2026-04-22, 06:19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Eftersom vi snackar om ett kloster på 70-talet så kan det ju knappast vara så att hon träffat någon i hemlighet som de andra inte kände till. Ja, självmord är väl mest troligt, men samtidigt så märkligt sätt att göra det på. Men kanske hade hon tänkt att ta sig så långt bort från klostret som möjligt, hitta en så pass dold plats att hon aldrig skulle hittas?

Men rent teoretiskt: någon skulle ju kunnat lurat i henne sömnpiller på tåget till Göteborg. Det förklarar förstås inte varför hon satte sig på tåget till att börja med, men det kan ju vara två osannolika saker som sker samtidigt - en nunna som flyr och en galning som lurar/drogar henne med sig från Göteborg. Låter extremt osannolikt men vem vet?

Tvärtom. Hon verkar ju haft otroligt mycket kontakt med drogmissbrukare och alkoholister. Det står att alla i staden kände henne i princip. Kan tänka mig att både knarkare och alkoholister - eller jag vet - att knarkare och alkoholister kan vara riktigt charmiga typer. Som dock givetvis krossar ens hjärta. Personen i fråga kan ju till och med själv ha avlidit av sitt missbruk vilket krossade hennes hjärta så till den grad att hon tog sitt eget liv. Det är verkligen inte ovanligt att förälska sig i någon man försöker hjälpa. Och en nunna är ju inte immun mot förälskelse och kärlek.

Jag känner mig ganska övertygad om att hon tog sitt liv. Frågan är varför. Men gissar på obesvarad kärlek eller ett krossat hjärta.
Citera
2026-04-22, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tvärtom. Hon verkar ju haft otroligt mycket kontakt med drogmissbrukare och alkoholister. Det står att alla i staden kände henne i princip. Kan tänka mig att både knarkare och alkoholister - eller jag vet - att knarkare och alkoholister kan vara riktigt charmiga typer. Som dock givetvis krossar ens hjärta. Personen i fråga kan ju till och med själv ha avlidit av sitt missbruk vilket krossade hennes hjärta så till den grad att hon tog sitt eget liv. Det är verkligen inte ovanligt att förälska sig i någon man försöker hjälpa. Och en nunna är ju inte immun mot förälskelse och kärlek.

Jag känner mig ganska övertygad om att hon tog sitt liv. Frågan är varför. Men gissar på obesvarad kärlek eller ett krossat hjärta.
Det som framkommit i tråden är att hon ska ha fött en son innan hon gick i kloster (en son som placerades i fosterhem eller bortadopterades). Denna sonen bodde vid tiden för hennes död nära platsen där hon hittades.
Citera
2026-04-22, 06:56
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Det som framkommit i tråden är att hon ska ha fött en son innan hon gick i kloster (en son som placerades i fosterhem eller bortadopterades). Denna sonen bodde vid tiden för hennes död nära platsen där hon hittades.

Jaha oj! Hade missat det. Ja då tror jag ännu mer på självmord och att platsen var utvald för att vara i närheten av honom. Man väljer ju ofta platser med emotionell betydelse när man tar sitt liv. Låter ju som om hon var en ganska speciell kvinna som blev nunna efter att ha fött ett barn, det är verkligen inte vanligt (och i många kloster och ordrar inte ens tillåtet). Hon verkar ha varit en sökare.
Citera
2026-04-22, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jaha oj! Hade missat det. Ja då tror jag ännu mer på självmord och att platsen var utvald för att vara i närheten av honom. Man väljer ju ofta platser med emotionell betydelse när man tar sitt liv. Låter ju som om hon var en ganska speciell kvinna som blev nunna efter att ha fött ett barn, det är verkligen inte vanligt (och i många kloster och ordrar inte ens tillåtet). Hon verkar ha varit en sökare.
Ja, väldigt speciell kvinna. En "skör" historia detta som man hade velat höra mer om.
Citera
2026-04-22, 07:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ja, väldigt speciell kvinna. En "skör" historia detta som man hade velat höra mer om.

Verkligen! Hade velat veta mer om hennes liv och varför hon valde att bli nunna. Sällsam historia verkligen. Undrar om hon har några levande släktingar? Vem vet, sonen kanske skriver en bok om henne någon dag… hoppas det.
Citera
2026-04-22, 09:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två flaskor vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Två flaskor vatten att skölja ner sömntabletterna med.

Jag tänkte precis det samma när jag läste om dessa två flaskor vatten.
Citera
2026-04-22, 11:27
Medlem
Citat:
Jag tittade i Sveriges Befolkning 2000, där finns det 31 män noterade som är födda i Bromma på 1950-talet. Ulla-Märta bodde hemma hos sina föräldrar i Bromma, år 1950.
Man skall inte dra för snabba slutsatser av detta men att kolla släktforskningssjter kan kanske ge upphov till något spår.
Citera
2026-04-22, 12:28
Medlem
immenhusens avatar
Jätteintressant fall! Och så otroligt lite om det på Internet. Bättre sent än aldrig, att skaka liv i detta.

/AI
Citera
2026-04-22, 12:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
26 var hon väl?

Man är novis i några år, innan man slutligen avlägger sina klosterlöften och blir nunna (eller i detta fall mer korrekt, syster).

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2026-04-22 kl. 12:46. Anledning: Citerade två användare av misstag.
Citera
2026-04-22, 13:52
Medlem
Citat:

Frågan är om det är fakta eller bara byskvaller?
Citera
2026-04-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag tittade i Sveriges Befolkning 2000, där finns det 31 män noterade som är födda i Bromma på 1950-talet. Ulla-Märta bodde hemma hos sina föräldrar i Bromma, år 1950.
Man skall inte dra för snabba slutsatser av detta men att kolla släktforskningssjter kan kanske ge upphov till något spår.

Hon flyttade till Frankrike efter studentexamen och där konverterade hon till katolicismen. Efter tio år i Frankrike flyttade hon till dominkanerklostret i skånska Rögle utanför Lund. I Lund arbetade hon som ett slags "slumsyster" bland hemlösa och missbrukare. Enligt en minnesruna i Svenska Dagbladet var hon en välkänd och uppskattad person i staden. Hon var lång (182 cm) och "storvuxen") och "alla" kände igen henne står om henne. Tyvärr har man inte publicerat någon bild på henne.

När hon hittades avliden utanför Kil hade hon legat död ett halvår och man behövde ett par dagar för att säkert identifiera henne. Hon var inte rånad eller mördad och notisen i SvD säger att dödsorsaken inte var ett brott. Hennes föräldrar och brodern Jan med familj satte in en dödsannons och meddelande om jordfästning. Brodern var läkare och är avliden. Han var gift, men skild, och fick flera döttrar, som lever.
Citera
2026-04-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Vid en googling så ser man snabbt att det finns minst en ung kvinna med efternamnet Stensdotter-Modée och flera personer med liknande namn i Stockholmsområdet. Garanterat släktingar. Om sonen adopterades bort så bär han troligtvis ett annat efternamn men var det en tillfällig fosterfamilj så kanske han har kvar samma efternamn idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in