2026-04-20, 12:07
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Snåla när du är ung, så kommer du aldrig behöva oroa dig för pengar resten av ditt liv. Dvs snåla tills du är 25-30.

Hur snålar man? Man köper bara det man behöver, inte sådant man bara "vill ha".
Citera
2026-04-20, 12:32
Medlem
Angelores avatar
Intressant. Det där känns så knutet till identitet och personlighet tycker jag. För många människor skulle det inte kännas "som dem" att gå på second hand eller att ens gå till biblioteket. Jag tror också att det för många människor är liksom ett intresse och något som "känns bra" utöver en ren identitetsmarkör att köpa nya, dyra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Att ha några olika mindre inkomster... att köpa second hand. Att jämföra alternativ och välja det billigaste alternativet. Laga och reparera istället för att köpa. Lånekort på bibliotek.
Citera
2026-04-20, 12:33
Medlem
Angelores avatar
Jag håller med. Bland de sämsta affärer jag gjort var att köpa en billigare bil. Väldigt mycket "sunk cost" efter några reparationer...

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är helt problemfritt ägande också och det är väldigt svårt att få en pålitlig bil för 20 som går igenom besiktning.
Citera
2026-04-20, 12:35
Medlem
Angelores avatar
Det där är ett bra råd. Men svårt rent psykologiskt om man har typ ett Klarna-kort eller liknande i mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Lägg undan ditt sparande direkt efter lönen och rör inte det oavsett vad som händer. Det som lagts till sparande är sparande..

När jag var 25 år och hade fått slut på pengar med fem dagar kvar till löning så fick jag klara mig på det lilla jag hade hemma i matväg trots att jag lagt undan 5000 kr i sparande i början av månaden.
Citera
2026-04-20, 14:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Fast vafan ska du göra ute i naturen och vilken levnadsstandard får du då? Låter som ett tips som väldigt få skulle uppskatta samt klara av. Men absolut, det är ett tips!
Precis, samma argument kan framföras gentemot din ståndpunkt att man inte ska spara.
Citera
2026-04-20, 15:29
Medlem
- Budget
- Börja spara så fort du har möjlighet
- Globala indexfonder gör jobbet
- Låna enbart om du absolut måste
- Undvik att öka utgifterna när du får mer inkomst
Citera
2026-04-20, 15:49
Medlem
Använd penna och skriv upp

Inkomst

Utgifter
Citera
2026-04-20, 16:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelore
Jag är nyfiken på vilka råd ni skulle ge till ert yngre jag kring privatekonomi. Alltså; inte bara sparande. Vad är "fundamentals" i er mening?
Ser jag tillbaka på mitt eget liv skulle jag egentligen bara ge fem råd till en ung människa:
1: Investera tidigt en betydande del av inkomsten i några stabila fonder, se dem sedan växa över tid. Men kom ihåg att de finns där för att användas.
2: Håll koll på de små återkommande utgifterna som inte ger speciellt mycket glädje eller nytta men som lätt växer till stora summor över tid.
3: Konsumera med gott samvete upp överskottet från lönen efter att sparandet fått sitt, livet handlar inte om att dö med miljoner på banken.
4: Jobba mycket när du är ung, har mycket energi och få åtaganden.
5: Sök konstant bekvämare jobb med högre lön och bättre schema, det kommmer både ditt sociala liv och din medelålders kropp tacka dig för.
Citera
2026-04-20, 16:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har lärt mina barn sparsamhet. Kassabok så man lär sig vad saker kostar. Att låna så lite som möjligt. Att jobba på sommaren. Att inte lata sig. Jag har betalat deras kontantinsats till lägenhet så de förstår att man ska äga sitt boende och inte hyra. Jag har inte rekommenderat aktier och fonder innan de betalat av minst halva sin bostad. Man kan ändå i princip aldrig spekulera sig rik. Jag har lärt dem sälja begagnade pryar på blocket, man ska inte slänga saker allting har ett värde.
Citera
2026-04-20, 16:40
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har lärt mina barn sparsamhet. Kassabok så man lär sig vad saker kostar. Att låna så lite som möjligt. Att jobba på sommaren. Att inte lata sig. Jag har betalat deras kontantinsats till lägenhet så de förstår att man ska äga sitt boende och inte hyra. Jag har inte rekommenderat aktier och fonder innan de betalat av minst halva sin bostad. Man kan ändå i princip aldrig spekulera sig rik. Jag har lärt dem sälja begagnade pryar på blocket, man ska inte slänga saker allting har ett värde.
Att betala kontantinsats till barns lägenhet är ju inte direkt att leva som man lär om man vill lära sina barn att hantera pengar.

Att låna så lite som möjligt är dessutom ett kasst råd. Bättre att maxa bolån och sätta in på börsen.

Vissa saker kan man sälja på blocket men att lägga ner tid på billigare grejer är ju inte värt. Du verkar inte ha lärt dina barn att deras tid är värdefull. Kan vara bättre att jobba 1h extra än att sälja 3 billiga prylar på blocket.
Citera
2026-04-20, 16:44
Medlem
carlpetersen73s avatar
Börja pensionsspara tidigt. Lån till boende och bil är ok, andra lån inte ok. När du köper något, köp kvalitet, det brukar oftast löna sig. Köp så få nya möbler som möjligt, beggade möbler kostar inte mycket. Drabbas inte av "finkomplex", väldigt få förutom du själv bryr sig ett skit.
Citera
2026-04-20, 16:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Att betala kontantinsats till barns lägenhet är ju inte direkt att leva som man lär om man vill lära sina barn att hantera pengar.

Att låna så lite som möjligt är dessutom ett kasst råd. Bättre att maxa bolån och sätta in på börsen.

Vissa saker kan man sälja på blocket men att lägga ner tid på billigare grejer är ju inte värt. Du verkar inte ha lärt dina barn att deras tid är värdefull. Kan vara bättre att jobba 1h extra än att sälja 3 billiga prylar på blocket.
Att äga en lägenhet och t.ex gå på styrelsemöten, läsa BRF-årsredovisningar, renovera ett badrum för 100.000 kr, är definitionen av "hantera pengar". Att hyra är motsatsen, att göra någon som jag eller mina barn rika.

Jag köpte en extra stor lägenhet till sonen så han har hyrt ut ett rum för 6500 kr per månad, pengar som han fick behålla själv. Skattefritt.

Jag är uppväxt i Danderyd. Där kan alla pengar. Jag spekulerar i att du själv kommer från fattiga kvarter? Du har noll koll på pengar och det kan jag se på ett enda inlägg, och det brukar sitta djupt från barndomen och föräldrarna.

Du gör alla fel man kan göra och vi får väl se om 10-20 år om din ekonomi är bättre än mina barns. Men troligen hade du behövt en förälder som jag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-20 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in