Citat:
Ok, nu är jag inte helt säker, men tror att själva häktningsgrunderna inte är offentliga. Dvs den bevisning åklagaren tar upp vid en förhandling, säg DNA (bara för att ha ett exempel) på hammaren, är det som åklagaren anser är tillräckligt för en häktning, är sådant som utredningen anser är under utredningssekretess.
Min slutsats är därför att det är en läcka som nämner just adressen, inget vi kan kolla upp.
Däremot är ju inte för vilket brott du är häktad för (i det här fallet misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott) och på vilken grad av misstanke för brottet/en inte under sekretess.
Min slutsats är därför att det är en läcka som nämner just adressen, inget vi kan kolla upp.
Däremot är ju inte för vilket brott du är häktad för (i det här fallet misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott) och på vilken grad av misstanke för brottet/en inte under sekretess.
Jag dementerade Expressens påstående om att Rönninge gymnasium framkommer i något av omhäktningsprotokollen utifrån att jag har läst samtliga. Den kan uteslutas att åklagaren uppger Rönninge gymnasium som plats i häktnings-PM samtidigt som Södertälje uppges till tingsrätten.
Frågan är då om Rönninge gymnasium framkommer någon annanstans. Det behöver inte vara så. Tidningarna får ofta saker om bakfoten.
Men om gymnasieskolans adress istället har uppgetts i sekretessmaterial låter det konstigt om Vilma säger adressen och inte att det är ett gymnasium. Om det t ex kommer från de maskerade delarna i gravfrids-RPU.
RPU tog längre tid eftersom de tillsatt ett skuggteam, och det framgår att i mitten av februari saknades ännu bevisning för att Vilma mördat offret. Om det presenteras övertygande bevisning för mord kan RPU komma att kompletteras. Den utgår enbart från det griftefridsbrott som Vilma erkänt.
https://gofile.io/d/sNFAHa