2026-04-20, 21:10
Medlem
Utöver klokheter som redan skrivits, så ska jag vara lite motvals också (som sagt, tips till mig själv som ung):

Jättebra att du sparar men glöm inte att ha lite kul också, en upplevelse kan också vara en investering.

Låt säga att jag är 20 år igen:
Tro inte att du investerar i ex. en jacka bara för att den kostar 10 000, för du kommer tröttna på den och du fattar fan inte vad du behöver. Sånt kan du börja med senare i livet när du har skaffat dig en stil som är mer hållbar över tid. Just nu kan du experimentera och hitta din stil så du kan investera i mer hållbara plagg senare. Gå på konsert, åk på en resa + köp en billig jacka.
Citera
2026-04-20, 21:23
Medlem
TS - du sparar de största pengarna på stt hålla nere dina utgiifter, inte slösa.

Sen är det bra om du värnar om dig själv och din hälsa och att må bra. Det är viktigt att vara trygg i sig själv. Ta hand om dig och våga anta utmaningar.

Tex våga satsa på att ta ledaruppdrag, bli chef om du gillar ansvar. Tro på dig själv och ta "ledarjobb" tidigt. Det kommer underlätta din karriär och löneutveckling.

Samtigt är det bra att alltid vara en sjysst och bra medmänniska då Sverige är en liten ankdam. Folk känner och är bekanta med varandra i olika branscher. Det underlättar kontakterna i arbetslivet om du både framstår som en ambitös och hygglig person. Det gynnar din löneutveckling på sikt.
Citera
2026-04-20, 22:00
Medlem
Blefss avatar
Öppna ett sparkonto ögonabums!!!
Citera
2026-04-20, 22:02
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Det där är ett bra råd. Men svårt rent psykologiskt om man har typ ett Klarna-kort eller liknande i mobilen.

Det krävde träning och tidigare misslyckanden innan jag förstod varför alla mina vänner kunde spara ihop en massa och inte jag trots lika lön.

Ett annat misslyckanden är att jag skaffade kreditkort. Det är väldigt lätt att falla dit i ett träsk som är svårt att ta sig ur trots att man tjänar bra. Fakturorna blev större och större varje månad och tillslut fick jag bita i det sura äpplet och leva på existensminimum tills sista fakturan var betald och jag avslutade kortet.

Idag kör jag debitkort.
Citera
2026-04-20, 22:17
Medlem
Köp eget boende så fort du kan så tidigt i livet som möjligt
Citera
2026-04-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Lägg undan ditt sparande direkt efter lönen och rör inte det oavsett vad som händer. Det som lagts till sparande är sparande..

När jag var 25 år och hade fått slut på pengar med fem dagar kvar till löning så fick jag klara mig på det lilla jag hade hemma i matväg trots att jag lagt undan 5000 kr i sparande i början av månaden.

Detta är om något ännu viktigare när man väl har familj. Kan bli mycket press utifrån att man skall spendera sina pengar. Om man börjar nalla av besparingarna är risken stor att man kommer spendera hela sin lön varje månad

Vill tillägga att det är bra att hålla låg profil med hur mycket pengar man har på banken oavsett om man har familj eller är ung. Om man har typ 100.000kr på banken som 20-åring och berättar det för alla man känner kommer folk försöka "låna" pengar som de sedan aldrig vill betala tillbaka.
Citera
2026-04-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Fondspara 15.000:- i månaden. Hade jag varit smart hade jag kunnat göra det sedan 1988. Jag hade varit mångmiljonär idag.
Med tanke på att detta var snart 40 år sedan så får du nog dubbla beloppet. Så runt 30.000:- i månaden. Det är mitt tips.
då måste du haft väldigt hög lön 1988 om du kunde sparat 15000 netto snittlönen var då 12-18.000 brutto
Citera
2026-04-20, 23:01
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Detta är om något ännu viktigare när man väl har familj. Kan bli mycket press utifrån att man skall spendera sina pengar. Om man börjar nalla av besparingarna är risken stor att man kommer spendera hela sin lön varje månad

Vill tillägga att det är bra att hålla låg profil med hur mycket pengar man har på banken oavsett om man har familj eller är ung. Om man har typ 100.000kr på banken som 20-åring och berättar det för alla man känner kommer folk försöka "låna" pengar som de sedan aldrig vill betala tillbaka.

Helt rätt! Dessutom händer det alltid så mycket kul grejer de sista dagarna innan löning. 1. Polarna vill ut en fredag och spela shuffleboard och sedan festa med några brudar osv: "Fan vad kul, pallar inte sitta hemma och käka havregrynsgröt på en fredag".. 2. En polare fyller år och bjuder dig på födelsedagsfest: "Fuck.. jag kan ju inte komma tomhänt".

1. Håll ut.. det kommer fler fredagar. Din ekonomi är viktigare än några timmars kul och en baksmälla.

2. Svårare.. Säg sanningen till polarn eller sjuka dig
Citera
2026-04-20, 23:09
Medlem
Våga spendera på upplevelser.

Yes jag har alltid varit en naturlig sparare så jag hade nog ej behövt råd om att investera/spara däremot har jag alltid haft svårt för att unna mig saker.
Citera
2026-04-20, 23:15
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att äga en lägenhet och t.ex gå på styrelsemöten, läsa BRF-årsredovisningar, renovera ett badrum för 100.000 kr, är definitionen av "hantera pengar". Att hyra är motsatsen, att göra någon som jag eller mina barn rika.

Jag köpte en extra stor lägenhet till sonen så han har hyrt ut ett rum för 6500 kr per månad, pengar som han fick behålla själv. Skattefritt.

Jag är uppväxt i Danderyd. Där kan alla pengar. Jag spekulerar i att du själv kommer från fattiga kvarter? Du har noll koll på pengar och det kan jag se på ett enda inlägg, och det brukar sitta djupt från barndomen och föräldrarna.

Du gör alla fel man kan göra och vi får väl se om 10-20 år om din ekonomi är bättre än mina barns. Men troligen hade du behövt en förälder som jag.
Jag var miljonär innan 30 utan att ha fått en krona av mina föräldrar. Hade samtidigt havsnära villa och barn. Jaja. Jag jobbade mig till dem och tjänade pengar på börsen.

Du är uppenbarligen dum i huvudet. Tack och hej.
Citera
2026-04-21, 07:25
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, samma argument kan framföras gentemot din ståndpunkt att man inte ska spara.

Det argumentet kan föras mot vilken ståndpunkt som helst. Förutsatt man själv inte håller med. Summan av kardemumman blir att du tramsar. Om det är provocerande för dig med människor som inte sparar får du bemöta det på ett vettigare sätt.

Att leva i nuet är inte samma sak som att kasta allt i soptunnan och springa ut i skogen. Det måste du väl ändå se skillnad på?;
Citera
2026-04-21, 08:04
Medlem
Sagt till mina barn att de först 100000-200000 dom tjänar skall dom stoppa in i pensionsfonder .
gör dom det vid 18-20 är det 3-4 miljoner när dom går i pension .
ränta på ränta effekten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in