2026-04-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Riktigt fina bilder även om det blåser lite så det gungar friskt.

Hela gänget verkar ha lagt sig att vila nu, svårt att säga hur många det är men av tidigare bilder att döma så verkade det ha varit 7-8 st.
Hämtar andan inför den kommande simningen?
2026-04-22, 12:41
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Hela gänget verkar ha lagt sig att vila nu, svårt att säga hur många det är men av tidigare bilder att döma så verkade det ha varit 7-8 st.
Hämtar andan inför den kommande simningen?
Det kan vara så. Nu reser de på sig igen så vi får se vilket håll de går åt.
2026-04-22, 12:57
Medlem
Jultrollets avatar
Tillbaka till de tre älgarna i Näset nu och det verkar som att de går för sig själva. Tänkte att de kanske hade gått tillbaka till den där flocken men det verkar inte så. De kanske är piggare på att simma?
2026-04-22, 13:00
Medlem
Var blev de av nu?
2026-04-22, 13:05
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var blev de av nu?
Antingen går de nog mot Risudden för att ta sig en titt eller så går de över till Norra Udden kanske. Hoppas kamerorna snart når dem igen.

Nu kommer det ännu en i Näset och springer som en tok. Nej förresten, det var nog den tredje som inte hör till mamman och kalven. De två har nått Passagen nu.
Senast redigerad av Jultrollet 2026-04-22 kl. 13:17.
2026-04-22, 13:20
Medlem
Jultrollets avatar
De ser målmedvetna ut. Kan det bli ett dopp vid Södra eller Norra Udden snart tro? Det blåser ju ganska kraftigt, kanske tycker hon det är för strömt?
2026-04-22, 14:43
Medlem
Bara jag som tycker det är lite tråkigt med all farmad monokultur-skog?

Det känns så fake och konstgjort med odlad skog. Att filma skogsindustrin är ju som att filma en åker och säga att det är naturen.

Varför kan de inte sätta upp kameror i urskog eller åtminstone i odlad blandskog så att det åtminstone ser ut som att det är vild natur?

Nån kamera filmar ett kalhygge. Är det Stora Ensos mark man filmar på? Har vi inga orörda naturområden eller nationalparker med älgar? Är det för bökigt?

Vill de visa vilda djur, så gör det åtminstone i den vilda naturen. Jag vill inte se träd som står i fina rader i väntan på avverkning.

Sen ska de släppa lös nån musiker från Stockholm som ska klättra i träd för att spela på kontrasten "En Stockholmare i skogen"... Eller låtsasskogen då...

Jag gillar verkligen konceptet. Men eftersom jag fortfarande är med och betalar för detta så har jag ju rätt att gnälla lite över produktionen.

Sen fattar jag också att det blir smidigare att filma i odlad tallskog, samt att den mesta av skogen faktiskt är odlad skog. Men nån äkta natur har vi väl kvar i Sverige får jag hoppas.
Senast redigerad av Benasque 2026-04-22 kl. 14:55.
2026-04-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Bara jag som tycker det är lite tråkigt med all farmad monokultur-skog?

Det känns så fake och konstgjort med odlad skog. Att filma skogsindustrin är ju som att filma en åker och säga att det är naturen.

Varför kan de inte sätta upp kameror i urskog eller åtminstone i odlad blandskog så att det åtminstone ser ut som att det är vild natur?

Nån kamera filmar ett kalhygge. Är det Stora Ensos mark man filmar på? Har vi inga orörda naturområden eller nationalparker med älgar? Är det för bökigt?

Vill de visa vilda djur, så gör det åtminstone i den vilda naturen. Jag vill inte se träd som står i fina rader i väntan på avverkning.

Sen ska de släppa lös nån musiker från Stockholm som ska klättra i träd för att spela på kontrasten "En Stockholmare i skogen"... Eller låtsasskogen då...

Jag gillar verkligen konceptet. Men eftersom jag fortfarande är med och betalar för detta så har jag ju rätt att gnälla lite över produktionen.

Sen fattar jag också att det blir smidigare att filma i odlad tallskog.

Gnäll på du. Ingen bryr sig om dina synpunkter vare sig på skogens utseende eller på tv-produktionen. De flesta inser nog att man väljer att filma där älgarna rör sig och där det finns goda möjligheter att få dem i bild.
2026-04-22, 15:29
Medlem
george.sthlms avatar
Att inte någon prankat detta ännu ?

Alla vet ju var dom har kamerorna.

Folk i Junsele är för mesiga ?
2026-04-22, 15:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Varför är det så lite vatten vid Näset? Klimatförändringarna? Ser inte bra ut

Ja ! Det är klimatfärändigarna ! Helvete klimatnödläge.

eller kan det vara för att snön inte smält helt i fjällen ? Vattnet kommer från Lappland
2026-04-22, 15:33
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
De ser målmedvetna ut. Kan det bli ett dopp vid Södra eller Norra Udden snart tro? Det blåser ju ganska kraftigt, kanske tycker hon det är för strömt?
Just nu är det två som står på Norra Uddén och laddar upp med energi och sakta rör sig vidare.
2026-04-22, 15:39
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja ! Det är klimatfärändigarna ! Helvete klimatnödläge.

eller kan det vara för att snön inte smält helt i fjällen ? Vattnet kommer från Lappland

Der kan vara ett vattenkraftverk i närheten också det är riktiga naturförstörare. Tömmer älvarna på vatten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in