2026-04-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, de Iran startade ett anfallskrig. Iranska ambasaden klarade sig aldeles utmärkt, det var en byggnad i anslutning till dvs ett anex som träffades med precision, för att ha ihjäl terrorister.

Major damage caused after Syrians storm Iranian embassy in Damascus
https://www.youtube.com/watch?v=CS-3r2_HyTg

De hade ihjäl ett gäng iranier. Attacken var ett svar på det.
Citera
2026-04-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
De hade ihjäl ett gäng iranier. Attacken var ett svar på det.

Ja , de startade ett anfallskrig över det, som israel och usa försöker avsluta.
Citera
2026-04-19, 18:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är en sak att ha en decentraliserad militär som kan fortsätta slåss, en helt annan att ha en fungerande ledning som kan fatta diplomatiska beslut.

Det är inte alla avtal som förhandlas fram genom diplomati. Iran är en sådan part som inte går att nå ett avtal med genom att använda diplomati. Förhandlingen måste ske "from above".
Citera
2026-04-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Inte mycket till förvirring alls? Är det i ditt huvud de snurrar kanske?

Enligt Vita huset handlar det om ”change of plans”. Verkar vara betydligt mer kaosartat i det iranska styret?

I Trumps narrativ är att behöva ändra sig liktydigt med att förlora initiativet och att inte sitta med de rätta korten.
Citera
2026-04-19, 18:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är du hyfsat ensam om att anse.

Nej verkligen inte. Att påstå något annat som är så uppenbart är helt verklighetsfrånvänt.
Citera
2026-04-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är en sak att ha en decentraliserad militär som kan fortsätta slåss, en helt annan att ha en fungerande ledning som kan fatta diplomatiska beslut.

Problemet kanske är att det är just militär som ska fatta dom diplomatiska besluten..
Citera
2026-04-19, 19:05
Avstängd
Japp då var det tydligen sanning!

”Iran kommer inte att delta i måndagens planerade fredssamtal i Pakistan, meddelar den statliga nyhetsbyrån Irna enligt Reuters.”

På Onsdag tar vapenvilan slut dessutom.

https://omni.se/a/zOlooO
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ju upp till iran, det är de som bedriver ett anfallskrig, de avslutar man antigen genom en förhandlad fred (dvs det de inte vill delta i) eller genom villkorslös kapitulation.

så på onsdag/torsdag får väll trump och bibi beta av ett par 100 mål i iran, så tar vi en ny vända efter det.
Den är gammal men gäller ännu.
Det är inte ens fel att två träter.
Har du nog hört förr.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Jag är litet kluven eftersom jag hatar religiösa och religiös-ideologiska diktaturer, men i slutändan är det rätt klart. I frågan "Iran mot diktaturen" så håller jag på Iran, och i frågan "Iran mot USA/Israel" så håller jag också på Iran.

Landet Iran utsattes för ett överraskande anfall från en militärt starkare fiende, utan någon egentlig casus belli. Det gör att USAs och Israels angrepp var åtminstone ett principiellt brott mot internationella regler, på samma sätt som när Ryssland angrep Ukraina, som när Japan angrep USA vid Pearl Harbor, som när Nazi-Tyskland angrep Polen och Frankrike och som när Sovjetunionen kastade sig över Finland.

Det må vara ett personlighetsdrag, men jag hejar på de mindre och svagare och hoppas att det stora och stöddiga får på käften. Riktigt ordentligt, dessutom.

Det gör att jag ursprungligen var en stenhård Israel-fan, också om det så här i efterhand nog delvis berodde på den snedvridna propaganda som jag serverades med i unga år. Men från 90-talet framåt är det Israel som varit aggressorn, och nu utgör Israel ironiskt nog 2020-talets "nazister". Därför hoppas jag att Israels angrepp på Iran var ett angrepp för mycket, och att det kommer att stå Israel dyrt. Så dyrt att de slutar angripa andra länder i regionen och drar sig tillbaka från alla sina olagligt ockuperade områden.

För USAs del är det bästa man kan hoppas på att Trump fortsätter att sänka USAs aktier internationellt, och reta upp den egna befolkningen så att de börjar tänka efter vad det är för skit de egentligen röstar på och varför. Inte för att jag vill USA nåt illa, men vi i Europa behöver frigöra oss både från amerikanskt beroende och amerikanskt inflytande och ju mer fan Trump ställer till med desto snabbare och grundligare är den processen. Samtidigt behöver Trump förstås bromsas, alternativt låsas in i madrasserad cell på ett hem för senila narcissister. Men det får jänkarna själva ta hand om, och deras första chans kommer i november. Trump och republikanerna ser ut att förlora kongressen (som har makten över ekonomin och tarifferna, och möjlighet att undersöka president och ställa honom inför riksrätt) och i nuläget är t.o.m. senaten inom räckhåll. Hela det nuvarande systemet med den amerikanska högsta domstolen och dess politisering är förstås absurt, men om demokraterna nappar senaten redan i höst OCH vinner valet 2028 så kommer de med största sannolikhet att kunna byta ut två av de mest ärke-konservativa domarna mot två av sina egna. Det skulle flippa högsta domstolen till 5 "progressiva" och 4 "konservativa" domare.

Också absurt är det faktum att hur det går i kriget mot Iran påverkar också ovanstående. Ett fortsatt krig medför fortsatta höga och stigande bränslepriser, också i USA. En ev. mer omfattande förstörelse av oljeinfrastrukturen i regionen medför en garanterad global recession, som i nuläget kommer att slå hårdare mot USA än de flesta andra länder. Speciellt om övriga länder slutar att investera i amerikanska obligationer, vilket är rätt sannolikt.

Och vad gäller Israel så skulle en fred som befriar Iran ekonomiskt för alltid lägga band på aggressiviteten. Irans BNP är idag, som en följd av alla sanktioner och restriktioner, ungefär 1/4 av Rysslands och ungefär lika stor som Israels. Utan sanktioner och restriktioner förväntas den fördubblas på 3-4 år, och gå förbi Rysslands om 12-15 år. Det enda ett fritt Iran behöver göra är satsa tillräckligt mycket på konventionella vapen. De behöver inga hezbollah-terrorister, de behöver inget terror-nätverk, det enda de behöver för att stoppa Israels aggressiva amerikansk-stödda hegemoni är att kunna växa fritt, handla fritt och utnyttja sina egna naturtillgångar fritt. På den vägen kommer dessutom sannolikt det galna religiösa styret att få ge vika, det är helt enkelt inte möjligt för "mullorna" att bibehålla makten i land som växer ekonomiskt så det knakar och handlar fritt med omvärlden. Om nu mullorna ens har makten kvar, det finns en hel del som är övertygade om att de redan förlorat den...

- - -

Det må vara aningen OT, men många väljer sida i konflikten av alla möjliga olika orsaker. Ovanstående är min bevekelsegrund: jag är övertygad om att vi får en bättre värld om Netanyahu och Trump får på käften, om USA måste avlägsna sanktionerna får att komma sig ur kriget, och om Trumps idiotiska, putinistiska galenskapsangrepp leder till att han tappar största delen av sin makt i USA (i november).

Och så håller jag på Iran därför att landet är en total "underdog" mot USAs och Israels samlade militära makt, men de har ändå ingen tanke på att ge sig. De verkar vara lika skvatt galna som finnarna med sin "sisu". Det måste man bara lyfta på hatten för. Så full respekt för den delen, precis som till ukrainarna (som också vägrade och fortsättningsvis vägrar ge upp, fast hela världen dömt ut dem ett flertal gånger).
Citera
2026-04-19, 19:07
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vi såg det inte komma ..

Men nu kommer det:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varningen-i-eu-risk-for-flygbranslebrist-om-tre-veckor

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-eu-vill-se-mer-hemmajobb-i-energikrisen

Kristersson kommer stå där med allvarlig min på en presskonferens i en inte allt för avlägsen framtid.

Rekommendationer om hemarbete, åka kollektivt. Bränsleransonering, elransonering. Flyg dras in, tåg dras in. Frakt drabbas, så folk kommer länsa allt av värde.

USA kommer gå in med marktrupp. Det är ett stort misstag och de kommer förlora kriget mot Iran. Dock blir konsekvensen att försörjningen av olja, naturgas, konstgödsel och helium från gulfen kommer att påverkas i åratal framöver, det blir råvarubrist med andra ord och mycket kommer behöva ställas om i världshandeln Ryssland kanske var så illa ändå.

Hoppas detta sker förutom att USAS marktrupper misslyckas. Så iranierna få sin demokratiska övergång med hjälp av Shahens son.
God save us from this satanic and mental-ill regim in Teheran!
Citera
2026-04-19, 19:11
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Japp då var det tydligen sanning!

”Iran kommer inte att delta i måndagens planerade fredssamtal i Pakistan, meddelar den statliga nyhetsbyrån Irna enligt Reuters.”

På Onsdag tar vapenvilan slut dessutom.

https://omni.se/a/zOlooO

Yes, yes and yes.
Netanyahu and Trump sätt igång med dödandet av regimen med mentalsjuka, genast. kör på
Citera
2026-04-19, 19:21
Medlem
Hangarfartyget USS Gerald R. Ford (CVN-78) har anlänt till Röda havet efter att ha lämnat östra Medelhavet och passerat genom Suezkanalen tillsammans med eskortjagarna USS Mahan och USS Winston S. Churchill.

https://www.itamilradar.com/2026/04/19/us-navy-c-2a-flight-reveals-uss-ford-in-northern-red-sea-marking-shift-in-us-naval-focus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in