2026-04-17, 10:56
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja. det är klart att Ulrika gör ett antagande... Eh !? Hon var ju inte med Helena på Stadt då hon också satt hemma med en väninna som kommit ut i taxi till föräldrahemmet efter ett bråk med sin pojkvän och var där när Helena ringde från Stadt vid c.a 1:30.

Ulrika förstår att Helena har gått hem och visar denna skogsstig för polismannen som de alltid gick. Polismannen tar då sin HUND och går denna skogsstig och av ett sammanträffande just hittar Helenas ena sko halvvägs in på denna skogsstig.

Man ser här att detta antagande var VÄLDIGT bra och ett mycket sannolikt sådant uppenbarligen och har med detta antagande hjälpt utredningen framåt redan på söndagen efter försvinnandet.
Antagandet KAN inte hjälpt utredningen. För den gick aldrig frammåt som du påstår. Utredningen stannade där och då.
Citera
2026-04-17, 22:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Antagandet KAN inte hjälpt utredningen. För den gick aldrig frammåt som du påstår. Utredningen stannade där och då.

Vems jävla fel är det då att det inte blev de framsteg som önskades då ? Vem bär detta ansvar ??

Är det Ulrikas ansvar och fel vars antagande visade sig frambringa Helenas skor och ringar åt polisen ? Ge mig ett jävla break.
Senast redigerad av IB03 2026-04-17 kl. 23:07.
Citera
2026-04-18, 00:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
"Den här vägen har hon gått för vi gick alltid den vägen hem."

Det säger Ulrika i "Blås inte ut mitt ljus" från 1995 (YouTube), vid start 10 min in och framåt.

Jag fetade dessa ord för att göra detta extra t y d l i g t.
Men lägg av denna film har jag sett otal ggr!
Ja vi gick alltid denna stig kan ju betyda när de gick tillsannans?
Samt har svårt att tro hon gick själv på en mörk stig genom
skogen mitt i natten? Vem gör det ens?
Om man inte är rädd för mördare, kan man ju vara rädd för annat?
Citera
2026-04-18, 12:00
Medlem
Citat:
Min fetning

Just det. Det är just DÄRFÖR alla uppgifter från polisen samt samtliga vittnesuppgifter måste strykas och förkastas först innan så att detta "tänkande utanför boxen" och att "något hänt i hemmet"... kan ta form...
Du förstår IB, polisen har redan från början sagt att skorna är utplacerade (och då inte angett på något sätt alls hur detta skulle ha skett). De har också så sent som 1995 också nämnt att de inte vet om ringarna är utplacerade eller inte, vilket innebär att de också naturligtvis hållt öppet för att Helena kanske varken har gått på stigen eller vistats på lekplatsen.
Det är sådana uppgifter från POLISEN som vissa här inne stryker eller förkastar.
Vi kan heller inte förkasta att från början och alla de första åren, var det inte tal om annat än att Ulrika tog kontakt med polisen först tillsammans med sina föräldrar på eftermiddagen när dessa kom hem (runt 16-tiden). Det är bara de senaste snart tio åren, som det påstås att hon var i kontakt med polisen även tidigare på dagen. Inte ett ljud om detta tidigare, vilket är mycket märkligt när hon rabblar var hon gjort och då inte nämner att hon var orolig och kontaktade polisen. Istället har hon sagt att hon inte var orolig och var säker på att Helena var hemma hos någon.
Vad vi vet är att Helena setts lämna Stadt, och sen kan vad som helst ha hänt från 02.10 fram till 16.00 söndag 14 juni 1992. Det är ett tidsspann på 14 timmar då mycket kan ha hänt.
Citera
2026-04-18, 12:05
Medlem
Citat:

Ulrika förstår att Helena har gått hem och visar denna skogsstig för polismannen som de alltid gick.
Man ser här att detta antagande var VÄLDIGT bra och ett mycket sannolikt sådant uppenbarligen och har med detta antagande hjälpt utredningen framåt redan på söndagen efter försvinnandet.

Eller stjälpt utredningen. Ett väldigt bra sätt att vilseleda, om sakerna har blivit utplacerade, är ju att säga var hon kan ha gått, och hoppsan, här hittade vi lite saker också.

Att resonera i sådana här frågor kräver att man kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt, vilket flera här i tråden kan, men flera visar sig inte alls ha den förmågan.

Vissa andra har så dålig självkänsla att de måste gå till personangrepp för att stärka sin tro på sina egna teorier.
Citera
2026-04-18, 17:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Eller stjälpt utredningen. Ett väldigt bra sätt att vilseleda, om sakerna har blivit utplacerade, är ju att säga var hon kan ha gått, och hoppsan, här hittade vi lite saker också.

Att resonera i sådana här frågor kräver att man kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt, vilket flera här i tråden kan, men flera visar sig inte alls ha den förmågan.

Vissa andra har så dålig självkänsla att de måste gå till personangrepp för att stärka sin tro på sina egna teorier.

Är det ett liknande scenario som du tänker kan ha hänt?

Helena går den på orienteringskartan utmärkta stigen. Hon går in i villan på ett sätt som gör att killarna i bilen inte ser Helena komma hem. (Du kanske även är osäker på om dessa två killar de facto satt i bilen utanför nr 6 på Hällristningsvägen den aktuella tiden?)

Helena kommer in, och där finns syster U (och ev även hennes pojkvän, som är på besök under helgen). Någonting händer, ev en olycka, och Helena avlider. Helena förs bort/göms. Syster U (och ev andra) placerar ut vissa av Helenas tillhörigheter utmed den stig som Helena/de brukade gå hem från stan. Till polisen uppger systern att de brukar gå en viss stig hem, varav polisen söker med hund omkring denna stig och hittar ena skon m.m. Det verkar då som att det hänt något på/runt denna stig, trots att Helena egentligen kom hem. Ett villospår, alltså.

Nu kanske det inte alls det är på detta sätt ditt ev scenario ser ut. Men OM det är någonting liknande, så får du gärna utveckla.

* Vem skulle i så fall ha flyttat Helena från huset? Skulle systern ha klarat detta själv? Skulle hennes pojkvän ha hjälpt till, OM han var där den helgen? Ringde hon in någon vän? Detta skulle då ha skett under natten?

* Var skulle i så fall Helenas kropp finnas? Hade familjen båt tillgänglig i Mariestad? (Inget jag vet/hört något om.) Skulle någon/några ha gömt henne för bortforsling till "slutdestination" senare? Vänern (med "hjälp" av vänner med båt)? Nedgrävd?

* Har du något konkret som pekar mot att Helena verkligen kom hem, eller är det så att du tänker "utanför boxen", då det inte finns så många fakta som kommunicerats officiellt?

Av vad jag förstår genom inlägg i tråden, så finns det fler som inte utesluter att Helena kom hem den natten. Det skulle även vara intressant att höra era scenarier.
Citera
2026-04-19, 00:03
Medlem
Citat:
Vems jävla fel är det då att det inte blev de framsteg som önskades då ? Vem bär detta ansvar ??

Är det Ulrikas ansvar och fel vars antagande visade sig frambringa Helenas skor och ringar åt polisen ? Ge mig ett jävla break.
Ett något stressat svar där IB där du återigen trampar i klaveret... du slår ju knut på dig själv!
Börjar det brännas månne?
Citera
2026-04-19, 22:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Ett något stressat svar där IB där du återigen trampar i klaveret... du slår ju knut på dig själv!
Börjar det brännas månne?

Men allvarligt... !? Det var två stycken retoriska frågor av mig överst och om du nu måste ha allt övertydligt i klartext för att förstå så översätts alla dessa retoriska frågor med att det är p o l i s e n s ansvar och ingen annans naturligtvis att lägga detta pussel EFTER att de har fått in de vittnesmål rörande denna natt, för söndagsmorgonen (Trankärr) samt Helenas tillhörigheter från denna skogsstig, hjulspår och en lega/nedtrampat gräs i direkt anslutning till lekplatsen vid skogsstigen.

Det är polisen som skall prestera och skapa en hypotes om hur allt detta gått till och hänger ihop som de skall testa ifall den kan verifieras mot en eller flera GM som man fått fram från detta. Från detta så kan man köra denne GM och hans medhjälpare från start i denna hypotes tidslinje sedan och se om allt "make sense". Gör det detta skall man gå vidare och taga in den/dessa på förhör och sedan topsas.

Ramverket/systemet/manualen, som skall följas och som även skribenter tidigt här inne också nuddat på i delar men inte lyckats mer konkret binda någon/några till denna vittneskedja från 1-8. Polisen, KF alltså kan ju bara då kolla om det jag lagt fram här om detta spår och J*ri K stämmer/har substans. Denna gång kommer det ge utdelning för KF i så fall. De har även ett vittne på brottsplatsen att tillgå också och det är KM(f.1966).

Det finns inget mer någon här kan och behöver göra mer än att fundera vart de personer som jag är helt övertygad om var inblandade i detta: J*ri K (f.1966), J*uko K (f.1960), Er*k A (f.1967), (PN (f.1966)), gjorde av kroppen någonstans. Att hitta den är lättare sagt än gjort minst sagt givetvis.

Kanske i ett gruvhål någonstans nere vid Kusabron eller i riktningen mot Lugnås Stora Myren 3...någonstans , alternativt Rakt nedanför Berget 2; Trankärr nära den skogsväg i den skog där med Kusabäcken parallellt i väster. Någonstans nere i detta område i vart fall har jag en en känsla av (gissning) Området är ju mycket stort men jag undrar om kroppen inte slängdes i ett gruvhål ändå. Då kan det bli värre att bli hittad antar jag... Micke R kanske har några ideer . Hmm, okey.
Senast redigerad av IB03 2026-04-19 kl. 23:21.
Citera
2026-04-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Är det ett liknande scenario som du tänker kan ha hänt?

Helena går den på orienteringskartan utmärkta stigen.
Tack för dina frågor. Men du är ju också en av de få seriösa i den här tråden.

Eller kommer hem på annat sätt. Om stigen fanns (som jag tror) skulle det inte finnas någon anledning att gå omvägen över lekplatsen.
Hemkomsten behöver inte heller ha varit i anslutning till Stadts stängning.

Citat:
Hon går in i villan på ett sätt som gör att killarna i bilen inte ser Helena komma hem. (Du kanske även är osäker på om dessa två killar de facto satt i bilen utanför nr 6 på Hällristningsvägen den aktuella tiden?)
Ja, det finns inga andra bekräftelser kända på att de unga männen satt i en bil där just då. Men om de gjorde det så är sikten inte särskilt bra. Särskilt inte på natten. Precis på samma sätt som ljuskäglorna från en mötande bil stänger ute all sikt runtomkring, gör gatubelysningen på vändplatsen att det blir extra mörkt bakom, på cykelbanan, från den position där bilen påstås ha stått.
De kan ha sett ett fordon med positionsljus, men att se någon person är väldigt svårt i de förhållandena. Jag har kollat.
En störande sak är också att Ulrika omväxlande har påstått att hon lagt ut nycklar och sen istället att hon lagt en plånbok med pengar till taxi.
I Mariestad är det inga problem vanligtvis vid den här tiden att ha en dörr olåst i väntan på någon hemkommande. Men varför byta mellan de två utsagorna? Det gör hela scenariot svajjigt.
Citat:
Helena kommer in, och där finns syster U (och ev även hennes pojkvän, som är på besök under helgen).
Det kan ha funnits fler personer där. En väninna kom, sägs det. Men även andra som kände till att Ulrika var hemma kan ha tagit sig dit. Det kanske till och med var någon lite lugnare fest. För om Ulrika åkte hem för att hon var dålig, varför gick hon då inte och la sig före kl 0130 då hon påstår att Helena ska ha ringt. Och de hade ju bestämt att sitta och dricka te och skvallra om festkvällen.

Citat:
Någonting händer, ev en olycka, och Helena avlider. Helena förs bort/göms. Syster U (och ev andra) placerar ut vissa av Helenas tillhörigheter utmed den stig som Helena/de brukade gå hem från stan.

Kanske det. Skorna är utplacerade, det vet vi. Polisen vet inte om ringarna är utplacerade eller inte och pratar om det i många år efteråt. (de ska ha legat på ett väldigt speciellt sätt).
Vem som gör något har jag ingen teori om och inte heller om vad som hänt med Helena. Hon kan ha blivit bortförd - kanske någon i huset var skyldig pengar, osv. Det kan ha skett en olycka. Kanske uppstod bråk och knuffar. Precis innanför dörren finns en brant rak källartrappa. Ingen vet.

Citat:
Till polisen uppger systern att de brukar gå en viss stig hem, varav polisen söker med hund omkring denna stig och hittar ena skon m.m. Det verkar då som att det hänt något på/runt denna stig, trots att Helena egentligen kom hem. Ett villospår, alltså.
Ja så KAN det vara.
Jag tror inte på GWs teori att Helena på grund av svullna fingrar på discot ska ha tagit av sig ringarna, varav en i guld, och lagt i sin ryggsäck och att de sedan åkt ut när någon hanterade kroppen/ryggsäcken. Det är alldeles för osäker förvaring av värdesaker i en just sådan ryggsäck där facken stängs med glipor vid sidorna.
Hur ringarna hamnat på marken är en gåta.
En tid efter försvinnandet sa någon till mig att Ulrika sagt att hon och Helena hade kommit överens om att kasta ringarna om något skulle hända någon av dem något. Det reagerade jag på, men har inte sett den uppgiften återkomma någonstans. Långsökt.

Citat:
* Vem skulle i så fall ha flyttat Helena från huset? Skulle systern ha klarat detta själv? Skulle hennes pojkvän ha hjälpt till, OM han var där den helgen? Ringde hon in någon vän? Detta skulle då ha skett under natten?
Sånt kan ha skett under hela söndagen eftersom inget egentligen hände förrän föräldrarna kom vid 16-tiden. Hade inte någon killkamrat varit i huset på morgonen? Men vi vet inte. Och fortfarande kan man hålla tanken i huvudet att Helena plockades upp på Kungsgatan och sen aldrig kom hem alls och någon helt annan har placerat ut prylarna som villospår.

Citat:
* Var skulle i så fall Helenas kropp finnas?

Det finns tusentals ställen, om hon nu omkom den natten.
Eftersom det är svårt att gömma en kropp, speciellt med så mycket hundförare som finns i området, kan man också hålla tanken i huvudet att kroppen finns långt ifrån närområdet där det letades. Kanske på en liten ö eller kobbe dit ingen beger sig?

Citat:
* Har du något konkret som pekar mot att Helena verkligen kom hem, eller är det så att du tänker "utanför boxen", då det inte finns så många fakta som kommunicerats officiellt?
Ah, du fattar. Bra.
Det hade naturligtvis varit bra om det fanns bekräftade uppgifter om att Ulrika var hemma hela natten utan att någon Helena kom dit. Som det nu är har ju egentligen Ulrika inget officiellt alibi, mer än att hon påstår att hon sov.

Citat:
Av vad jag förstår genom inlägg i tråden, så finns det fler som inte utesluter att Helena kom hem den natten. Det skulle även vara intressant att höra era scenarier.
Jag skulle gärna utesluta det, om det framkom några uppgifter som bekräftar att det INTE var så.
Och då räknar jag inte in vissa tant- och farbrorgissningar här i tråden.
Citera
2026-04-20, 23:48
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:

Det är inte så enkelt, svart eller vitt. Men något säger mig att du vet mera. Så du ska inte ha ett brejk. Vilket ja inte heller tror att du vill. Du trallar ju på som vanligt. Pekar ut oskyldiga till höger o vänster.
Citera
2026-04-21, 03:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack för dina frågor. Men du är ju också en av de få seriösa i den här tråden.

Eller kommer hem på annat sätt. Om stigen fanns (som jag tror) skulle det inte finnas någon anledning att gå omvägen över lekplatsen.
Hemkomsten behöver inte heller ha varit i anslutning till Stadts stängning.

Ja, det finns inga andra bekräftelser kända på att de unga männen satt i en bil där just då. Men om de gjorde det så är sikten inte särskilt bra. Särskilt inte på natten. Precis på samma sätt som ljuskäglorna från en mötande bil stänger ute all sikt runtomkring, gör gatubelysningen på vändplatsen att det blir extra mörkt bakom, på cykelbanan, från den position där bilen påstås ha stått.
De kan ha sett ett fordon med positionsljus, men att se någon person är väldigt svårt i de förhållandena. Jag har kollat.
En störande sak är också att Ulrika omväxlande har påstått att hon lagt ut nycklar och sen istället att hon lagt en plånbok med pengar till taxi.
I Mariestad är det inga problem vanligtvis vid den här tiden att ha en dörr olåst i väntan på någon hemkommande. Men varför byta mellan de två utsagorna? Det gör hela scenariot svajjigt.

Det kan ha funnits fler personer där. En väninna kom, sägs det. Men även andra som kände till att Ulrika var hemma kan ha tagit sig dit. Det kanske till och med var någon lite lugnare fest. För om Ulrika åkte hem för att hon var dålig, varför gick hon då inte och la sig före kl 0130 då hon påstår att Helena ska ha ringt. Och de hade ju bestämt att sitta och dricka te och skvallra om festkvällen.

Kanske det. Skorna är utplacerade, det vet vi. Polisen vet inte om ringarna är utplacerade eller inte och pratar om det i många år efteråt. (de ska ha legat på ett väldigt speciellt sätt).
Vem som gör något har jag ingen teori om och inte heller om vad som hänt med Helena. Hon kan ha blivit bortförd - kanske någon i huset var skyldig pengar, osv. Det kan ha skett en olycka. Kanske uppstod bråk och knuffar. Precis innanför dörren finns en brant rak källartrappa. Ingen vet.

Ja så KAN det vara.
Jag tror inte på GWs teori att Helena på grund av svullna fingrar på discot ska ha tagit av sig ringarna, varav en i guld, och lagt i sin ryggsäck och att de sedan åkt ut när någon hanterade kroppen/ryggsäcken. Det är alldeles för osäker förvaring av värdesaker i en just sådan ryggsäck där facken stängs med glipor vid sidorna.
Hur ringarna hamnat på marken är en gåta.
En tid efter försvinnandet sa någon till mig att Ulrika sagt att hon och Helena hade kommit överens om att kasta ringarna om något skulle hända någon av dem något. Det reagerade jag på, men har inte sett den uppgiften återkomma någonstans. Långsökt.

Sånt kan ha skett under hela söndagen eftersom inget egentligen hände förrän föräldrarna kom vid 16-tiden. Hade inte någon killkamrat varit i huset på morgonen? Men vi vet inte. Och fortfarande kan man hålla tanken i huvudet att Helena plockades upp på Kungsgatan och sen aldrig kom hem alls och någon helt annan har placerat ut prylarna som villospår.

Det finns tusentals ställen, om hon nu omkom den natten.
Eftersom det är svårt att gömma en kropp, speciellt med så mycket hundförare som finns i området, kan man också hålla tanken i huvudet att kroppen finns långt ifrån närområdet där det letades. Kanske på en liten ö eller kobbe dit ingen beger sig?

Ah, du fattar. Bra.
Det hade naturligtvis varit bra om det fanns bekräftade uppgifter om att Ulrika var hemma hela natten utan att någon Helena kom dit. Som det nu är har ju egentligen Ulrika inget officiellt alibi, mer än att hon påstår att hon sov.

Jag skulle gärna utesluta det, om det framkom några uppgifter som bekräftar att det INTE var så.
Och då räknar jag inte in vissa tant- och farbrorgissningar här i tråden.
Just angående ringarna, har jag sett ett program, där Ulrika sagt att hon och Helena skulle ta av och placera ringarna så den andre skulle förstå att något hänt.
Men detta program sändes för många år sedan och även om jag vet att detta är sant till 100%, lär jag inte bli trodd?
Kommer inte ihåg namnet på dokumentären och på vilken kanal den sändes, men mest troligt TV4?
Kanske i början av 2000- talet?
Citera
2026-04-21, 10:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
[---]

Kanske i ett gruvhål någonstans nere vid Kusabron eller i riktningen mot Lugnås Stora Myren 3...någonstans , alternativt Rakt nedanför Berget 2; Trankärr nära den skogsväg i den skog där med Kusabäcken parallellt i väster. Någonstans nere i detta område i vart fall har jag en en känsla av (gissning) Området är ju mycket stort men jag undrar om kroppen inte slängdes i ett gruvhål ändå. Då kan det bli värre att bli hittad antar jag... Micke R kanske har några ideer . Hmm, okey.

Min fetning

Menar du att kroppen slängdes ner i ett gruvhål? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in