Citat:
Ursprungligen postat av
Nannegijala
Fast IDF har ju inga egna ideologiska eller religiösa mål? Det är ett lands armé som gör det de valda politikerna bestämmer. De agerar inte på eget bevåg. De flesta i Israel måste göra värnplikt och bli krigsplacerade så personerna i armén är landets befolkning.
Både ledningen och de enskilda soldaterna och piloterna har ett eget ansvar. Det har länge varit så att "jamen, jag följde bara order" inte överhuvudtaget är en acceptabel ursäkt eller nåt försvar.
Det klaraste exemplet på det är efterdyningarna efter nazisternas framfart, inklusive Nürnberg-rättegångarna. Det är vad man själv har gjort man ställs till svars för, och det inkluderar dels vilka order man gett och dels om man själv tryckt på avtryckaren. Eller på gasknappen.
Så när man bombar ett hus och civila människor dör, då ÄR någon ansvarig för det beslutet och de dödsfallen. Att generellt skylla på "mänskliga sköldar" eller att "det kanske fanns terrorister" duger helt enkelt inte. Man är i så fall skyldig att visa att det faktiskt var fråga om mänskliga sköldar OCH att man var tvungen att döda dem i självförsvar, eller att det faktiskt fanns terrorister och man inte hade nåt annat alternativ. Det bara helt utfnattade sionister som tror att man kan bomba sönder all bosättning i hela stadsområden och döda tiotusentals civila på sådana grunder.
Men nu var det inte fråga om att ens kunna ställa dem till svars, vilket är svårt eftersom Israel skyddar alla som begått sådana krigsbrott. Utan om Amnesty på sakliga, fakta-baserade grunder lyfter vad som har hänt, att jag litar på Amnesty och att jag, om jag var allsmäktig, skulle avlägsna alla sådan icke-existensberättigade människor genom att spola ner dem och låta den allsmäktiga avfallsanläggningen ta hand om resterna.
Det gör att Amnesty spelar en viss roll i min värld, också om jag tyvärr inte på minsta vis är "allsmäktig".
- - -
Allt det här gäller förstås också för kriget mellan USA/Israel och Iran. Hittills har de egentliga krigsbrotten faktiskt varit rätt få, från båda sidor. De slaktade småflickorna i flickskolan är det enda tydliga exemplet, men det är ännu inte klarlagt om det är brottsligt slarv eller ett direkt krigsbrott. Och Trumps idiotbombning av den civila bron är i och för sig ett krigsbrott (det var civil infrastruktur och civila människor dog i attacken), men ligger i gråzonen (CENTCOM hävdade att man försökte hindra iranska förstärknignar att använda bron, vilket var BS men i princip hållbart BS).
Däremot är Trumps och Netanyahus hot om att gå all in på iransk infrastruktur ett solklart krigsbrott, liksom det iranska hotet att anfalla vattenförsörjningen i de länder som "samarbetar med" USA.