2026-04-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast nu diskuterar du smak, inte demokratiska principer.

Att Park är en dålig misslyckad kostnär är egalt. Det han ägnar sig åt kallas för rashets. Rashets är förbjudet i Sverige. Alltså döms Park.

Julius Streicher hängdes i Nürnberg efter att han som ansvarig utgivare för Der Stürmer befunnits skyldig till grov rashets och uppvigling mot judar. Utgivarna av RTLM straffades hårt av Internationella Rwandatribunalen för rashetsen mot tutsier. Nu säger jag inte att Parks brott är i närheten av lika allvarliga som dessa men att rashets straffas är verkligen inget nytt eller unikt för svensk rättstradition.
Citera
2026-04-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Källan är såklart Förundersökningsprotokollet där bilderna som dömdes finns med.

Jag har inte FUP:en. Om du har den i din ägo får du dela den. Annars tror jag dig inte.

Citat:
Så om nu hakkors alltid är uppenbar antijudisk hets kan du berätta för mig varför hakkors tillsammans med davidstjärnan som Palestinademonstranter har på sina plakat aldrig har åtalats och dömts. Men i din fantasivärld är väl också den ritade gubben som slänger ett hakkors i en soptunna lika med antijudisk hets.

Vem har sagt att hakkors alltid är rashets? Hade det varit så hade inte datorspel om andra världskriget kunnat innehålla hakkors. Ett hakkors klottrat på en religiös byggnads fasad är dock ett klassiskt typexempel på antijudisk rashets. Prejudicerande domar finns i överflöd.

Antisionister målar hakkors på Israels flagga för att symbolisera att staten Israel drivs av samma typ av rasideologi och begår samma typ av folkrättsliga övergrepp som Nazityskland gjorde. Och det är fullständigt legitimt både i moralisk och i rättslig mening att hata Israel.
Citera
2026-04-20, 21:59
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Att Park är en dålig misslyckad kostnär är egalt. Det han ägnar sig åt kallas för rashets. Rashets är förbjudet i Sverige. Alltså döms Park.

Julius Streicher hängdes i Nürnberg efter att han som ansvarig utgivare för Der Stürmer befunnits skyldig till grov rashets och uppvigling mot judar. Utgivarna av RTLM straffades hårt av Internationella Rwandatribunalen för rashetsen mot tutsier. Nu säger jag inte att Parks brott är i närheten av lika allvarliga som dessa men att rashets straffas är verkligen inget nytt eller unikt för svensk rättstradition.

Fast, då kvarstår fortfarande den kritiken som utgör grunden, varför straffas inte rashets mot svenskar, norrmän och tyskar i Sverige? Lagen bör ju innefatta alla folkgrupper, men praxis innefattar bara ett fåtal, vilket gör kritiken relevant och giltig. Både lagen, som praktiseras i Sverige, och det politiska ramverket innebär en universell princip som inte eftersträvas. Däri kritiken.

Eller menar du att vissa folkgrupper har ett högre värde och därför bör ha särskilda rättigheter? Det låter misstänkt som rasism.
Citera
2026-04-20, 22:06
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Håller sällan med dig, som den halv- eller helkommunist du är, men här slår du huvudet på spiken.
Citera
2026-04-22, 06:27
Medlem
Pungsvings avatar
Samtliga svenskar borde sättas i fängelse så som de röstat sönder Sverige och gjort det till en vänsterdiktatur.

Samhället fruktar inte konstnären. Samhället fruktar de konstnären gör narr av.
Senast redigerad av Pungsving 2026-04-22 kl. 06:49.
Citera
2026-04-22, 09:09
Medlem
brianmolkos avatar
Undra varför han inte gör narr av vissa mordoffer ?
Citera
2026-04-22, 14:20
Medlem
pandark23s avatar
Citat:

Så vilken ras blir upphetsad av samhällskritisk satir menar du?
Citera
2026-04-22, 14:28
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Jag har inte FUP:en. Om du har den i din ägo får du dela den. Annars tror jag dig inte.

Vem har sagt att hakkors alltid är rashets? Hade det varit så hade inte datorspel om andra världskriget kunnat innehålla hakkors. Ett hakkors klottrat på en religiös byggnads fasad är dock ett klassiskt typexempel på antijudisk rashets. Prejudicerande domar finns i överflöd.

Antisionister målar hakkors på Israels flagga för att symbolisera att staten Israel drivs av samma typ av rasideologi och begår samma typ av folkrättsliga övergrepp som Nazityskland gjorde. Och det är fullständigt legitimt både i moralisk och i rättslig mening att hata Israel.
Alltså är ett hakkors bredvid halvmånen gjord för att symbolisera islams likhet med nazism. Måste jag förklara likheten för dig? Att det gjordes på en kyrka var för att visa på svenska kyrkans islamisering. Att likna judar med nazister är förövrigt en antisemitisk trop men det stöder du alltså.
Citera
2026-04-22, 14:31
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Undra varför han inte gör narr av vissa mordoffer ?
Vilka mordoffer menar du?
Citera
2026-04-22, 15:09
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Är inte det exakt samma sak som Dan Park har gjort, han har målat hakkors på pride-flaggor och symboler för kristendom/islam för att symbolisera att det är (enligt honom) totalitära och förtryckande rörelser?

Den enda skillnaden måste väl vara att du håller med om Israel men inte de andra rörelserna.
Citera
2026-04-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är inte det exakt samma sak som Dan Park har gjort, han har målat hakkors på pride-flaggor och symboler för kristendom/islam för att symbolisera att det är (enligt honom) totalitära och förtryckande rörelser?

Den enda skillnaden måste väl vara att du håller med om Israel men inte de andra rörelserna.

Jag har redan besvarat detta: "Det är möjligt att ett hakkors tillsammans med en halvmåne inte räknas som rashets i Dan Parks sinnesrubbade fantasivärld. Dock är det inte hans fantasivärld rätten har att förhålla sig till utan verkligheten. I verkligheten slutar inte ett hakkors räknas som uppenbar antijudisk rashets bara för att man kluddrar dit en halvmåne."

Rätten kan inte ta ställning till exakt vilka tankar som snurrar runt i Dan Parks skalle utan bara till hur verket upplevs av en förnuftig åskådare. Ett hakkors klottrat på en fasad har inte samma innebörd som ett hakkors på en israelflagga eller ett hakkors på en prideflagga eller på en svensk flagga för den delen.
Citera
2026-04-23, 08:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag har redan besvarat detta: "Det är möjligt att ett hakkors tillsammans med en halvmåne inte räknas som rashets i Dan Parks sinnesrubbade fantasivärld. Dock är det inte hans fantasivärld rätten har att förhålla sig till utan verkligheten. I verkligheten slutar inte ett hakkors räknas som uppenbar antijudisk rashets bara för att man kluddrar dit en halvmåne."

Rätten kan inte ta ställning till exakt vilka tankar som snurrar runt i Dan Parks skalle utan bara till hur verket upplevs av en förnuftig åskådare. Ett hakkors klottrat på en fasad har inte samma innebörd som ett hakkors på en israelflagga eller ett hakkors på en prideflagga eller på en svensk flagga för den delen.
Antingen så är ett hakkors rashets oavsett om det kladdas på en israelisk flagga eller en prideflagga, eller så behöver rätten ta reda på vilka tankar Dan Park hade när han målade sitt hakkors. Du kan inte får det till att ett hakkors är rashets oavsett vad man ritar det på förutom när det gäller en israelisk flagga, då är det uppenbart att man har tänkt sig att det skall vara en försiktig kritik av staten Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in