Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Bra synpunkter. Allt som hittades i bagen, var av ringa värde och ointressant att sälja. Bagen var nog plundrad. Det är intressant att notera att väskan inte innehöll ID-handlingar, pengar och narkotika.
Och eftersom den innehöll en handduk, smink och hygienartiklar, kan vi förmoda att gärningspersonen var en man. Var det en kvinna, hade hon nog norpat åt sig CdC:s handduk, tvål och smink.
Om GM lämnade väskan på bygget, var han påfalland slarvig, eftersom han lämnade en väska som såg ut som en väska CdC brukade använda (en beige/grå bag med axelrem), saker av den typ som hon brukade använda + en sko som var av den typ som hon brukade använda!
Jag tycker att det luktar både missbruk, impulsivitet och panik ...
Vad mer? Personligen har jag svårt att släppa tanken på att GM var psykiskt avvikande och tvångsmässig. Jag tänker på att ett av CdC:s bröst fattades, medan ett bröst hamnade i en plastsäck. Och nu visar det sig att man har hittat en ensam sko, som troligen tillhörde CdC. En sko som tryckts ner i en slarvigt gömd bag, på en offentlig plats, där grejerna garanterat skulle hittas.
Och här ser vi ytterligare en likhet med FP1, FP2 och "FP3". Likdelarna och tunnan (som jag antar hör till fallet) skulle garanterat hittas. Det visste GM. Det verkar som att det fanns fyra fyndplatser och ingen av fyndplatserna var lämplig om målet var att gömma likdelar och föremål för evigt.
Jag kanske övertolkar men jag tror att GM hade flera skumheter för sig och att han ville att vissa grejer skulle vara på ett visst sätt (nästan rituellt) pga autism, en hjärnskada, OCD eller kanske schizoaffektivt syndrom.
GM verkar ha varit kompetent och inkompetent på samma gång. Jag tror att han kunde dölja vad han hade gjort men han valde att inte göra det, vid flera tillfällen.
Det är intressant.
Kan man dumpa likdelar med 1,6 km mellanrum, borde man också kunna dölja dem bättre.
Vad som är intressant med dessa fynd och fallet i allmänhet är att det är så öppet för tolkning och så motsägelsefullt. Å ena sidan kan säckarna avsiktligt ha lämnats relativt lättillgängligt, å andra sidan kan dumparen ha agerat i panik och inte varit förmögen att hitta bättre platser.
Detsamma gäller det saknade bröstet och skon (under förutsättning att väskan rörde till fallet). Likväl som gärningsmannen potentiellt kan ha behållit dem kan han helt enkelt missat dessa relativt små föremål och kvarlevor i första vändan av förpackandet.
Förutsatt att gärningsmannen skilde på CdC:s kvarlevor och hennes tillhörigheter, vilket han tycks ha gjort, kan det saknade bröstet hamnat i en säck med de övriga försvunna kroppsdelarna och den andra skon förpackats med exempelvis hennes kläder.
Om gärningsmannen var stressad, slarvig och impulsiv kan väskan ha upplevts som ofarlig eftersom den inte innehöll något som direkt identifierade CdC. Ifall gärningsmannen var av manligt kön antar jag även fördomsfullt att han inte insåg signifikansen i typen av sko. Högklackad sko som högklackad sko var förmodligen uppfattningen om sådana detaljer.