2026-04-20, 19:46
Medlem
bithaxs avatar
Min mamma har börjat bli dement och hon ringer ofta runt till folk och ber om hjälp.

Nu är det så att en bekant till henne jobbar som god man. Och hon har ringt massor till denne bekant. Och nu har vänninan börjat boka läkartider åt henne i vad jag befarar är ett försök att få henne omyndigförklarad.

Jag ringde upp personen i fråga, och hon hävdar att vi i familjen är respektlösa mot min mamma och att vi inte hjälper henne, vilket inte stämmer, och att hon bara vill hjälpa till för att hon vet hur det fungerar.

Nu är det dock så att min far är i livet och de är fortfarande gifta. Alltså tycker jag ju att det borde vara han som har rätt att sköta hennes ekonomi, men så kanske det inte är?

Kan det bli så att denhär människan går in och tar över hela hennes ekonomi utan att vi kan göra någonting, om hon blir lurad av denne att skriva på något?
Citera
2026-04-20, 19:51
Medlem
Kolla upp framtidsfullmakt och ta diskussionen om detta med båda dina föräldrar. Kolla först vad som gäller, det finns begränsade framtidsfullmakter som bara gäller bankärenden sen tror jag det finns vissa som gäller för mer saker.
Gör detta innan din mor blir för dement.
Citera
2026-04-20, 19:52
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Kolla upp framtidsfullmakt och ta diskussionen om detta med båda dina föräldrar. Kolla först vad som gäller, det finns begränsade framtidsfullmakter som bara gäller bankärenden sen tror jag det finns vissa som gäller för mer saker.

Men att de är gifta är altså inte tillräckligt?
Behöver han en fullmakt också?
Citera
2026-04-20, 19:56
Medlem
I Sverige kan man inte längre “omyndigförklara” någon. Den lagen avskaffades 1989. I stället finns två system:
God man – personen behåller sin rättshandlingsförmåga och måste själv samtycka.
Förvaltare – mycket ingripande; personen förlorar rätten att sköta sin ekonomi. Kräver starka skäl och beslutas av tingsrätten.
Citera
2026-04-20, 19:57
Medlem