2026-04-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Hade bilen gått ner i kanten till höger ? Sedan bredsladdat uppe på vägbanan och sedan ut på åkern till vänster ? Isf så stämmer jo teorierna som sagts tidigare i tråden.

Tjejer är bättre bilförare än killar men de har en tendens att överstyra istället för att halvstyra och följa med rörelsen.
Ja min tanke oxå
Citera
2026-04-22, 09:11
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodansikte84
Vad har detta med kvinnor och deras bilkörning och göra? Senast jag kollade så är unga vuxna män överrepresentativa i trafikolyckor pga övermod och dåligt konsekvenstänk.

Spekulera inte vad som hänt, oavsett hur eller vad som hänt, är det tragiskt och vi medmänniskor behöver visa respekt för den sorg de anhöriga går igenom just nu.
Invandrarmän ja. Tittar du på svenska män som grupp kör de avsevärt mycket säkrare än svenska kvinnor. Kvinnor kör överlag avsevärt sämre.
Citera
2026-04-22, 09:58
Medlem
Andrew Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Invandrarmän ja. Tittar du på svenska män som grupp kör de avsevärt mycket säkrare än svenska kvinnor. Kvinnor kör överlag avsevärt sämre.
Mycket intressant och jag betvivlar inte att det stämmer. Har du källa på detta?
Citera
2026-04-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopami
Väldigt många unga har bilar registrerade på sina föräldrar för att det är avsevärt billigare

eller för att dom helt enkelt lånar bilen frekvent
Citera
2026-04-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Både ja och nej. Den högsta hastigheten på ön är 90 på några kvarvarande sträckor, annars 80. Vägarna är i hyfsat skick och ganska förlåtande vid avåkningar eftersom marken är platt. Dock är många småvägar smala och kurviga.

Nu var det ett bra tag sedan jag körde där, men som jag minns så var den största faran att folk körde så otroligt illa. Dålig hastighetsanpassning (vissa håller gärna 57 km/h på 80-väg utan att titta på bilkön i backspegeln) och usel placering i vägbanan (vingla mellan mittlinjen och kantlinjen). Fordonen var också av låg kvalitet, gamla och av underliga bilmärken så de saknar förmodligen det mesta av modern säkerhet.

Ja, passa på att köra 90 km innan det blir sommar och dom sänker till " sommar hastighet"

Två saker utmärker Gotland. Äldre förare på landsbygden. Kör sällan.
Kan utan att tveka köra ut framför nästan på dej vid en stoppskylt.
Livsfarligt.

Äldre fordon fortfarande i bruk.
Hur ofta på fastlandet ser du en Opel Ascona, Ford Capri eller en VW K70 ?
Alla dessa tre sedda på parkeringen i Hemse i höstas.
Citera
2026-04-22, 14:40
Medlem
Citat:
Bara att langa fram statistiken.
Eller är detta bara ditt tyckande?
Citera
2026-04-22, 14:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
De studier jag tagit del visar tydligt att män är mer inblandade i dödsolyckor emedan kvinnor mer drabbas av "whiplash" eller krockar på parkeringar. Aktuell kvinna tillhör undantaget.
Citera
2026-04-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
De studier jag tagit del visar tydligt att män är mer inblandade i dödsolyckor emedan kvinnor mer drabbas av "whiplash" eller krockar på parkeringar. Aktuell kvinna tillhör undantaget.
Tack.
Ja, det finns undantag.
Citera
2026-04-22, 15:18
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Langa du fram statistiken att det inte är så då. Loser.
Citera
2026-04-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ja, passa på att köra 90 km innan det blir sommar och dom sänker till " sommar hastighet"

Två saker utmärker Gotland. Äldre förare på landsbygden. Kör sällan.
Kan utan att tveka köra ut framför nästan på dej vid en stoppskylt.
Livsfarligt.

Äldre fordon fortfarande i bruk.
Hur ofta på fastlandet ser du en Opel Ascona, Ford Capri eller en VW K70 ?
Alla dessa tre sedda på parkeringen i Hemse i höstas.

Tro inte några sänkningar görs på 90 vägar. Iaf inte den jag regelbundet kör!
Citera
2026-04-22, 19:22
Medlem
Citat:

Visa gärna de källorna. Jag har redan postat flera källor på att det är felaktigt.
Att män är mycket osäkrare som förare än kvinnor och orsakar över 70% av alla olyckor. Har varit så sen jag tog körkort för 17 år sen iaf och är så ännu idag.
Har inget med invandrare att göra .
Citera
2026-04-22, 21:32
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Visa mig källorna som säger att jag har fel din efterblivna idiot.

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2023/vagtrafikskador-2023.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in