2026-04-20, 20:45
Medlem
Tjena FB.

Jag har lurkat här inne på forumet i säkert 6-7 år och läst det mesta, men har aldrig känt något behov av att registrera ett konto eller skriva något. Tills nu. Bägaren har fan runnit över och jag kände mig tvungen att göra ett inlägg.

Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Eftersom polis och handlingsförlamade kommunpolitiker vägrar agera, har jag nu tagit saken i egna händer. Jag har börjat betrakta felparkerade elsparkcyklar som övergivet skräp, eller rent juridiskt: hittegods. I helgen när jag kom hem stod det tre stycken Vois och blockerade ingången till min trappuppgång. Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

De står där nu och piper till ibland, men eftersom tjocka betongväggar blockerar GPS-signalen ganska bra tvivlar jag på att de kan exaktlokalisera dem. Min fråga till er juridikkunniga är:

Hur länge måste detta "hittegods" förvaras i mitt källarförråd innan äganderätten övergår till mig? Jag planerar att skruva bort GPS-puckarna (har kollat YouTube-tutorials) och sälja skiten i delar på Blocket eller exportera.

Om jag promenerar på en gångbana och en Voi kommer mot mig i hög fart, har jag rätt att göra en så kallad "bröstvärmare" (ishockeytackling) med hänvisning till nödvärnsexcess eftersom jag känner att mitt liv är i fara?

Diskutera. Och bespara mig moralpaniken, jag gör bara samhället en tjänst och städar upp på gatorna!!!
Citera
2026-04-20, 20:48
Avslutad
Äganderätten kommer aldrig övergå till dig
Citera
2026-04-20, 20:59
Medlem
Glostrups avatar
Om du hänvisar till ”nödvärnsexcess” så har du därmed erkänt att du har använt mer våld än nöden kräver, så det låter som en ”strålande” idé. Dessutom är du skyldig till åtminstone egenmäktigt förfarande, kanske stöld.

Kan du inte bara flytta de elskotrar som står i vägen för dig och i övrigt hantera situationen som en normal människa?
Citera
2026-04-20, 21:14
Medlem
jjujjus avatar
Äganderätten övergår aldrig till dig och du kommer att bli polisanmäld för stöld. Blir nog dyra böter för din del.

Och att du erkänner detta brottet hjälper ju inte dig på traven.
Citera
2026-04-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Tjena FB.

Jag har lurkat här inne på forumet i säkert 6-7 år och läst det mesta, men har aldrig känt något behov av att registrera ett konto eller skriva något. Tills nu. Bägaren har fan runnit över och jag kände mig tvungen att göra ett inlägg.

Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Eftersom polis och handlingsförlamade kommunpolitiker vägrar agera, har jag nu tagit saken i egna händer. Jag har börjat betrakta felparkerade elsparkcyklar som övergivet skräp, eller rent juridiskt: hittegods. I helgen när jag kom hem stod det tre stycken Vois och blockerade ingången till min trappuppgång. Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

De står där nu och piper till ibland, men eftersom tjocka betongväggar blockerar GPS-signalen ganska bra tvivlar jag på att de kan exaktlokalisera dem. Min fråga till er juridikkunniga är:

Hur länge måste detta "hittegods" förvaras i mitt källarförråd innan äganderätten övergår till mig? Jag planerar att skruva bort GPS-puckarna (har kollat YouTube-tutorials) och sälja skiten i delar på Blocket eller exportera.

Om jag promenerar på en gångbana och en Voi kommer mot mig i hög fart, har jag rätt att göra en så kallad "bröstvärmare" (ishockeytackling) med hänvisning till nödvärnsexcess eftersom jag känner att mitt liv är i fara?

Diskutera. Och bespara mig moralpaniken, jag gör bara samhället en tjänst och städar upp på gatorna!!!

1) Du får inte förvara detta "hittegods" i ditt förråd alls, det skall lämnas in till polisen om det är hittegods(vilket det så klart inte är).
Det du beskriver är brottsligt. Det finns lite olika alternativ som kan var aktuella. Stöld. Egenmäktigt förfarande eller fyndförseelse, beroende lite på hur man tolkar situationen.

2)Nej, du är inte utsatt för ett brottsligt angrepp och har inte rätt till nödvärn.

Nödvärnsexcess är för övrigt när man har använt för mycket våld än man egentligen har rätt till i en nödvärnssituation men man blir friad för att man "svårligen kunde besinna sig".
Det är en undantagsregel som gäller om man t.ex. i stundens hetta, pga extrem stress eller panik slår ett slag extra eller så.
Citera
2026-04-20, 21:36
Medlem
Citat:
som blåser förbi i 30 km/h

Elsparkcyklarna som hyrs ut går väl i max 20 km/h, d.v.s. i alla fall hastigheten är laglig (men effekten är kanske inte det). Jag vet inte om jag sett något sådant hyrfordon som gått snabbare än 20 km/h. Men de du sett kanske är stulna som någon manipulerat.
Citera
2026-04-20, 21:43
Medlem
Citat:
Tjena FB.

Du är en hjälte TS! Dessa elsparkcyklar harr förpestat våra städer alltför länge nu.

Riktigt uppiggande med någon som faktiskt för något åt saken.

Tror tyvärr inte att äganderätten någonsin kommer övergå till dig, men kanske går det att plocka isär batteriet och sälja det? Hitta nånting som går att skruva bort och sälja, sedan fortsätter du bara med din business.

Kan dock vara lite farligt om massa elsparkcyklar försvinner utanför din port. Du måste börja haffa dom lite längre bort.
Citera
2026-04-20, 21:47
Medlem
1. Det är olagligt att framföra elsparkcykel på gångbana eller trottoar.
2. Polisen upprätthåller inte lagen enligt 1.
3. Av 1 och 2 i kombination följer att envar har rätt att själv upprätthålla lagen genom att stoppa elsparkcyklister på gångbana och trottoar för att utkräva ansvar av denne.
Citera
2026-04-20, 22:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Tjena FB.

Äganderätten. 20 år kanske, men preskribstionstiden för stöld är väl bara 5-10 år. Men även efter den tiden äger du den inte. Det finns en gammal tråd här hur man hackar dom där. Man köper en ny styrenheter från Allibabba eller nått.
Problemet med dom där att det är proprietär laddning på dom. Det finns ingen standradladdare att använda så när du har slut på batteriet får du sno en ny.
Citera
2026-04-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
1. Det är olagligt att framföra elsparkcykel på gångbana eller trottoar.
2. Polisen upprätthåller inte lagen enligt 1.
3. Av 1 och 2 i kombination följer att envar har rätt att själv upprätthålla lagen genom att stoppa elsparkcyklister på gångbana och trottoar för att utkräva ansvar av denne.

1) Korrekt
2) Stämmer att de oftast inte bryr sig precis som med cyklar.
3) Stämmer inte.
Citera
2026-04-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
1) Korrekt
2) Stämmer att de oftast inte bryr sig precis som med cyklar.
3) Stämmer inte.

Vilken lag menar du att man bryter mot om man räcker fram handen till stopptecken vid möte med cykel på trottoar och informerar om cykelförbudet och begär att cyklandet skall upphöra omedelbart?
Citera
2026-04-20, 22:18
Medlem
Tack för alla svar (även från er moralpoliser). Men jag förstår inte hur det kan vara stöld? Om någon slänger en tom colaburk på min tomt och jag tar in den för att panta den, är det också stöld då?

Voi har ju bevisligen övergett fordonen eftersom de struntar i att hämta dem när de ligger slängda kors och tvärs. Jag erbjuder dem ju faktiskt en tjänst. Och till er som tycker jag ska sluta: de står säkert i källaren nu, och jag tänker fan inte bära upp dem igen förrän jag får betalt för förvaringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in