2026-04-21, 08:08
Medlem
JymdKjams avatar
En svensk forskargrupp skapar rubriker i världen:

https://www.nytimes.com/2026/04/20/science/cocaine-salmon-sweden.html

Citat:
Scientists in Sweden made an unexpected discovery when they exposed the fish to the illegal drug as well as another substance.

https://tt.omni.se/kokain-fick-laxar-att-simma-langre/a/n19pmB

Citat:
De simmade nästan två gånger så långt och spred sig också längre i sjön. Fiskarna i kontrollgruppen rörde sig ungefär 20 kilometer från där de släppts ut medan de här bara fortsatte att röra sig bort och var till slut ungefär tolv kilometer från kontrollgruppen, berättar studiens försteförfattare Jack Brand.

Det var ingen fara för laxarnas hälsa eller för oss själva att äta dem.

Citat:
Jack Brand betonar att ingen behöver oroa sig för fiskarnas hälsa eller för att det skulle vara farligt att en dag äta dem.

Vad tror ni? Någon som blev sugen på spicy sushi 🍣? Är det här etiskt prövat och godkänt? Sjön Vättern har också väldigt lite vatten i år. Och hur blev det med fortplantningen? Bevis på att fiskar har mer hjärna än man trott och kanske känner mer saker (som smärta)?
Senast redigerad av JymdKjam 2026-04-21 kl. 08:22.
Citera
2026-04-21, 08:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hör på Ekot nu att det handlar om nedbrytningsprodukter, dvs sådant som släpps ut i sjön.
Citera
2026-04-21, 08:49
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hör på Ekot nu att det handlar om nedbrytningsprodukter, dvs sådant som släpps ut i sjön.

Hmm, om man käkar en sådan firre och polisen stoppar en (som Katja Nyberg) - kan man skylla på att man bara fått ”lök på laxen”?
Citera
2026-04-21, 09:07
Medlem
Handlade de koks för en röding eller flera lax?
Citera
2026-04-21, 09:17
Medlem
Citat:
Scientists in Sweden made an unexpected discovery when they exposed the fish to the illegal drug as well as another substance.

Jag vet inte om jag skulle kalla det "unexpected", vad förväntade de sig liksom? Och vad var syftet med experimentet? Snacka om att ha för mycket fritid
Citera
2026-04-21, 09:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag vet inte om jag skulle kalla det "unexpected", vad förväntade de sig liksom? Och vad var syftet med experimentet? Snacka om att ha för mycket fritid

Ja, och det inte olagligt att inneha kola? Varifrån har de köpt det? Skattepengar går till den svarta kriminella ekonomin?

Många frågor.
Citera
2026-04-21, 09:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hmm, om man käkar en sådan firre och polisen stoppar en (som Katja Nyberg) - kan man skylla på att man bara fått ”lök på laxen”?

Man behöver inte det så komplicerat, Katja kunde ha sagt att hon gillar att dricka avloppsvatten, det är fetisch som hon har!
Citera
2026-04-21, 09:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn

Baserar du det på dina egna erfarenheter?

Läkare: ”Väldigt olyckligt att kokain är på listan över dopningklassade substanser”
https://www.svt.se/sport/artikel/valdigt-olyckligt-att-kokain-ar-pa-listan-over-dopningklassade-substanser
Citera
2026-04-21, 11:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Koksad lax Lite gulligt på nått vis. Vore kul med en bild på en sådan firres ögon (pupiller) bredvid en okoksad lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in