill förändra det i grunden. Det är skillnaden mellan oss. Det går inte att laga något som är så trasigt som just detta system anser jag.

Du har fortfarande svarat på frågan vad som är så bra med systemet att du vill ha det kvar?
Citera
2026-04-24, 15:45
Medlem
Dagens upplägg:
Med både systemfel
och
handhavande fel/handläggningsfel (där socialsekreterare och deras enhetschef allt för ofta maktmissbrukat).

Så SKA vi inte ha det i en demokrati.

Ivo är också som ett lotteri. Det är inte ovanligt att socialsekreterarens gamle kompis blir satt att utöva tillsynen...Ivo-tjänstemannen har ibland varit kollega eller studiekompis (-på "Sopis" eller på Höskolan för socialt arbete) med socialsekreteraren bakom falseriet som ska synas.
(...och att dom fortfarande umgås privat.)
Så vet jag att det varit i Gbg...och troligen fortfarande.
Senast redigerad av commandaria 2026-04-24 kl. 16:02.
Citera
2026-04-24, 16:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du är fast i att systemet måste vara kvar. Jag vill förändra det i grunden. Det är skillnaden mellan oss. Det går inte att laga något som är så trasigt som just detta system anser jag.

Du har fortfarande svarat på frågan vad som är så bra med systemet att du vill ha det kvar?
Till att börja med hade situationen som ledde till orosanmälan inte kunnat uppstå om vården följt sina lagstadgade skyldigheter sedan Elsa var två år gammal:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

När det sedan trots alla tydliga regler som finns i systemet ändå spårade ur så totalt så borde det juridiska biträdet fokuserat på det:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Då hade domstolen tvingats välja mellan att avslå ansökan om omhändertagande eller godkänna ett olagligt beslut.

När alla, inklusive de drabbade, struntar i systemets regler kan systemet inte fungera – men det är inte systemets fel. Det är som att ge en bil till någon som inte kan köra – tycker du att det är bilens fel om den kraschar?

Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Dagens upplägg:
Med både systemfel
och
handhavande fel/handläggningsfel (där socialsekreterare och deras enhetschef allt för ofta maktmissbrukat).

Ivo är också som ett lotteri. Det är inte ovanligt att socialsekreterarens gamle kompis blir satt att utöva tillsynen...Ivo-tjänstemannen har ibland varit kollega eller studiekompis (-på "Sopis" eller på Höskolan för socialt arbete) med socialsekreteraren bakom falseriet som ska synas.
Precis, det är IVO som är rotfelet. Systemet behöver övervakning och kontroll men IVO fungerar inte. För att fortsätta liknelsen med bilen så behövs bilverkstäder och bilbesiktning för att inte en massa trasiga bilar ska orsaka olyckor och skada.

Allt fokus borde därför ligga på IVO:s brister och inte på svepande ”systemfel”.
Citera
2026-04-24, 16:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Dagens upplägg:
Med både systemfel
och

Det stämmer. Det jobbar socionomer som jobbar som utredare på IVO. De är överallt de där små gynnarna och säljer sina björntjänster.
Citera
2026-04-24, 16:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det stämmer. Det jobbar socionomer som jobbar som utredare på IVO. De är överallt de där små gynnarna och säljer sina björntjänster.
Socionomer granskar inte hälso- och sjukvården och det är precis lika illa där som inom socialtjänsten och kanske ännu värre. I Elsas fall är det dessutom vården som ligger bakom omhändertagandet genom sina orosanmälningar.
Citera
2026-04-24, 17:40
Medlem
Citat:
Till att börja med hade situationen som ledde till orosanmälan inte kunnat uppstå om vården följt sina lagstadgade skyldigheter sedan Elsa var två år gammal:

När det sedan trots alla tydliga regler som finns i systemet ändå spårade ur så totalt så borde det juridiska biträdet fokuserat på det:

Då hade domstolen tvingats välja mellan att avslå ansökan om omhändertagande eller godkänna ett olagligt beslut.

När alla, inklusive de drabbade, struntar i systemets regler kan systemet inte fungera – men det är inte systemets fel. Det är som att ge en bil till någon som inte kan köra – tycker du att det är bilens fel om den kraschar?

Precis, det är IVO som är rotfelet. Systemet behöver övervakning och kontroll men IVO fungerar inte. För att fortsätta liknelsen med bilen så behövs bilverkstäder och bilbesiktning för att inte en massa trasiga bilar ska orsaka olyckor och skada.

Allt fokus borde därför ligga på IVO:s brister och inte på svepande ”systemfel”.

Citat:

På tillsynsenheten finns det sannolikt anställda "kreativa" handläggare/tjänstemän/utredare som samtidigt med sin fasta anställning har BISYSSLOR...
Exempelvis som konsulter inom socialsvängen.

Rena, rama ormgropen.
Citera
2026-04-26, 09:18
Medlem
PaleontologistKids avatar
Det verkar som om socialtjänsten driver vidare spåret med MbP? Dels la dom ut för 2 veckor sen och önskade kontakt med andra som blivit anklagade för MbP (Länk)

Häromdagen la dom ut på story att ”delar av socialtjänsten driver det vi tidigt blev friade för” (har ej länk). Nu igår la dom ut ett långt inlägg igår där mamman verkar ha fått någon form av besked/information: Länk till inlägg
Citera
2026-04-26, 10:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Det verkar som om socialtjänsten driver vidare spåret med MbP? Dels la dom ut för 2 veckor sen och önskade kontakt med andra som blivit anklagade för MbP (Länk)

Häromdagen la dom ut på story att ”delar av socialtjänsten driver det vi tidigt blev friade för” (har ej länk). Nu igår la dom ut ett långt inlägg igår där mamman verkar ha fått någon form av besked/information: Länk till inlägg
Men snälla… Det är välkänt att orosanmälningar ökar snabbt och där ingår såklart och också MBP:
Orosanmälningarna ökar – berör var tionde barn
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/orosanmalningarna-okar--beror-var-tionde-barn/

Det är också välkänt att det ofta blir fel:
Barn tvångsomhändertas på grund av Münchhausen by proxy – blivit fel flera gånger
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barn-tvangsomhandertas-pa-grund-av-munchhausen-by-proxy-blivit-fel-flera-ganger

Det är bra att ”falletelsa” gräver i detta träsk. Din strävan att ständigt försöka misstänkliggöra familjen verkar inte riktigt frisk.
Citera
2026-04-26, 10:52
Medlem
Citat:

Ju friskare Elsa blir, desto mer talar för att mamman har bedrivit misshandel via sjukvårdsinsatser (MbP existerar inte som diagnos längre). Om flickan blir helt frisk snart är det ett starkt bevis mot mamman.
Citera
2026-04-26, 10:59
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Men snälla… Det är välkänt att orosanmälningar ökar snabbt och där ingår såklart och också MBP:
Orosanmälningarna ökar – berör var tionde barn
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/orosanmalningarna-okar--beror-var-tionde-barn/

Det är också välkänt att det ofta blir fel:
Barn tvångsomhändertas på grund av Münchhausen by proxy – blivit fel flera gånger
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barn-tvangsomhandertas-pa-grund-av-munchhausen-by-proxy-blivit-fel-flera-ganger

Det är bra att ”falletelsa” gräver i detta träsk. Din strävan att ständigt försöka misstänkliggöra familjen verkar inte riktigt frisk.

Jag har aldrig nämnt att jag tror att mamman har MbP - inte så heller i detta inlägget. Men syftet med tråden är väl att diskutera fallet? Och nu har "Fallet Elsa" lagt upp mer information om vad som sker från socialtjänstens sida. Jag tror ganska många är trötta på att sida upp och sida ner se Kurt-Sune och du dansa tango med regelverkets vara eller icke vara. Jag anser i alla fall att det nya inlägget är mer intressant att diskutera.
Citera
2026-04-26, 11:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Ju friskare Elsa blir, desto mer talar för att mamman har bedrivit misshandel via sjukvårdsinsatser (MbP existerar inte som diagnos längre). Om flickan blir helt frisk snart är det ett starkt bevis mot mamman.
Citat:
Jag har aldrig nämnt att jag tror att mamman har MbP - inte så heller i detta inlägget. Men syftet med tråden är väl att diskutera fallet? Och nu har "Fallet Elsa" lagt upp mer information om vad som sker från socialtjänstens sida. Jag tror ganska många är trötta på att sida upp och sida ner se Kurt-Sune och du dansa tango med regelverkets vara eller icke vara. Jag anser i alla fall att det nya inlägget är mer intressant att diskutera.
Det är just bristen på förståelse för regelverket som lämnar fältet fritt för det maktmissbruk som ni försvarar. Era inlägg genomsyras av gaslighthting mot mamman och familjen. Ni använder precis samma metoder som vården och socialtjänsten.

”Fallet Elsa” problematiserar den bristande rättssäkerheten inom vården och socialtjänsten på ett bra sätt. Alla medborgare borde vara tacksamma för det. Och inte försöka misstänkliggöra mamman och familjen.
Citera
2026-04-26, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja är det inte märkligt om så är fallet tycker du när domstolen har avskrivit de misstankarna?

Citat:

Det stämmer tyvärr. MBP är ett extremt ovanligt psykatriskt tillstånd, men dessvärre en desto vanligare anklagelse från socialtjänsten. Går det ihop? Nope.

Det är ännu en av många kafkaliknande anklaglser som socialtjänsten använder sig av och egenpåhittade bisarra teorier för att få igenom LVU.

Vinner de i domstol på sina egna bisarra anklagelser och misstänkta diagnoser? Japp. Detta trots att socionomer per definition är förbjudna att ställa diagnoser på föräldrar.

Tycker du att det är rimligt att icke vårdutbildad personal sitter och dömer föräldrar utan några som helst konkreta bevis och utredningar från riktiga experter som kan sådant här?

Om delar av socialtjänsten fortfarande driver denna linje trots att domstolen avfärdat densamma, vad säger det dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in