2026-04-24, 04:02
Medlem
Spud-boys avatar
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Citera
2026-04-24, 04:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

Jag ser inte heller lockelsen. Men det är väl så med mycket, att folk ser tillbaka på saker som de gjorde i ungdomen i ett romantiskt skimmer... När de var där kändes det troligen inte så märkvärdigt. Man glömmer de jobbiga bitarna, och just när det gäller en sådan hypad grej som Woodstock, så blir man hela tiden påmind om det positiva (som man som sagt kanske inte ens kände själv när man var där).
Citera
2026-04-24, 04:35
Medlem
Citat:

Det kanske var något som aldrig hade hänt förut i den skalan, eller på det sättet.

Folk kanske ville få uppleva det nya

De gjorde ju en till Woodstock senare och den vart väl helt hemsk tror jag.
Citera
2026-04-24, 04:39
Medlem
Citat:

Du har naturligtvis helt rätt, du har inget som helst skäl att lämna din garderob
Citera
2026-04-24, 04:55
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ser inte heller lockelsen. Men det är väl så med mycket, att folk ser tillbaka på saker som de gjorde i ungdomen i ett romantiskt skimmer... När de var där kändes det troligen inte så märkvärdigt. Man glömmer de jobbiga bitarna, och just när det gäller en sådan hypad grej som Woodstock, så blir man hela tiden påmind om det positiva (som man som sagt kanske inte ens kände själv när man var där).

Jag kan tänka mig att det var mycket kultur-yttringar som försigick i peroferin av själva huvud-scenen (där människor i tusen samlades-ihop som idioter som bara STÅR IHOP av nån idiotisk anledning)..

MEN, INDEED, kan jag tänka mig att det var en del MYSTIK som skedde runtom festival-området, och som genomsyrare hela spektaklet med en känsla av Frihet, eller-whatever, men man måste förstå att det var nog inte en så skön trip som det framstår att vara - MEN, varför då inte göra hela festivalen efter det konceptet-- att ha det mer utspritt och tänka om, ett annat KONCEPT - det är det som jag menar med "ETT SKÄMT"--VAR fanns MYSTIKEN i Woodstock Festivalen--? DEN FANNS NOG DÄR NÅNSTANS, MEN...
Citera
2026-04-24, 05:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Tänker att en någorlunda enkel tillgång till svamp, LSD och röka antagligen gjorde det roligare?
Citera
2026-04-24, 05:34
Medlem
Onanikrems avatar
Var kanske lite som Roskilde när det begav sig? Man var ung, full skitig och det regnade. knullade någon ful full tjej med mens i deras tält medan hennes kompis satt utanför i regnet, tittade in ibland och undrade om vi inte var färdiga snart? Tappade bort alla grejor, inklusive polarna.

Efteråt var man både skitig, blöt och bakfull men det var fan kul.
Citera
2026-04-24, 05:43
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var kanske lite som Roskilde när det begav sig? Man var ung, full skitig och det regnade. knullade någon ful full tjej med mens i deras tält medan hennes kompis satt utanför i regnet, tittade in ibland och undrade om vi inte var färdiga snart? Tappade bort alla grejor, inklusive polarna.

Efteråt var man både skitig, blöt och bakfull men det var fan kul.

JA, själklart har du rätt! Jag kanske har snöat in lite på just det havet av folk framför huvud-scenen..

Det var nog HELA GREJEN - att människor samlades för att ha ett äventyr, typ - MEN, jag skulle gissa att Roskilde är/var bra mycket kulare än Woodstock var - vi nordbor vet hur man drar ihop till fest...
Citera
2026-04-24, 05:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det är väl tack vare dokumentären som festivalen blivit en sådan klassiker. Samt att det var en fredlig tillställning. Hippieperiodens klimax, med många kända artister.
The Band spelade under festivalen (gruppen valde att inte vara med i dokumentären) och bandmedlemmen Levon Helm skriver mest negativt om Woodstock i sin självbiografi. Det regnade och besökarna var leriga. När regnet kom lämnade många festivalen.
Citera
2026-04-24, 05:59
Medlem
För att man på den tiden gärna träffade nya människor och njöt av riktiga artister som kunde skapa fantastisk musik. IRL

Men det var inte ett nöje för alla. Även då fanns det folk som hellre hade tråkigt för bekvämlighetens skull.
Citera
2026-04-24, 06:00
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det är väl tack vare dokumentären som festivalen blivit en sådan klassiker. Samt att det var en fredlig tillställning. Hippieperiodens klimax, med många kända artister.
The Band spelade under festivalen (gruppen valde att inte vara med i dokumentären) och bandmedlemmen Levon Helm skriver mest negativt om Woodstock i sin självbiografi. Det regnade och besökarna var leriga. När regnet kom lämnade många festivalen.

Det är den känslan jag får - samt att jag inte hajjar hur man kan dras till att stå skockad i ett hav av folk--OCH BARA VARA DÄR, STÅ DÄR - för övrigt får IAF INTE JAG nån bra känsla av hela festivalen...
Citera
2026-04-24, 06:12
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Tiderna var annorlunda då, och även människorna ... Bäst är nog att ta del av de medverkandes berättelser. Det finns oräkneliga texter om Woodstock på nätet, rapporter nedskrivna av såna som var med, intervjuer gjorda med anledning av att det gått 40 eller 50 eller 55 år sedan spektaklet. Säkert finns det också Facebookgrupper för Woodstock-veteraner, vilka ju numera alla är 75 bäst eller äldre.

Även här på FB har det efterlysts personer, som var med. Resultatet blev ungefär vad man kunde vänta sig.

(FB) Någon som varit med på Woodstock?

Joseph Bruchac är författare och poet, född 1942. Han har åstadkommit en lång skildring.

Woodstock Memories
https://joebruchac.com/f/woodstock-memories?srsltid=AfmBOopu8NGyD8fP4U1uVvdQShofTORm3 1M5keLPu5LITTXruRqJS3q-
Senast redigerad av Ördög 2026-04-24 kl. 06:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in