Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Är det ett liknande scenario som du tänker kan ha hänt?
Helena går den på orienteringskartan utmärkta stigen.
Tack för dina frågor. Men du är ju också en av de få seriösa i den här tråden.
Eller kommer hem på annat sätt. Om stigen fanns (som jag tror) skulle det inte finnas någon anledning att gå omvägen över lekplatsen.
Hemkomsten behöver inte heller ha varit i anslutning till Stadts stängning.
Citat:
Hon går in i villan på ett sätt som gör att killarna i bilen inte ser Helena komma hem. (Du kanske även är osäker på om dessa två killar de facto satt i bilen utanför nr 6 på Hällristningsvägen den aktuella tiden?)
Ja, det finns inga andra bekräftelser kända på att de unga männen satt i en bil där just då. Men om de gjorde det så är sikten inte särskilt bra. Särskilt inte på natten. Precis på samma sätt som ljuskäglorna från en mötande bil stänger ute all sikt runtomkring, gör gatubelysningen på vändplatsen att det blir extra mörkt bakom, på cykelbanan, från den position där bilen påstås ha stått.
De kan ha sett ett fordon med positionsljus, men att se någon person är väldigt svårt i de förhållandena. Jag har kollat.
En störande sak är också att Ulrika omväxlande har påstått att hon lagt ut nycklar och sen istället att hon lagt en plånbok med pengar till taxi.
I Mariestad är det inga problem vanligtvis vid den här tiden att ha en dörr olåst i väntan på någon hemkommande. Men varför byta mellan de två utsagorna? Det gör hela scenariot svajjigt.
Citat:
Helena kommer in, och där finns syster U (och ev även hennes pojkvän, som är på besök under helgen).
Det kan ha funnits fler personer där. En väninna kom, sägs det. Men även andra som kände till att Ulrika var hemma kan ha tagit sig dit. Det kanske till och med var någon lite lugnare fest. För om Ulrika åkte hem för att hon var dålig, varför gick hon då inte och la sig före kl 0130 då hon påstår att Helena ska ha ringt. Och de hade ju bestämt att sitta och dricka te och skvallra om festkvällen.
Citat:
Någonting händer, ev en olycka, och Helena avlider. Helena förs bort/göms. Syster U (och ev andra) placerar ut vissa av Helenas tillhörigheter utmed den stig som Helena/de brukade gå hem från stan.
Kanske det. Skorna är utplacerade, det vet vi. Polisen vet inte om ringarna är utplacerade eller inte och pratar om det i många år efteråt. (de ska ha legat på ett väldigt speciellt sätt).
Vem som gör något har jag ingen teori om och inte heller om vad som hänt med Helena. Hon kan ha blivit bortförd - kanske någon i huset var skyldig pengar, osv. Det kan ha skett en olycka. Kanske uppstod bråk och knuffar. Precis innanför dörren finns en brant rak källartrappa. Ingen vet.
Citat:
Till polisen uppger systern att de brukar gå en viss stig hem, varav polisen söker med hund omkring denna stig och hittar ena skon m.m. Det verkar då som att det hänt något på/runt denna stig, trots att Helena egentligen kom hem. Ett villospår, alltså.
Ja så KAN det vara.
Jag tror inte på GWs teori att Helena på grund av svullna fingrar på discot ska ha tagit av sig ringarna, varav en i guld, och lagt i sin ryggsäck och att de sedan åkt ut när någon hanterade kroppen/ryggsäcken. Det är alldeles för osäker förvaring av värdesaker i en just sådan ryggsäck där facken stängs med glipor vid sidorna.
Hur ringarna hamnat på marken är en gåta.
En tid efter försvinnandet sa någon till mig att Ulrika sagt att hon och Helena hade kommit överens om att kasta ringarna om något skulle hända någon av dem något. Det reagerade jag på, men har inte sett den uppgiften återkomma någonstans. Långsökt.
Citat:
* Vem skulle i så fall ha flyttat Helena från huset? Skulle systern ha klarat detta själv? Skulle hennes pojkvän ha hjälpt till, OM han var där den helgen? Ringde hon in någon vän? Detta skulle då ha skett under natten?
Sånt kan ha skett under hela söndagen eftersom inget egentligen hände förrän föräldrarna kom vid 16-tiden. Hade inte någon killkamrat varit i huset på morgonen? Men vi vet inte. Och fortfarande kan man hålla tanken i huvudet att Helena plockades upp på Kungsgatan och sen aldrig kom hem alls och någon helt annan har placerat ut prylarna som villospår.
Citat:
* Var skulle i så fall Helenas kropp finnas?
Det finns tusentals ställen, om hon nu omkom den natten.
Eftersom det är svårt att gömma en kropp, speciellt med så mycket hundförare som finns i området, kan man också hålla tanken i huvudet att kroppen finns långt ifrån närområdet där det letades. Kanske på en liten ö eller kobbe dit ingen beger sig?
Citat:
* Har du något konkret som pekar mot att Helena verkligen kom hem, eller är det så att du tänker "utanför boxen", då det inte finns så många fakta som kommunicerats officiellt?
Ah, du fattar. Bra.
Det hade naturligtvis varit bra om det fanns bekräftade uppgifter om att Ulrika var hemma hela natten utan att någon Helena kom dit. Som det nu är har ju egentligen Ulrika inget officiellt alibi, mer än att hon påstår att hon sov.
Citat:
Av vad jag förstår genom inlägg i tråden, så finns det fler som inte utesluter att Helena kom hem den natten. Det skulle även vara intressant att höra era scenarier.
Jag skulle gärna utesluta det, om det framkom några uppgifter som bekräftar att det INTE var så.
Och då räknar jag inte in vissa tant- och farbrorgissningar här i tråden.