2026-04-23, 21:01
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag brukar slänga in ett par matskedar i gröten varje morgon. Det lugnar ner magen. Men nu läste jag att man kan bli positiv på drogtest om man äter vallmofrön.

Är det olagligt att äta för mycket vallmofrön?
Citera
2026-04-23, 21:17
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag brukar slänga in ett par matskedar i gröten varje morgon. Det lugnar ner magen. Men nu läste jag att man kan bli positiv på drogtest om man äter vallmofrön.

Jag har hört sägas att vallmofrö kan innehålla små mängder opiater, typ spårämnen. Kanske viktigt om man testas som idrottare eller liknande, men knappast vid en trafikkontroll. Opiater som morfin och kodein är ju inte heller förbjudna i sverige på samma satt som andra driver, där ingen legal användning finns. Vanliga mediciner som cocliana mot hosta innehåller lite morfin, t ex.
Citera
2026-04-23, 23:26
Medlem
Vallmo fritt växande i Sverige (skaune) innehåller inte opiater. Det är kusinen i Holland?

Så vilken mängd (antal påsar) trycker du i dig och var är de producerade? Är väl första frågorna.
Citera
2026-04-23, 23:42
Medlem
sommarlovs avatar
Hur var det nu, är det olagligt att knarka?
Det är olagligt att inneha narkotikaklassade substanser.
Citera
2026-04-24, 03:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Vallmo fritt växande i Sverige (skaune) innehåller inte opiater. Det är kusinen i Holland?

Så vilken mängd (antal påsar) trycker du i dig och var är de producerade? Är väl första frågorna.
Kom att tänka på användaren "StorMamma"s tråd (FB) Att odla OPIUM och framställa det. Väldigt välskriven tråd.

Och nej, fröna du har på din morgongröt är inte olagliga att äta.
Citera
2026-04-24, 08:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kom att tänka på användaren "StorMamma"s tråd (FB) Att odla OPIUM och framställa det. Väldigt välskriven tråd.

Och nej, fröna du har på din morgongröt är inte olagliga att äta.

Det sägs ju att man kan bli positiv på ett drogtest bara genom att äta en fralla med vallmofrön. Två matskedar är extrema mängder i jämförelse. Det är knappast något man blir påverkad av, men garanterat något som kommer synas på ett drogtest. Det betyder ju helt enkelt att min morgongröt är olaglig att förtära trots att jag köpt dessa vallmofrön på ICA.
Citera
2026-04-24, 08:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det sägs ju att man kan bli positiv på ett drogtest bara genom att äta en fralla med vallmofrön. Två matskedar är extrema mängder i jämförelse. Det är knappast något man blir påverkad av, men garanterat något som kommer synas på ett drogtest. Det betyder ju helt enkelt att min morgongröt är olaglig att förtära trots att jag köpt dessa vallmofrön på ICA.
Skulle du åka dit på drogtest/blodprov så är det ändå mikroskopiska mängder du har i blodet, du klarar dig. 65 år och aldrig åkt på drogtest annat än på jobbet slumpvis utvald. Klarat mig alla gånger trots jag har en förkärlek för frallor med just vallmofrö, ifs. inte två matskedar frön men kan vara ett riktmärke. Som sagt, blivit plockad direkt från frukostbordet för att slicka på träpinne tidigare när jag jobbat.
Citera
2026-04-24, 09:37
Medlem
448s avatar
Citat:

Du får väl börja riva muskotnöt för o bli hög om du tröttnat på aceton o annat härligt
Citera
2026-04-24, 10:40
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du får väl börja riva muskotnöt för o bli hög om du tröttnat på aceton o annat härligt

Jag äter inte vallmofrön för att bli hög. Det är nyttigt och gott. Jag slänger även in pumpakärnor, hampafrön, solrosfrön och allt möjligt i min gröt. Man blir mätt länge och mår bra.
Citera
2026-04-24, 10:51
Medlem
Ar det inte sa att det inte ar frona utan blomman som man skrapar for att fa grunden till opium/heroin. Dvs endast utsidan av dina fron skulle mojligtvis kunna innehalla sparamnen.

Jag har for mig det var sa jag fick det berattat for mig pa biologin. Ja, jag hade en ganska speciell biologilarare. Antagligen alldeles for kunnig for att undervisa pa gymnasieniva.
Citera
2026-04-24, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko

Det finns Papaver Somniferum i Sverige, men rätt ovanligt.
Sen är det väl svårt för köpare att veta vilken stam fröer kommer ifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in