2026-04-23, 13:10
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Istället för att vara tvungen att lyssna på webinarier ett antal gånger i veckan vill nu min leverantör att jag ska skriva rapport om vad jag sysslat med under dessa timmar. Jag känner mig pressad redan från AF att hitta relevanta jobb att söka. Min leverantörs AMK har inte varit till mycket hjälp, jag skulle göra allt själv. Kan de kräva denna motprestation?

Det verkar vara ett tydligt manfall från min leverantör, flera har gått till annat. Det pratades om att det var mycket interna protester om denna förändring, men ledningens beslut gick inte att ändra.

Vilka leverantörer kan ni rekommendera?

Citera
2026-04-23, 13:17
Medlem
Tidöskapat humbug. Sänk a-kassan och skicka miljarderna till blufföretag.
#sverigemiljardärernsparadis
Citera
2026-04-23, 13:22
Medlem
kalkryggars avatar
Men vad är problemet? Det som står i spoilern låter väl väldigt bra? Enda problemet är väl att det inte gäller 8 timmar om dagen antar jag. Det borde det göra.

Så som sagt exakt vad är problemet med detta?

Det är väl bra att du slipper se på tramsiga och meningslösa webbinar som inte ger något ändå.
Citera
2026-04-23, 13:30
Medlem
HBTKuks avatar
Det är väl jättebra att du tvingas görs något. Gör man inget hittar man inga jobb.
Citera
2026-04-23, 13:35
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är väl jättebra att du tvingas görs något. Gör man inget hittar man inga jobb.
Det optimala hade varit om TS hade tvingats in till ett kontor 07.00 varje morgon för att sitta i ett bås med en dator och söka arbete till 16.00 fem dagar i veckan. Handledaren står bakom honom med en piska och om det skrivs för sakta på tangentbordet eller scrollas för långsamt på musen blir det ett rapp över ryggen. Det borde lära dom jävlarna att inte vara arbetslösa, eller hur?
Citera
2026-04-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men vad är problemet? Det som står i spoilern låter väl väldigt bra? Enda problemet är väl att det inte gäller 8 timmar om dagen antar jag. Det borde det göra.

Så som sagt exakt vad är problemet med detta?

Det är väl bra att du slipper se på tramsiga och meningslösa webbinar som inte ger något ändå.

Du har inte varit arbetssökande de senaste åren va?

Det som är problemet: ytterligare en sak att göra, utöver jobbsökandet. Blir jag rapporterad till AF av min leverantör om jag struntar i att skicka rapport? Samma som att missa ett webinar?

Du har rätt i att webinarierna var en katastrof, oftast 2 nollor som satt i samma rum med varsin dator och pratade med varandra som att de var på tjejkväll. Det fanns 2 personer på webinaren som var vettiga.
Citera
2026-04-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det optimala hade varit om TS hade tvingats in till ett kontor 07.00 varje morgon för att sitta i ett bås med en dator och söka arbete till 16.00 fem dagar i veckan. Handledaren står bakom honom med en piska och om det skrivs för sakta på tangentbordet eller scrollas för långsamt på musen blir det ett rapp över ryggen. Det borde lära dom jävlarna att inte vara arbetslösa, eller hur?

Svar i sann flashback anda. Ge mig va en thailändsk bärplockare har i månadslön så kan jag sitta på min leverantörs kontor å fisa hela dagarna, om det gör dig gladare.
Citera
2026-04-23, 13:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vad är R&M?
Vad är AMK?
Varför kallar du dem för "mina leverantörer" när du varken producerar eller säljer någonting?
Citera
2026-04-23, 13:50
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är R&M?
Vad är AMK?
Varför kallar du dem för "mina leverantörer" när du varken producerar eller säljer någonting?
Rusta & matcha. Ett upplägg där vilken dräng som helst kan starta ett företag för att arbetslösa ska sitta och slöa hos dem medan Arbetsförmedlingen pröjsar.
Citera
2026-04-23, 13:54
Medlem
Tidigare Fas 3 i arbetsförmedlingen terminologi heter nu Rusta och Matcha(förkortat R&M)
AMK är ArbetsMarknadsKonsult
Arbetsförmedlingen har leverantörer i Rusta och Matcha

Det här bör väl du hört talas om om du hänger i detta forum.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är R&M?
Vad är AMK?
Citera
2026-04-23, 13:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Rusta & matcha. Ett upplägg där vilken dräng som helst kan starta ett företag för att arbetslösa ska sitta och slöa hos dem medan Arbetsförmedlingen pröjsar.

Jaha. För annars kostar det ju pengar att starta eget. Tack.
Citera
2026-04-23, 13:57
Medlem
Citat:

inte helt sant, men nära. det ska vara rikstäckande för att få leverera sin tjänst till AF
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in