2026-04-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Om nu det var ett syfte?

Om bagen var CdC, vilket mycket faktiskt tyder på, var nog både den och innehållet relativt sekundärt för vår GM som redan tagit de mest värdefulla sakerna.

Tänkte mer på att GM förmodligen stal hennes handväska med alla personliga ägodelar som börs, pengar, id, droger och inte minst alla smycken cdc hade på sig. Bagen verkar bara vara dumpad men klart att den gåtts igenom någonstans innan.

Förmodligen gjordes det i närheten av någon som passa futten,om inte dagligen, så relativt ofta. Om man får tro statistiken.

Man undrar var CdC hade sin bag sista tiden?

Nu kom jag på en grej, som jag hade glömt.

En debattör i tråden (jag minns inte vem) har påstått att da Costa kände "ett gäng från Bålsta" som bodde vid Bonnierhuset (som ligger på Torsgatan 21). Jag förmodar att CB härde till detta gäng. En av personerna i gänget hette Eva, om jag minns rätt.

Bodde dessa personer vid Bonnierhuset på sommaren 1984, bör de ha bott 100-300 m från platsen där väskan hittades.

Vi kanske inte behöver undra vem BO kände, som bodde vid Atlasmuren.

Det kan ha varit CB och hans polare från Bålsta.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-23 kl. 17:45.
Citera
2026-04-23, 17:58
Medlem
Da Costa ska ha känt en kvinna som hette Pia, vars pojkvän kallades Dicken. Dicken sålde tydligen hasch och dessa 2 personer (+ deras polare) bodde vid Bonnierhuset. Jag har tyvärr tappat bort kvinnans efternamn, så jag kan inte kolla om hon var skriven vid Bonnierhuset år 1984.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-23 kl. 18:31.
Citera
2026-04-23, 17:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De sista dagarna i livet, hade BO antagligen sin väska och andra grejer hemma hos CB, som hade en egen bostad. Det hade inte BO. Utifrån vad han har sagt, drar jag slutsatsen att BO och han polade efter pingsten. Det han tilläggas att CB och Saba umgicks vid månadsskiftet jui/juli. Båda kände BO pga missbruket.

CB har dock inte varit närvarande när BO dog. Någonting avgörande socialt hände mellan polandet med CB och BO:s död. Hon sprang väl på fel torsk eller så blåste hon fel personer.

Om vi utgår ifrån att GM lämnade väskan bakom byggfutten (vilket verkar rimligt) har jag svårt att få ihop detta handlande med teorin om en bilburen GM. Jag ser framför mig en gående GM, som är slarvig, stressad och har fokus på nåt annat än sin egen säkerhet.

Jag ser framför mig en socialt avvikande, fattig person (en missbrukare eller en långtidssjukskriven alkis kanske) som är van vid ad hoc-lösningar och som har svårt att planera längre en en dag.

Om GM gick till fots när han pulade in väskan bakom byggfutten, är det en lågoddsare att han bodde i den södra halvan av Vasastan.

Jag gissar att GM bodde på Atlasmuren, Völundsgatan, Vulcaniusgatan, Atlasgatan eller Lokstallsgatan.

Återigen så vill jag påminna dig om detta inlägg där en kartläggning av styckmord i Sverige tas upp.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det går där även att läsa hur vanligt det är att gärningsmannen eller gärningsmännen försöker uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumplingsplatserna.

Vi ska inte heller bortse från att många gärningsmän (40 %) var tidigare ostraffade.
Citera
2026-04-23, 18:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
De sista dagarna i livet, hade BO antagligen sin väska och andra grejer hemma hos CB, som hade en egen bostad.

Trots dina spekulationer så övernattade BO flera gånger hos en något äldre stamkund på Östermalm i juni -84 och hennes sista kända övernattning hos någon person överhuvudtaget var dessutom hos honom. Han skjutsade henne en sista gång från sin bostad den 10/6 och sen är det tomt med vittnesmål. Ingen har sett henne på stan eller överhuvudtaget, i vart fall inga bevisade observationer.

Vet du om hon lämnade kvar några ägodelar hemma hos det sista vittnet?
Citera
2026-04-23, 18:37
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Bra synpunkter. Allt som hittades i bagen, var av ringa värde och ointressant att sälja. Bagen var nog plundrad. Det är intressant att notera att väskan inte innehöll ID-handlingar, pengar och narkotika.

Och eftersom den innehöll en handduk, smink och hygienartiklar, kan vi förmoda att gärningspersonen var en man. Var det en kvinna, hade hon nog norpat åt sig CdC:s handduk, tvål och smink.

Om GM lämnade väskan på bygget, var han påfalland slarvig, eftersom han lämnade en väska som såg ut som en väska CdC brukade använda (en beige/grå bag med axelrem), saker av den typ som hon brukade använda + en sko som var av den typ som hon brukade använda!

Jag tycker att det luktar både missbruk, impulsivitet och panik ...

Vad mer? Personligen har jag svårt att släppa tanken på att GM var psykiskt avvikande och tvångsmässig. Jag tänker på att ett av CdC:s bröst fattades, medan ett bröst hamnade i en plastsäck. Och nu visar det sig att man har hittat en ensam sko, som troligen tillhörde CdC. En sko som tryckts ner i en slarvigt gömd bag, på en offentlig plats, där grejerna garanterat skulle hittas.

Och här ser vi ytterligare en likhet med FP1, FP2 och "FP3". Likdelarna och tunnan (som jag antar hör till fallet) skulle garanterat hittas. Det visste GM. Det verkar som att det fanns fyra fyndplatser och ingen av fyndplatserna var lämplig om målet var att gömma likdelar och föremål för evigt.

Jag kanske övertolkar men jag tror att GM hade flera skumheter för sig och att han ville att vissa grejer skulle vara på ett visst sätt (nästan rituellt) pga autism, en hjärnskada, OCD eller kanske schizoaffektivt syndrom.

GM verkar ha varit kompetent och inkompetent på samma gång. Jag tror att han kunde dölja vad han hade gjort men han valde att inte göra det, vid flera tillfällen.

Det är intressant.

Kan man dumpa likdelar med 1,6 km mellanrum, borde man också kunna dölja dem bättre.
Vad som är intressant med dessa fynd och fallet i allmänhet är att det är så öppet för tolkning och så motsägelsefullt. Å ena sidan kan säckarna avsiktligt ha lämnats relativt lättillgängligt, å andra sidan kan dumparen ha agerat i panik och inte varit förmögen att hitta bättre platser.

Detsamma gäller det saknade bröstet och skon (under förutsättning att väskan rörde till fallet). Likväl som gärningsmannen potentiellt kan ha behållit dem kan han helt enkelt missat dessa relativt små föremål och kvarlevor i första vändan av förpackandet.

Förutsatt att gärningsmannen skilde på CdC:s kvarlevor och hennes tillhörigheter, vilket han tycks ha gjort, kan det saknade bröstet hamnat i en säck med de övriga försvunna kroppsdelarna och den andra skon förpackats med exempelvis hennes kläder.

Om gärningsmannen var stressad, slarvig och impulsiv kan väskan ha upplevts som ofarlig eftersom den inte innehöll något som direkt identifierade CdC. Ifall gärningsmannen var av manligt kön antar jag även fördomsfullt att han inte insåg signifikansen i typen av sko. Högklackad sko som högklackad sko var förmodligen uppfattningen om sådana detaljer.
Citera
2026-04-23, 18:46
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Bara liten inflikning i samtalet om manskapsvagn och nu baracker på FPL2, vad jag har förstått var området tidigare både militärhögskola och träningskamp så det är kanske möjligt att materialet är ”reliker” från övningar varför information saknas?
Det är en fullt rimlig möjlighet, men även då bör det ha genomförts undersökningar av dem som borde kunna spåras i efterhand.

Som det förefaller nu, när arkivarierna inte kan hitta minsta dokument om saken, verkar ingen utredning ha bedrivits.

Om dessa var "reliker" och övergivna skulle det vara intressant ur två aspekter. Dels skulle sådana öde och undangömda krypin vara tilltalande för hemlösa och andra vinddrivna existenser. Dels ökar likheten med fyndplatsen vid Atlasmuren.

Enligt Gustavsson, som hittade väskan vid byggfutten, fann han den omedelbart efter att han återkommit efter sin semester. Ifall andra personer arbetat där under Gustavssons semester kan man tycka att de borde anträffat den då. Min tolkning är att arbetet antingen låg nere under sommarsemestern, vilket skulle innebära att byggfuttarna var övergivna, eller möjligen att väskan placerades ut i nära anslutning till att den hittades den 6/8 1984.
Citera
2026-04-23, 19:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Eftersom du uppenbarligen inte har något att komma med bortsett från svammel så borde du nog vara tyst.

2. Alla sådana där personer tar med sig jobbet hem. Det blir problematiskt när kopior och anhöriga börjar bråka. Det är lätt att fotosamlingar och forskningsmaterial samt arbetsmaterial blir kvar och sedan funna vid husrannsakan.

3. Framgår av "helhetsbedömningen". Alla unga personer i Sverige blir tvugna att studera historiska personer som råkade illa ut för att de var elaka mot sina fruar och barn, oftast i samband med angrepp från yttre partier likt detta fall.

4. Återigen bara en massa svammel. Vem bryr sig om dina åsikter?

5. Återigen en massa svammel från din sida. För att vara kort, det räcker alltså med att myndigheterna kan visa att ett enda likfoto sprungit iväg till olovlig plats för att dra in legitimationen.

5.1. Ännu mera svammel från din sida.
På tal om inlägg skrivna i affekt.

Nåväl, att skriva "svammel" fyra gånger i samma inlägg är inte att diskutera. Detta är en diskussionstråd avsedd för att debattera fallet da Costa, inte ogrundade vanföreställningar om detsamma.

Eftersom du gång efter annan har uppvisat stora kunskapsluckor beträffande de mest basala detaljer i fallet har jag rekommenderar att du läser på först och diskuterar sedan. Om du hade följt mitt råd hade du känt till att skälet till deslegitimeringen av läkarna inte handlade om vare sig likfoton på olovliga platser eller att "kopior och anhöriga börjar bråka".

Som jag tidigare skrev är du välkommen tillbaka när du har tagit del av och förstått det tillgängliga materialet om fallet.
Citera
2026-04-23, 19:12
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Da Costa ska ha känt en kvinna som hette Pia, vars pojkvän kallades Dicken. Dicken sålde tydligen hasch och dessa 2 personer (+ deras polare) bodde vid Bonnierhuset. Jag har tyvärr tappat bort kvinnans efternamn, så jag kan inte kolla om hon var skriven vid Bonnierhuset år 1984.
Greenig, som kände da Costa, skrev om PK och hennes boende vid Bonnierhuset, med det intressanta tillägget att även Saba hade bott där, om än längre tillbaka i tiden:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2026-04-23, 23:28
Medlem
Lite off topic kanske, men - nån som vet om da Costa skymtar förbi nånstans i Stefan Jarls "Ett anständigt liv"? 🤔
Citera
2026-04-24, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athalwolf
Lite off topic kanske, men - nån som vet om da Costa skymtar förbi nånstans i Stefan Jarls "Ett anständigt liv"? 🤔

Nej all film på da Costa är privat. Allmänheten har inte tillgång till filmer på da Costa.
Citera
2026-04-24, 09:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det här var onekligen ett inlägg med intressant information.

Det är nog så enkelt att man måste kunna känna igen falsarier och ruffel och båg när man stöter på dem.

CdC-fallet är byggt på ruffel och båg, förvanskade eller ignorerade fakta och en egen agenda hos folk som drev på, inte minst journalister, kvinnosakskvinnor som Hanna Olson och co.

Lägg därtill den rådande tidsandan med lynchstämning och käriärsugna konkurerande läkarkollegor som Jovan Rajs och den unge nyfärdige psykiatriken som tubbades att skriva ett intyg om Tomas dotter Karin. Trots att han knappt träffat barnet och inte ens lyssnat på de nio bandinspelningarna där modern falskeligen påstod att den några år gamla flickan Karin berättade om ett styckmord som skulle skett när barnet var 21 månader gammal.
Idag har folk lyssnat på banden och konstaterat att modern Christana ljög om "barnets berättelse"

Idag med distans till det hela, mer fakta och en annan tidsanda är det sunt att inse hur vansinigt fel det hela blev.
Precis som när folkmobben lynchade och mördade den oskylldige Axel von Fersen i Gamla stan år 1810 - bara 175 år tidigare.
Det var en lynchning även av de oskyldiga läkarna Tomas Allgen och Teet Härm på 1980-talet som fortsatte under 40 år.

Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Teet Härms ex-fru Anne-Catherines pappa Rolf Svanberg (1927 - 1999) sådde draksådden i augusti 1984. Kort tid efter upptäckten av fyndplats 2 på Eugeniavägen och identifieringen av Catrines kvarlevor.

Per Lindeberg beskriver det ingående i kapitlet Tipsaren i början av "Döden är en man".

Anne-Catherines mamma Ann-Britt Svanberg jobbade på Expressen. Hon trodde att Catrine da Costa var en "okänd" kvinna som deltog på dotterns begravning 1982.

Flera utredningar visade att Anne-Catherines död var självmord. Den 27-årige läkaren Teet förlorade sin 23-åriga ex-fru, som han fortfarande hade känslor för. Sedan anklagades han för att ha mördat henne. Sedan anklagades han för att ha mördat en prostituerad kvinna. Som påstods ha känt hans ex-fru. Det är inte bevisat att Teet eller Anne-Catherine Härm någonsin träffade Catrine da Costa eller visste vem hon var.

Ur "Döden är en man":

"Svärmodern hade blivit misstänksam och själv undersökt obducentens förehavanden efter dotterns död. När hon sett ett fotografi på den styckmördade prostituerade Catrine, hade hon plötsligt känt igen den okända unga kvinna, som varit med på dotterns begravning två år tidigare.

Svärmodern hade också berättat för Expressenmedarbetaren Brännström att hennes dotter och Catrine promenerat tillsammans på en gata i Stockholm och då stött ihop med obducenten. Han skulle förvånad ha utbrustit: »Jaså, ni känner varandra.«

Vad Expressen inte informerade sina läsare om var att Teets f.d. svärmor själv arbetade på tidningen och att hon i likhet med sin frånskilde man numera berättade för alla som ville lyssna att hennes dotter mördats och att det med all sannolikhet var Teet som dödat henne."

Tack "MajaCreamnose" för ytterligare förtydligande.
Det kan inte framhållas ofta nog hur korrupt allt detta var med band mellan olika personer och deras egna agendor.
Senast redigerad av coli 2026-04-24 kl. 10:34.
Citera
2026-04-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athalwolf

Nej. Kuriosa: da Costas väninna Beppan är en av de prostituerade kvinnor som sitter i en grupp och pratar i slutet av filmen. Det låter som ett gäng tuffa brudar, ljusår från den Disneyfierade bild av prostituerade kvinnor som saluförs i media. Detta är inte tjejer man leker med ... Jag gissar att alla bär kniv eller rakblad på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in