2026-04-20, 19:46
Medlem
bithaxs avatar
Min mamma har börjat bli dement och hon ringer ofta runt till folk och ber om hjälp.

Nu är det så att en bekant till henne jobbar som god man. Och hon har ringt massor till denne bekant. Och nu har vänninan börjat boka läkartider åt henne i vad jag befarar är ett försök att få henne omyndigförklarad.

Jag ringde upp personen i fråga, och hon hävdar att vi i familjen är respektlösa mot min mamma och att vi inte hjälper henne, vilket inte stämmer, och att hon bara vill hjälpa till för att hon vet hur det fungerar.

Nu är det dock så att min far är i livet och de är fortfarande gifta. Alltså tycker jag ju att det borde vara han som har rätt att sköta hennes ekonomi, men så kanske det inte är?

Kan det bli så att denhär människan går in och tar över hela hennes ekonomi utan att vi kan göra någonting, om hon blir lurad av denne att skriva på något?
Citera
2026-04-20, 19:51
Medlem
Kolla upp framtidsfullmakt och ta diskussionen om detta med båda dina föräldrar. Kolla först vad som gäller, det finns begränsade framtidsfullmakter som bara gäller bankärenden sen tror jag det finns vissa som gäller för mer saker.
Gör detta innan din mor blir för dement.
Citera
2026-04-20, 19:52
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Kolla upp framtidsfullmakt och ta diskussionen om detta med båda dina föräldrar. Kolla först vad som gäller, det finns begränsade framtidsfullmakter som bara gäller bankärenden sen tror jag det finns vissa som gäller för mer saker.

Men att de är gifta är altså inte tillräckligt?
Behöver han en fullmakt också?
Citera
2026-04-20, 19:56
Medlem
I Sverige kan man inte längre “omyndigförklara” någon. Den lagen avskaffades 1989. I stället finns två system:
God man – personen behåller sin rättshandlingsförmåga och måste själv samtycka.
Förvaltare – mycket ingripande; personen förlorar rätten att sköta sin ekonomi. Kräver starka skäl och beslutas av tingsrätten.
Citera
2026-04-20, 19:57
Medlem
Om han kan ta hand om hennes ekonomi så låter det konstigt om någon utomstående skulle ta över som god man. Med det kan vara bra att skaffa en framtidsfullmakt även då din far är pigg. Man vet aldrig när något händer.

"Vad du bör göra:
Om dina föräldrar har skrivit en korrekt framtidsfullmakt där du är utsedd, är det i regel den som gäller. Se till att fullmakten är tydlig och att bankerna har accepterat den. Om en ansökan om god man ändå kommer in till tingsrätten, bör du visa upp framtidsfullmakten för att visa att behovet redan är tillgodosett."
Citera
2026-04-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brauch
I Sverige kan man inte längre “omyndigförklara” någon. Den lagen avskaffades 1989. I stället finns två system:
God man – personen behåller sin rättshandlingsförmåga och måste själv samtycka.
Förvaltare – mycket ingripande; personen förlorar rätten att sköta sin ekonomi. Kräver starka skäl och beslutas av tingsrätten.

Fast om någon är dement så blir ju personen till slut mer eller mindre omyndigförklarad, om det har gått så långt att man inte kan ta hand om sin ekonomi?
Citera
2026-04-20, 20:03
Medlem
ja – vid långt gången demens kan en person i praktiken förlora möjligheten att sköta sin ekonomi, men det heter inte längre omyndigförklarad. Det juridiska verktyget idag är förvaltarskap, och det är mycket strikt reglerat.
Citera
2026-04-20, 20:14
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Om han kan ta hand om hennes ekonomi så låter det konstigt om någon utomstående skulle ta över som god man. Med det kan vara bra att skaffa en framtidsfullmakt även då din far är pigg. Man vet aldrig när något händer.

"Vad du bör göra:
Om dina föräldrar har skrivit en korrekt framtidsfullmakt där du är utsedd, är det i regel den som gäller. Se till att fullmakten är tydlig och att bankerna har accepterat den. Om en ansökan om god man ändå kommer in till tingsrätten, bör du visa upp framtidsfullmakten för att visa att behovet redan är tillgodosett."

Följdfrågorna är väl då.
Om vi fixar en framtidsfullmakt, ska jag då gå till tingsrätten med denna i det ögonblick att mamma får ett papper från tingsrätten ang godmannaskap i sin brevlåda?

Vet ej hur det fungerar. Hur hävdar jag min rätt?

Om jag vill aktivera fullmakten, hur fungerar det? Hur bevisar jag att den är aktiv för banken t.ex?
Citera
2026-04-20, 20:24
Medlem
bithaxs avatar
Jag kanske behöver en advokat?
Citera
2026-04-20, 20:27
Medlem
Citat:

Bankerna accepterar ofta inte generella framtidsfullmakter utan bara deras egna fullmakter.
Citera
2026-04-20, 21:08
Medlem
Citat:
Framtidsfullmakt räcker oftast inte.
Bäst är ett medanvändaravtal på respektive bank.
Då kan du sitta tillbaka i soffan hemma och logga in med eget bankid på dennes konto.
Betala räkningar och göra överföringar.
Och framför allt hålla koll.
För det finns många med oärliga avsikter. överallt.
Citera
2026-04-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kan det bli så att denhär människan går in och tar över hela hennes ekonomi utan att vi kan göra någonting, om hon blir lurad av denne att skriva på något?
Risken är ju att hon övertalar din mamma att sköta hela hennes ekonomi.
Sen om hon har onda eller goda avsikter vet man såklart inte.

Min rekommendation är att du bokar tid på banken till båda dina föräldrarna för att få medanvändaravtal så du kan sköta deras ekonomi och hålla koll.

Om dom är rädda att du ska ta alla pengarna går det sätta upp spärrar så det inte går att göra betalningar över en viss gräns per månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in