2026-04-22, 17:02
  #1
Medlem
Hejsan,
Jag var med om en liten olycka utomlands inget gick ingentligen sönder annat än kylarn och kylarvätskan rann ut.
Just då tyckte jag det var lämpligast att bara lämna bilen där eftersom jag inte fick hjälp nånstans ifrån och bilen hade jag köpt för ca 13 000kr. Så jag upplevde då inte vara värt besväret att fixa själv eller föra till verkstad.
Bilen är en v70 2.3l turbo - 98

Så jag körde bilen som hade läkt ut all kylarvätska till ett bostadsområde, tog bort reg plåtarna och stack.

Nu har jag fått veta att bilen fortfarande står kvar, jag skulle vilja rädda bilen.
Jag gillade den jävligt mycket och sådanna bilar görs inte mera och kollade att de finns inte många sådanna kvar mera att köpa.

Har sökt en jävla massa på hur länge man kan köra utan kylarvätska men de finns inget direkt svar utan bara massa åsikter.

Här är faktan:
-Jag körde ca 10-13min utan kylarvätska i 50-60km/h, med så lite gas pådrag som jag bara kunde.
-temp mätarn visade aldrig på över hettning, men då jag gasade lite för mycket så ville den gå för varm. (enligt mätarn)
-jag satt kupe fläcken på full värme och fullt blås, kanska hjälpte lite vet ej.

Vad säger ni? Någon expert på v70 turbo motorer som trimmat och meckat mycket ? Skulle vilja ha lite data och inte en massa åsikter.

I min korkade ungdom glömde jag en gång att fylla på kylarvätska i min honda civic, då körde jag ca 3-5min utan, stängde av motorn genast då jag såg mätarn visade på rött. Den gick flera år efteråt utan problem.
Sen sålde jag den, så vet inte hur längeden höll.

Vad jag förstått så är temp mätaren i kylarvätskan på v70? Så de möjligt att den missvisat tempen?
V70 2.3ls motorn är dock en väligt välbyggd motor och den var ju inte helt torr på vätska. Läst om folk som trimmat denna motor till 700hk.

Jag bryr mig inte om motorn tagit lite skada utan jag skulle vilja få en uppskattning om den är i så bra skick att jag kan köra hem den, det ca 1500km hem.
Eller är de så att kolvar skurit, toppen helt virden, topp packningen helt paj osv..
Citera
2026-04-22, 17:13
  #2
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Hejsan,
Jag var med om en liten olycka utomlands inget gick ingentligen sönder annat än kylarn och kylarvätskan rann ut.
Just då tyckte jag det var lämpligast att bara lämna bilen där eftersom jag inte fick hjälp nånstans ifrån och bilen hade jag köpt för ca 13 000kr. Så jag upplevde då inte vara värt besväret att fixa själv eller föra till verkstad.
Bilen är en v70 2.3l turbo - 98

Så jag körde bilen som hade läkt ut all kylarvätska till ett bostadsområde, tog bort reg plåtarna och stack.

Nu har jag fått veta att bilen fortfarande står kvar, jag skulle vilja rädda bilen.
Jag gillade den jävligt mycket och sådanna bilar görs inte mera och kollade att de finns inte många sådanna kvar mera att köpa.

Har sökt en jävla massa på hur länge man kan köra utan kylarvätska men de finns inget direkt svar utan bara massa åsikter.

Här är faktan:
-Jag körde ca 10-13min utan kylarvätska i 50-60km/h, med så lite gas pådrag som jag bara kunde.
-temp mätarn visade aldrig på över hettning, men då jag gasade lite för mycket så ville den gå för varm. (enligt mätarn)
-jag satt kupe fläcken på full värme och fullt blås, kanska hjälpte lite vet ej.

Vad säger ni? Någon expert på v70 turbo motorer som trimmat och meckat mycket ? Skulle vilja ha lite data och inte en massa åsikter.

I min korkade ungdom glömde jag en gång att fylla på kylarvätska i min honda civic, då körde jag ca 3-5min utan, stängde av motorn genast då jag såg mätarn visade på rött. Den gick flera år efteråt utan problem.
Sen sålde jag den, så vet inte hur längeden höll.

Vad jag förstått så är temp mätaren i kylarvätskan på v70? Så de möjligt att den missvisat tempen?
V70 2.3ls motorn är dock en väligt välbyggd motor och den var ju inte helt torr på vätska. Läst om folk som trimmat denna motor till 700hk.

Jag bryr mig inte om motorn tagit lite skada utan jag skulle vilja få en uppskattning om den är i så bra skick att jag kan köra hem den, det ca 1500km hem.
Eller är de så att kolvar skurit, toppen helt virden, topp packningen helt paj osv..

Om bilen gick fram till du parkerade så verkar den ju inte ha skurit. Har du vägarna förbi så häll i kylarcement, ladda batteriet och prova. Jag tror den spinner som en katt.
Citera
2026-04-22, 17:21
  #3
Medlem
Det är lite antingen eller om topplocket slagit sig. Kanske fanns det lite vatten kvar för vattenpumpen att stänka runt i topplocket. Om du kände att du fick värme inne i bilen så fanns det lite vatten kvar. Ifall bilen gick hela sträckan utan misständningar och utan att motorlampa tändes så har du goda chanser att byta kylaren och köra hem. Väl hemma gör du ett kompressionsprov(kan göras på plats), sen håller du koll på olja, kylarvatten och ifall det ryker om avgaserna.
Citera
2026-04-22, 17:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Om bilen gick fram till du parkerade så verkar den ju inte ha skurit. Har du vägarna förbi så häll i kylarcement, ladda batteriet och prova. Jag tror den spinner som en katt.

Tack för svaret! Den gick lite skumt just före jag kom fram men det hade den gjort före händelsen också så behöver inte betyda något. OK ås kan anta kovar är tillräcklig ok då.

Du tror toppen och topplockspacknigen är ok?


Största problemet är att den är så långt borta, så har liksom inte vägarna förbi utan måste ta flyg.
Citera
2026-04-22, 17:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Det är lite antingen eller om topplocket slagit sig. Kanske fanns det lite vatten kvar för vattenpumpen att stänka runt i topplocket. Om du kände att du fick värme inne i bilen så fanns det lite vatten kvar. Ifall bilen gick hela sträckan utan misständningar och utan att motorlampa tändes så har du goda chanser att byta kylaren och köra hem. Väl hemma gör du ett kompressionsprov(kan göras på plats), sen håller du koll på olja, kylarvatten och ifall det ryker om avgaserna.

Tack för svaret, är det möjligt att köra hem en sån bil som topplocket har blivit snett?
Väl hemma kan jag plana toppen och bhta topplockspacknigen.
Citera
2026-04-22, 17:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Tack för svaret, är det möjligt att köra hem en sån bil som topplocket har blivit snett?
Väl hemma kan jag plana toppen och bhta topplockspacknigen.

Ifall det har blivit snett och läcker är det en stor chanstagning att köra hem. Men det beror på hur illa skadat det är och hur mycket vatten som läcker ut, eller läcker in i oljekanaler eller i cylindrar. Ett kompressionsprov visar ifall det är tätt i cylindrarna, men du kan fortfarande ha en läcka mellan vatten och oljekanaler, eller att det läcker ut vatten. Vad har du för mekvana? Komprov gör man lätt var som helst med en kompprovare och fräscht batteri så länge tändstiften går att lossa
Citera
2026-04-22, 17:36
  #7
Medlem
Tror du inte ägaren är spårbar utan skyltar? Chassinummer ger ägaren. Åk ner med en annan bil och släp, hämta den så kan du laga den här hemma.
Citera
2026-04-22, 17:51
  #8
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Tack för svaret! Den gick lite skumt just före jag kom fram men det hade den gjort före händelsen också så behöver inte betyda något. OK ås kan anta kovar är tillräcklig ok då.

Du tror toppen och topplockspacknigen är ok?


Största problemet är att den är så långt borta, så har liksom inte vägarna förbi utan måste ta flyg.

Motorn gick ju till dess du parkerade bilen, men det kan inte uteslutas att toppen skevat när den kallnade så att du har dålig kompression. Man kan också tänka sig att så länge motorn gick med höga varv så gjorde eventuellt förlorad kompression inte tillräckligt, men när du skall starta så kanske det är för dåligt. Ha med en flaska startgas :-)

Eller gör det enkelt då bilen står en liten bit bort - strunt i den och köp en annan...
Citera
2026-04-22, 17:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror du inte ägaren är spårbar utan skyltar? Chassinummer ger ägaren. Åk ner med en annan bil och släp, hämta den så kan du laga den här hemma.

Tog bort den plåten också, finns väll kanske på något annat ställe med som jag inte vet om, är troligtvis inte värt att börja driva in något från utlandet utan den förs till skroten.
Den är ju värd en del i skrot pengar.
Citera
2026-04-22, 17:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Ifall det har blivit snett och läcker är det en stor chanstagning att köra hem. Men det beror på hur illa skadat det är och hur mycket vatten som läcker ut, eller läcker in i oljekanaler eller i cylindrar. Ett kompressionsprov visar ifall det är tätt i cylindrarna, men du kan fortfarande ha en läcka mellan vatten och oljekanaler, eller att det läcker ut vatten. Vad har du för mekvana? Komprov gör man lätt var som helst med en kompprovare och fräscht batteri så länge tändstiften går att lossa

Jag är helt ok på att meka, så de där är inget problem har komp mätare hemma.
Citera
2026-04-22, 18:00
  #11
Medlem
HBTKuks avatar
Hur vet du att din bil står kvar om du tagit bort alla chassinummer?

Ps. du har absolut inte fått bort alla chassinummer. De sitter både här och där.
Citera
2026-04-22, 19:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Hur vet du att din bil står kvar om du tagit bort alla chassinummer?

Ps. du har absolut inte fått bort alla chassinummer. De sitter både här och där.

Konstig fråga haha vad har chassi nummer o göra om den står kvar. Ja där har du något att fundera på, hur skulle du själv göra om du visste r adressen men inte vill åka dit och kolla.
Jo antog att jag inte tog bort allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in