2026-04-22, 20:43
Medlem
PrintPowers avatar
Förstår att detta är individuellt och beror lite på hur ens levnadsstandard ser ut osv. men behöver bolla lite.

Vi har ca 6,5 miljoner om vi skulle sälja våran lägenhet och funderar på köpa villa om 5-10 år. Gissar på att vi kan spara ihop 2 miljoner till på 10 år. Vad är normalt att tjäna för att äga och driva en villa i 15 miljonersklassen? Är det ens möjlig för oss som idag har ca: 45k + 35k brutto (+2 barn) att tänka i dessa banor om 5-10 år?

Hur belånade brukar folk vara, finns ni några här inne med villor i den klassen, hur ser eran ekonomi ut?

Tacksam för svar som inte dumförklarar mig
Senast redigerad av PrintPower 2026-04-22 kl. 20:45.
Citera
2026-04-22, 20:50
Medlem
Lifestealers avatar
kostnad att driva ett hus? beror väl på var villan finns? ett litet skithus i stockholmförort eller en halv herrgård på landet?
Senast redigerad av Lifestealer 2026-04-22 kl. 20:53.
Citera
2026-04-22, 20:52
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrintPower
Förstår att detta är individuellt och beror lite på hur ens levnadsstandard ser ut osv. men behöver bolla lite.

Vi har ca 6,5 miljoner om vi skulle sälja våran lägenhet och funderar på köpa villa om 5-10 år. Gissar på att vi kan spara ihop 2 miljoner till på 10 år. Vad är normalt att tjäna för att äga och driva en villa i 15 miljonersklassen? Är det ens möjlig för oss som idag har ca: 45k + 35k brutto (+2 barn) att tänka i dessa banor om 5-10 år?

Hur belånade brukar folk vara, finns ni några här inne med villor i den klassen, hur ser eran ekonomi ut?

Tacksam för svar som inte dumförklarar mig

Jag hade köpt en villa för 8 miljoner istället och haft 0 kronor i lån. Att inte har lån är en otrolig frihet och om man vill så kan man sedan lätt spara vidare och kanske gå mot ett dyrare boende några år senare.

Den som är satt i skuld är icke fri.
Citera
2026-04-22, 20:55
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag hade köpt en villa för 8 miljoner istället och haft 0 kronor i lån. Att inte har lån är en otrolig frihet och om man vill så kan man sedan lätt spara vidare och kanske gå mot ett dyrare boende några år senare.

Tanken var att låta barnen få växa upp i ett hus, även om dom kommer hinna bli 10 ish
Vi har ett område vi tittar på som ligger i Stockholm. Villorna vi tittat på är ca 150-200kvm
Citera
2026-04-22, 20:56
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
kostnad att driva ett hus? beror väl på var villan finns? ett litet skithus i stockholmförort eller en halv herrgård på landet?

Villorna vi tittat på är ca 150-200kvm i Stockholm. Tänk Lidingö
Citera
2026-04-22, 21:14
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Tanken var att låta barnen få växa upp i ett hus, även om dom kommer hinna bli 10 ish
Vi har ett område vi tittar på som ligger i Stockholm. Villorna vi tittat på är ca 150-200kvm

Så länge räntor är låga så klarar man dyra hus med höga lån. Men sticker räntorna så är det inte lika roligt. En vän till mig fick plötsligt räntekostnader på 400 000 per år (!) under inflationen. Sålde med fet förlust och kanske har skuld kvar när det är dags för gravn.

Det kommer en downturn I ekonomin typ vart tionde år (historiskt). Den måste man vara beredd och ha sparat för. Om du inte saknar lån, då kan du mer eller mindre skita i de höga räntorna.
Citera
2026-04-22, 21:26
Medlem
Jordgubbes avatar
"Hitta.se's livsstilskarta" har staplar för belåning per område, tex Lidingö ... fast vad kan man läsa ut av det egentligen.
Citera
2026-04-22, 21:30
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Så länge räntor är låga så klarar man dyra hus med höga lån. Men sticker räntorna så är det inte lika roligt. En vän till mig fick plötsligt räntekostnader på 400 000 per år (!) under inflationen. Sålde med fet förlust och kanske har skuld kvar när det är dags för gravn.

Det kommer en downturn I ekonomin typ vart tionde år (historiskt). Den måste man vara beredd och ha sparat för. Om du inte saknar lån, då kan du mer eller mindre skita i de höga räntorna.

Ja du har rätt - vi kanske får sikta på om 20 år istället, lagom till pensionen

Inte riktigt fattat hur man lyckats sälja med "fet förlust" visst priserna gick ner i Stockholm, men inte så drastiskt. 5% som värst kanske.
Citera
2026-04-22, 21:41
Medlem
Dille24s avatar
Ett alternativ är väl att göra som folk gjorde för 10-20 år sedan. Köp ett ruckel och renovera. Verkar ju nästan ha försvunnit som koncept trots att alla gjorde så för bara 10 år sedan. Vi köpte vårt hus för 4 miljoner och la en miljon i materialkostnader för att renovera. Värdet är väl inte riktigt 15 miljoner idag. Men inte långt därifrån.

Skulle i TS sits absolut lånat 2-3 miljoner för att kunna köpa och renovera ett bra objekt i ett bra område! Läget kan man aldrig ändra och det är en investering som förmodligen kommer att löna sig.
Citera
2026-04-22, 21:53
Medlem
Citat:

Den som inte är satt i skuld till tramsigt låg ränta har en dålig hävstång och är på lång sikt mindre fri om lånet förvaltas varsamt.

Typ så är verkligheten.

Citat:
Så länge räntor är låga så klarar man dyra hus med höga lån. Men sticker räntorna så är det inte lika roligt. En vän till mig fick plötsligt räntekostnader på 400 000 per år (!) under inflationen.

Här har du ett exempel på när någon inte varit varsam.

Om räntekostnaden gick till 400 000 per år efter ränteavdrag vid 5% ränta så var lånet på 11,4 miljoner. Alternativt om 400 000 var före ränteavdrag så är lånet på 8 miljoner. Är 400 000 före ränteavdrag så blir den verkliga utgiften 280 000. Dvs 23 333 per månad. Är man två vuxna i ett hushåll så är inte 11 600 per person så sjukt som du får det att låta.

Men visst, man ska ha rätt god ekonomi om man ska vara vågad nog att låna 8-12 miljoner.
Senast redigerad av kalleboool 2026-04-22 kl. 22:02.
Citera
2026-04-22, 21:56
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ja du har rätt - vi kanske får sikta på om 20 år istället, lagom till pensionen

Inte riktigt fattat hur man lyckats sälja med "fet förlust" visst priserna gick ner i Stockholm, men inte så drastiskt. 5% som värst kanske.

Du menar att jag skulle överdriva? Att han hade räntor på över 400 000 per år är sant, däremot vet jag faktiskt inte vilken förlust han hade, han bara sade att han förlorade väldigt mycket pengar. För mig som inte bor i Stockholm låter det ju otroligt, men det var en lägenhet som hade kostat över 12 miljoner (!). Och det är inge Wallenbergare vi pratar om utan ett vanligt par med barn och hyfsade löner som man har som akademiker i Stockholm, men inte toppchefsjobb eller så.
Citera
2026-04-22, 21:58
Medlem
Citat:

Pengarna växer bättre på börsen än i huset, även det för 8Mkr. Men alla tänker olika
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in