Hejsan,
Jag var med om en liten olycka utomlands inget gick ingentligen sönder annat än kylarn och kylarvätskan rann ut.
Just då tyckte jag det var lämpligast att bara lämna bilen där eftersom jag inte fick hjälp nånstans ifrån och bilen hade jag köpt för ca 13 000kr. Så jag upplevde då inte vara värt besväret att fixa själv eller föra till verkstad.
Bilen är en v70 2.3l turbo - 98
Så jag körde bilen som hade läkt ut all kylarvätska till ett bostadsområde, tog bort reg plåtarna och stack.
Nu har jag fått veta att bilen fortfarande står kvar, jag skulle vilja rädda bilen.
Jag gillade den jävligt mycket och sådanna bilar görs inte mera och kollade att de finns inte många sådanna kvar mera att köpa.
Har sökt en jävla massa på hur länge man kan köra utan kylarvätska men de finns inget direkt svar utan bara massa åsikter.
Här är faktan:
-Jag körde ca 10-13min utan kylarvätska i 50-60km/h, med så lite gas pådrag som jag bara kunde.
-temp mätarn visade aldrig på över hettning, men då jag gasade lite för mycket så ville den gå för varm. (enligt mätarn)
-jag satt kupe fläcken på full värme och fullt blås, kanska hjälpte lite vet ej.
Vad säger ni? Någon expert på v70 turbo motorer som trimmat och meckat mycket ? Skulle vilja ha lite data och inte en massa åsikter.
I min korkade ungdom glömde jag en gång att fylla på kylarvätska i min honda civic, då körde jag ca 3-5min utan, stängde av motorn genast då jag såg mätarn visade på rött. Den gick flera år efteråt utan problem.
Sen sålde jag den, så vet inte hur längeden höll.
Vad jag förstått så är temp mätaren i kylarvätskan på v70? Så de möjligt att den missvisat tempen?
V70 2.3ls motorn är dock en väligt välbyggd motor och den var ju inte helt torr på vätska. Läst om folk som trimmat denna motor till 700hk.
Jag bryr mig inte om motorn tagit lite skada utan jag skulle vilja få en uppskattning om den är i så bra skick att jag kan köra hem den, det ca 1500km hem.
Eller är de så att kolvar skurit, toppen helt virden, topp packningen helt paj osv..
Jag var med om en liten olycka utomlands inget gick ingentligen sönder annat än kylarn och kylarvätskan rann ut.
Just då tyckte jag det var lämpligast att bara lämna bilen där eftersom jag inte fick hjälp nånstans ifrån och bilen hade jag köpt för ca 13 000kr. Så jag upplevde då inte vara värt besväret att fixa själv eller föra till verkstad.
Bilen är en v70 2.3l turbo - 98
Så jag körde bilen som hade läkt ut all kylarvätska till ett bostadsområde, tog bort reg plåtarna och stack.
Nu har jag fått veta att bilen fortfarande står kvar, jag skulle vilja rädda bilen.
Jag gillade den jävligt mycket och sådanna bilar görs inte mera och kollade att de finns inte många sådanna kvar mera att köpa.
Har sökt en jävla massa på hur länge man kan köra utan kylarvätska men de finns inget direkt svar utan bara massa åsikter.
Här är faktan:
-Jag körde ca 10-13min utan kylarvätska i 50-60km/h, med så lite gas pådrag som jag bara kunde.
-temp mätarn visade aldrig på över hettning, men då jag gasade lite för mycket så ville den gå för varm. (enligt mätarn)
-jag satt kupe fläcken på full värme och fullt blås, kanska hjälpte lite vet ej.
Vad säger ni? Någon expert på v70 turbo motorer som trimmat och meckat mycket ? Skulle vilja ha lite data och inte en massa åsikter.
I min korkade ungdom glömde jag en gång att fylla på kylarvätska i min honda civic, då körde jag ca 3-5min utan, stängde av motorn genast då jag såg mätarn visade på rött. Den gick flera år efteråt utan problem.
Sen sålde jag den, så vet inte hur längeden höll.
Vad jag förstått så är temp mätaren i kylarvätskan på v70? Så de möjligt att den missvisat tempen?
V70 2.3ls motorn är dock en väligt välbyggd motor och den var ju inte helt torr på vätska. Läst om folk som trimmat denna motor till 700hk.
Jag bryr mig inte om motorn tagit lite skada utan jag skulle vilja få en uppskattning om den är i så bra skick att jag kan köra hem den, det ca 1500km hem.
Eller är de så att kolvar skurit, toppen helt virden, topp packningen helt paj osv..