2026-04-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Du sprider osanningar här. Ur artikeln i Senioren:
En stor del av brotten begås inomhus av en yngre person som kvinnan inte känner. 112 av de 400 anmälningarna gäller fall där den misstänkte kände offret.

/.../

Anders Östlund som är kriminolog vid polisregion Mitt har granskat ett 20-tal av anmälningarna mot ”obekant person” eller i ”annan relation”. I samtliga fall är det hemtjänstpersonal som pekas ut som gärningsmän.
Det finns alltså 400 våldtäktsfall mot personer över 60. Av dessa har 288 (egentligen något färre eftersom det står "nästan 400") begåtts av personer som offret inte känner. Av dessa ca 288 fall har Anders Östlund granskat 20. I samtliga de 20 granskade fallen är det hemtjänstpersonal som pekats ut.

Förvisso kan det vara så att de övriga ca 268 fallen begåtts av andra än hemtjänstpersonal, men oddsen för det är astronomiskt liten när hemtjänstpersonal varit MGM i 100% av de 20 granskade fallen. Det är istället ytterst troligt att 90-100% av dem begåtts av hemtjänstpersonal.

Vidare framgår ingen definition av hur nära relation som ska föreligga för att offret ska anses "känna" personen. I andra undersökningar av sexualbrott har man brukat räkna in en dejt eller en ytligt bekant som någon offret "känner" (det är så man fått fram de där siffrorna på att "de flesta våldtäkter begås i hemmet av någon offret känner", vanligen utan att nämna att det avser i någons hem av någon vars första kontakt med offret inte är själva våldtäkten). Många äldre upplever sig antagligen "känna" vissa delar av hemtjänstpersonalen.

Slutsats: En del av de 112 anmälda våldtäktsfall där MGM är någon offret känner kan också ha begåtts av hemtjänstpersonal, men vi kan inte säga något alls om antalet utan att veta hur "känner" definierats, så allt mellan 0-100%.

Det handlar i alla händelser inte om 20 fall där hemtjänstpersonal pekats ut, utan med ytterst hög sannolikhet om någonstans mellan 250 och nästan 400 fall.

Därtill kommer ett troligt mörkertal som ingen vet hur stort det är.
Nästan 400? så nästan inga kvinnor över 60 som inte har hemtjänst (brukar vanligast vara minst 80) har råkat ut för något. Är de 20 slumpvis utvalda?
Citera
2026-04-24, 08:53
Medlem
Alla som begår dessa brott är sandnegrer eller negrer som med glädje hade knullat en get om tilfälle gavs. En 100-årig fitta är väl lockande i deras ögon och exotiskt, lite som en jobb förmån. Det behövs väl inte tilläggas att detta inte var ett problem innan alla apor började i hemtjänsten. De få svenska män som jobbade eller jobbar i hemtjänst begår ej dessa brott mer än vad kvinnor gör isåfall.
Citera
2026-04-24, 08:56
Medlem
Detta är bara propaganda från rasister och nazister, äldre har alltid våldtagits av hemtjänsten det är bara anmälningarna som ökat........
Citera
2026-04-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Detta är alltså en fråga som är bra mycket större än etnicitet!
En fråga som du inte vill skall landa i att invandring har inneburit nya problem.
Citera
2026-04-24, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att du fantiserar fritt förändrar inte verkligheten. En användare menade att det knappt utdömdes några domar med utvisning. Jag visade att denne hade fel. En användare visade att utvisningarna ändå inte verkställdes. Jag visade att denne hade fel. Din nivå är pinsamt låg.

Det kom heller inte 99000 kriminella bidragstagare till Sverige förra året. Den siffran är falsk. En stor del av personer som invandrar till Sverige är studerande och arbetskraft. Det lämnar dessutom många studerande och arbetskraftinvandrare varje år så nettot är mycket lägre.
242
I Sverige har 242 beslut om avvisning av internationella brottsaktörer verkställts fram till juli. Av dessa är 147 kopplade till EES och 95 kommer från andra länder. De flesta av dessa personer får ett återreseförbud i upp till sex år.
Riks
+1

Aj så fel och efterbliven låg vänsterbliven nivå man kan ha
Citera
2026-04-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Detta är bara propaganda från rasister och nazister, äldre har alltid våldtagits av hemtjänsten det är bara anmälningarna som ökat........
Haha rolig du är. Även av kvinnor då eller? För 30 år sen var det inga karlar i hemtjänsten och omndt mot förmodan var det valde alla kvinnliga omsorgstagare bort män så de få karlarna som eventuellt fanns fick bara gå till manliga äldre. Men de kanske våldtog dem också menar du? Troll.
Citera
2026-04-24, 09:10
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Nästan 400? så nästan inga kvinnor över 60 som inte har hemtjänst (brukar vanligast vara minst 80) har råkat ut för något. Är de 20 slumpvis utvalda?

Det hade varit extremt oetiskt att välja ut 20 personer som är hemtjänstpersonal och sedan säga "titta, samtliga de 20 vi granskat har varit hemtjänstpersonal". Eftersom Anders Östlund förefaller vara en respekterad och seriös kriminolog, får vi rimligen förutsätta att de är slumpvis utvalda och således någorlunda representativa.

Jag orkar inte sätta mig och räkna på exakta sannolikheter, så jag frågade Gemini, som säger att sannolikheten för att mindre än 90 procent av MGM ska besitta egenskapen X (att vara hemtjänstpersonal) när 20 av 20 slumpmässigt granskade fall visat sig besitta egenskapen X, är knappt 10 procent. Det stämmer med min "matematiska magkänsla" så jag antar att det är korrekt.

Således: Med 90 procents sannolikhet har hemtjänstpersonal pekats ut i någonstans mellan 259 och 288 av dessa ca 288 fall.

Vad gäller att "nästan inga" över 60 som inte har hemtjänstpersonal utsatts, går det inte att säga utifrån tillgängliga uppgifter. Allt man kan säga är att det är ytterst osannolikt att det skulle vara fler än ca 140 fall (10% av de 288 fallen plus samtliga de 112 fallen). Och det förutsätter då att MGM är hemtjänstpersonal i 0% av de fall där MGM "kände" offret.
Citera
2026-04-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunstgnagg
Haha rolig du är. Även av kvinnor då eller? För 30 år sen var det inga karlar i hemtjänsten och omndt mot förmodan var det valde alla kvinnliga omsorgstagare bort män så de få karlarna som eventuellt fanns fick bara gå till manliga äldre. Men de kanske våldtog dem också menar du? Troll.

Trodde jag inte skulle behöva använda <Ironi> </Ironi>

Min kära farmor var krigsflyktig från Finland och arbetade hela sitt liv inom hemtjänsten så har rätt bra koll på hur det såg ut där under 80-90 och tidigt 00 tal. Sen kom folkutbytet som du redan nämnt.
Citera
2026-04-24, 09:32
Medlem
Ja jag undrar verkligen vad det kan bero på. Är det de låga lönerna? Dålig bemanning? Att man har tidsbrist vid varje besök och är stressad? Låga kraven på adekvat utbildning? Något måste ju alla våldtäkter bero på. Jag förstår då inte hur det har blivit såhär.
Citera
2026-04-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det hade varit extremt oetiskt att välja ut 20 personer som är hemtjänstpersonal och sedan säga "titta, samtliga de 20 vi granskat har varit hemtjänstpersonal". Eftersom Anders Östlund förefaller vara en respekterad och seriös kriminolog, får vi rimligen förutsätta att de är slumpvis utvalda och således någorlunda representativa.

Jag orkar inte sätta mig och räkna på exakta sannolikheter, så jag frågade Gemini, som säger att sannolikheten för att mindre än 90 procent av MGM ska besitta egenskapen X (att vara hemtjänstpersonal) när 20 av 20 slumpmässigt granskade fall visat sig besitta egenskapen X, är knappt 10 procent. Det stämmer med min "matematiska magkänsla" så jag antar att det är korrekt.

Således: Med 90 procents sannolikhet har hemtjänstpersonal pekats ut i någonstans mellan 259 och 288 av dessa ca 288 fall.

Vad gäller att "nästan inga" över 60 som inte har hemtjänstpersonal utsatts, går det inte att säga utifrån tillgängliga uppgifter. Allt man kan säga är att det är ytterst osannolikt att det skulle vara fler än ca 140 fall (10% av de 288 fallen plus samtliga de 112 fallen). Och det förutsätter då att MGM är hemtjänstpersonal i 0% av de fall där MGM "kände" offret.

Vi vet ju hur urvalet skedde och hur journalisten har tolkat det. Det står i artikeln:

"Anders Östlund som är kriminolog vid polisregion Mitt har granskat ett 20-tal av anmälningarna mot ”obekant person” eller i ”annan relation”. I samtliga fall är det hemtjänstpersonal som pekas ut som gärningsmän."

Valde han ut dem för just titta på hemtjänstbrott. Hur gjordes urvalet? MEN jag skulle veta hur många skedde inomhus jmf med utomhus. Det konstiga är att han inte gjorde totalundersökning. 400 fall är inte jättemånga fall att gå i genom. Speciellt som de borde finnas elektroniskt.

Hur som helst, det är svårt att komma åt mörkertalet. Vi vet att det är mycket högt när det gäller alla våldtäkter.
Citera
2026-04-24, 10:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det är förstås rimligt. Vad jag menar är att det är fullständigt vansinnigt att det är rimligt.

Javisst. Men det är här vi är nu i 2026.

Vad blir nästa steg? Bodycam i kollektivtrafiken? Huga.
Citera
2026-04-24, 10:43
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror ju att många som kommit till Sverige varit kriminella även i sina hemländer. Vi hade ju exemplet i stan jag bor i där en utlänning petade i en död kvinnas öga och filmade det. Sedan sa personen att denne inte viste om en fick göra så. Ja, tjena eller hur!? Fan, klart dom fattar att så får du inte göra. Vilka jon.

Ansvaret ligger självklart på alla som varit bejakande inför massinvandringen, utan kontroller av vilka som kommer hit. Jag blir sjösjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in