2026-04-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
”Extremt lätt” är att ta i extremt mycket.

Bara en sådan som hur ska autentisering ske? Ska samtliga sajter, appar i iOS och Android stora som små, föreningar och företag till privatpersoner implementera denna bakdörr skräddarsytt efter detta ändamål och skicka ett mail till polisen med ”Ni kan logga in med lösen 123456 och ta bort vad ni vill”? Eller ska samtliga (varav många säkert inte ens är tillräckligt kunniga eller har råd att anlita programmerare) sätta sig och börja integrera någon slags Bank-ID-fast-för-polisen-integration eller hur tänker du att den biten ska bli extremt lätt för alla privatpersoner, föreningar och företag att implementera på alla sajter, appr och forum?

Detsamma gället förslaget om att använda AI. Det har de stora givetvis råd med och nog ganska förberett. Men det är giganterna. De flesta har inte någon AI-system redo och de allra flesta har nog har inte råd med det heller.

Och då har jag inte tagit upp säkerhetsproblemen med era förslag. Ryssarna hade nog hade jävligt kul med den där bakdörren, det vore ju kraftfullare än vilket virus som helst - helt plötsligt kan de ta kontroll över hela Sveriges sociala media med ett knapptryck - otroligt mycket allvarligare än det klassiska dataintrånget på några få servrar, ovh ett utmärkt sätt att försvåra kommunikation vid ett anfall

Det är inte direkt krångligt. En myndighet skickar en begäran, en autentisering ser att det kommer från officiell myndighetsadress, automatisk bortplockande av inlägget.
Granskning sker i efterhand i mån av tid. alternativt vid överklagan.

Det är inte direkt annorlunda från hur det går till med t.ex. You-tube och upphovsrättsmaterial redan idag.
Citera
2026-04-19, 23:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det enda kostnadseffektiva sättet är att ha väldigt löst hållna riktlinjer, men ha kännbara straff för sajtägare så att de "för säkerhets skull" håller sig på rätt sida genom att censurera extra mycket.

Skulle verkligen censurbeslut behöva tas rättssäkert via domstol skulle ingen vara så galen att de införde censurlagar.

Så det ska alltså vara helt vanliga tjänstemän vid myndigheter som ska bestämma om det är okej eller inte när någon postat ett inlägg på internet? Låter helt galet. Det kommer nog att bli ganska mycket problem.
Citera
2026-04-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ok. När du säger det på det viset så blir det ganska simpelt att agera och få det nedtaget.

Nu är frågan då vilka myndigheter som ska ha rätt att kväva att yttranden (yttrandefriheten) suddas bort från internet?

Hur fattar myndigheter dessa beslut? Domstol eller simpla tjänstemän som enligt sin åsiktskorridor avgör vad folk ska få yttra?

Enligt lagförslaget skall det vara "ansvarig myndighet" som bestäms av regeringen.
Det framgår inte vilken myndighet de tänkt sig skall vara ansvarig men jag kan tänka mig att det är polismyndigheten eller åklagarmyndigheten.

När det gäller terrorisminnehåll så finns en liknande lag redan. Där är ansvarig myndighet polismyndigheten.
Polisen har en särskild enhet IRU( Internet Referral Unit) som sköter det.
Senast redigerad av Aramir2 2026-04-20 kl. 00:02.
Citera
2026-04-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så det ska alltså vara helt vanliga tjänstemän vid myndigheter som ska bestämma om det är okej eller inte när någon postat ett inlägg på internet? Låter helt galet. Det kommer nog att bli ganska mycket problem.

Ja det kommer vara ett beslut från en tjänsteman, sannolikt från Polisen eller åklagarmyndigheten, det är dock inte bestämt än vilken myndighet som kommer ha ansvaret.
Citera
2026-04-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte direkt krångligt. En myndighet skickar en begäran, en autentisering ser att det kommer från officiell myndighetsadress, automatisk bortplockande av inlägget.
Granskning sker i efterhand i mån av tid. alternativt vid överklagan.

Det är inte direkt annorlunda från hur det går till med t.ex. You-tube och upphovsrättsmaterial redan idag.
Då är det polisens uppgift att först skapa ett sådant API och sedan ska alla implementera en integration mot det systemet. Men något sådant finns inte (i alla fall i dagsläget) så det är det en omöjlighet. Det här lagförslaget presenterar inget sådant, endast krav på sajterna

Det förutsätter väl då också att det finns ett universellt ID-system på alla inlägg (”Ta bort det femte inlägget från Username123456 på den här URL:en” kommer såklart inte att funka, inte vara för att databaser inte är byggda så, utan också för att innehåll kan visas olika för olika användare, vissa har inte ens någon URL utan kan vara en app som presenterar innehåll som t.ex. baseras på din geografiska position), och att polisen har något sätt att se det ID:t, så där behövs det väl en till endpoint, så att de kan scanna igenom och se vilket ID varje meddelande har. Eller så får alla sajter och appar uppdatera sitt UI så att alla ska se det då antar jag? (gud nåde om de då använder ett färdigt UI som de inte har full kontroll över)

Ska Polisen under scanningen då få läsa alla inlägg (för att kunna referera till det korrekta inlägget så att servern vet vilket inlägg som ska tas bort) även om det vore i någon begränsat forum? Eller någon slags gruppchatt mellan 3 personer?

Hur gör man med citerade inlägg? Sen ska återställningsfunktionaliteten implementeras också. Nej, lätt blir det absolut inte.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-20 kl. 00:07.
Citera
2026-04-20, 00:04
Medlem
Citat:
Då är det polisens uppgift att först skapa ett sådant API och sedan ska alla implementera en integration mot det systemet. Men något sådant finns inte (i alla fall i dagsläget) så det är det en omöjlighet. Det här lagförslaget presenterar inget sådant, endast krav på sajterna

Det förutsätter väl då också att det finns ett universellt ID-system på alla inlägg (”Ta bort det femte inlägget från Username123456 på den här URL:en” kommer såklart inte att funka ), och att polisen har något sätt att se det ID:t, så där behövs det väl en till endpoint, så att de kan scanna igenom och se vilket ID varje meddelande har. Eller så får alla sajter och appar uppdatera sitt UI (gud nåde om de då använder ett färdigt UI system som de inte har full kontroll över)

Ska Polisen under scanningen då få läsa alla inlägg (för att kunna referera till det korrekta inlägget så att servern vet vilket inlägg som ska tas bort) även om det vore i någon begränsat forum? Eller någon slags gruppchatt mellan 3 personer?

Hur gör man med citerade inlägg? Sen ska återställningsfunktionaliteten implementeras också. Nej, lätt blir det absolut inte.

Tror inte det blir svårt. Det finns liknande system på You-tube, Instagram och tiktok för upphovsrätt.
Verkar inte vara några problem där så tror inte det blir några problem här heller.
Det finns en liknande lag gällande terrorism redan med samma 1timmes krav som har varit verksam i nästan 2 år nu och jag har inte hört om några som helst problem kring den.
Citera
2026-04-20, 00:16
Medlem
Citat:
Tror inte det blir svårt. Det finns liknande system på You-tube, Instagram och tiktok för upphovsrätt.
Verkar inte vara några problem där så tror inte det blir några problem här heller.
Det finns en liknande lag gällande terrorism redan med samma 1timmes krav som har varit verksam i nästan 2 år nu och jag har inte hört om några som helst problem kring den.
Du har missat min poäng.

Youtube ägs av Google och tillhör the Big Five - ett av världens största företag. De har stor kapacitet att automatisera det. Jag talar om alla som inte har dessa enorma resurser.

Youtube har ett automatiserat AI-system där upphovsrättsskapare kan registrera sig, och efter verifiering så kan de ha ett registrerat upphovsrättskyddat verk som en AI har analyserat och lagt in i någon slags vektordatabas, sedan har de ett system som kan analysera videos och försöka identifiera dessa verk och transformera videon på sätt sådant sätt att ”försök att komma runt det” (som t.ex. klippningar, zoomningar, färgförändringar, brus, nedspolingar m.m.) inte hjälper.

Och Google har spenderat åratal på att förfina det - det var enorma problem i början, folk från alla sidor var vansinniga, Google fick om och om igen i flera år be om ursäkt och sa att man fortfarande arbetar på det, och är det fortfarande stora problem, dock inte lika allvarliga som de första åren). Det var uppenbarligen inte lätt för ett av världens största företag.

Det är inte lätt att implementera och du är helt ute och cyklar om du tror att alla har kapacitet att lätt implementera någonting liknande😂

Och Youtubes system är ju bara ännu mer avancerat, men du kunde ju inte ens förklara hur sakerna jag tog upp ska lösas lätt. Och det borde ju kunna göra om du vet att det är lätt.

Självklart är det tekniskt möjligt i nästan alla system. Men att det skulle vara lätt för allt från privatpersoner och föreningar till företag att uppdatera allt från sina sajter till appar och system i respektive OS på ett sätt som skulle samverka med ett fiktivt bakdörrs-API är ett orimligt påstående
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-20 kl. 00:40.
Citera
2026-04-20, 00:39
Medlem
Citat:
Du har missat min poäng.

Youtube ägs av Google och tillhör the Big Five - ett av världens största företag. De har stor kapacitet att automatisera det. Jag talar om alla som inte har dessa enorma resurser.

Youtube har ett automatiserat AI-system där upphovsrättsskapare kan registrera sig, och efter verifiering så kan de ha ett registrerat upphovsrättskyddat verk som en AI har analyserat och lagt in i någon slags vektordatabas, sedan har de ett system som kan analysera videos och försöka identifiera dessa verk och transformera videon på sätt sådant sätt att ”försök att komma runt det” (som t.ex. klippningar, zoomningar, färgförändringar, brus, nedspolingar m.m.) inte hjälper.

Och Google har spenderat åratal på att förfina det - det var enorma problem i början, folk från alla sidor var vansinniga, Google fick om och om igen i flera år be om ursäkt och sa att man fortfarande arbetar på det, och är det fortfarande stora problem, dock inte lika allvarliga som de första åren). Det var uppenbarligen inte lätt för ett av världens största företag.

Det är inte lätt att implementera och du är helt ute och cyklar om du tror att alla har kapacitet att lätt implementera någonting liknande😂

Och Youtubes system är ju bara ännu mer avancerat, men du kunde ju inte ens förklara hur sakerna jag tog upp ska lösas lätt. Och det borde ju kunna göra om du vet att det är lätt.

Jag vet att det har fungerat utan några problem i 2 år redan( i hela EU, inte bara Sverige) gällande terrorism så varför skulle det bli problem nu?

Den problematiken jag ser handlar om yttrandefrihet och rättssäkerhet.
Citera
2026-04-20, 00:53
Medlem
Citat:
Jag vet att det har fungerat utan några problem i 2 år redan( i hela EU, inte bara Sverige) gällande terrorism så varför skulle det bli problem nu?

Den problematiken jag ser handlar om yttrandefrihet och rättssäkerhet.
Nu byter du ämne. Vilket är fine för att jag tolkar det helt enkelt som att du ändrat åsikt på just den punkten (att det skulle vara lätt för alla att automatisera det)

Nu frågar du varför det skulle bli problem. Någonstans i början av tråden så skrev jag ett inlägg där jag (och ChatGPT) kritiserade luddigheten i förslaget. Luddigheten blir ett mycket större problem när en kort tidsbegränsning är inblandad.

Det går att finna här:
(FB) Onlinerekryteringslagens påverkan på Flashback?

Men jag har ingen aning om hur luddig terroristlagen du talar om är, och jag visste inte att det fanns någon sån lag. var man kan se den?
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-20 kl. 00:55.
Citera
2026-04-20, 01:19
Medlem
Citat:
Nu byter du ämne. Vilket är fine för att jag tolkar det helt enkelt som att du ändrat åsikt på just den punkten (att det skulle vara lätt för alla att automatisera det)

Nu frågar du varför det skulle bli problem. Någonstans i början av tråden så skrev jag ett inlägg där jag (och ChatGPT) kritiserade luddigheten i förslaget. Luddigheten blir ett mycket större problem när en kort tidsbegränsning är inblandad.

Det går att finna här:
(FB) Onlinerekryteringslagens påverkan på Flashback?

Men jag har ingen aning om hur luddig terroristlagen du talar om är, och jag visste inte att det fanns någon sån lag. var man kan se den?

Nej jag har inte ändrat åsikt. Jag ser inga problem med implementeringen eftersom det redan skett i hela EU utan några problem.
Vad får dig att tro att det helt plötsligt skulle bli massa problem för att det gäller gängrekrytering också och inte bara terrorism?
För värdtjänstleverantörerna är det exakt samma sak, 1 timme på sig att plocka ned eller blockera/göra innehållet otillgängligt i alla EUs medlemsstater.

Problematiken med luddigheten påverkas inte av tidsgränsen eftersom beslutet fattas av myndigheten inte hos värdtjänstleverantören.
Den enda åtgärden som behöver göras från värdtjänstleverantörens sida är att ta ned eller blockera innehållet, de har inte laglig rätt att neka.
De kan enbart överklaga beslutet i efterhand så därmed påverkar inte tidsgränsen problematiken kring luddigheten i lagtexten.

Gällande Terrorism så är det EU förordning2021/784 om åtgärder mot spridning av terrorisminnehåll online som gäller som direkt lag sedan 7juni 2022. Kallas TCO-förordningen
Den lagen kompletteras av Lag (2023:319) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om åtgärder mot spridning av terrorisminnehåll online i kraft.

Här kan du läsa förordningen gällande terrorisminnehåll online https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0784
Citera
2026-04-20, 06:52
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
De kommer förmodligen använda AI-verktyg för att skanna alla inlägg, det sker säkert redan på större plattformar.
Jajo. Discords anti-pedofilibott härjar fritt med viss framgång. Facebooks anti-memebott var mindre framgångsrik, och gjorde Facebook till boomer-town.

Vad ska världen ta sig till när vi helt plötsligt ska automatisera antispridning med bottar?
Citera
2026-06-11, 17:30
Medlem
Nu har det kommit förslag på mer censurmöjligheter för staten. Polisen ska nu kunna tvinga webbplatser att censurera "näthat". Jag kan tänka mig att Flashback kommer påverkas väldigt mycket av just denna reform med tanke på allt som skrivs här.

Lagförslaget i fråga behandlas i avsnitt 12 i denna utredning (SOU 2026:34).

https://www.regeringen.se/contentassets/9891a370c67f4081b34c5e3d8789dabd/nya-natbrott-och-andra-atgarder-for-genomforandet-av-direktivet-om-bekampning-av-vald-mot-kvinnor-oc h-vald-i-nara-relationer-sou-202634-volym-2.pdf#page=97
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in