Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
intressant som du säger att bägge betyder samma sak egentligen.
Förbudsmärket tror jag dock ger högre böter om Farbror Blå ser en, D7 ser man ju ofta i city centrums gågator , ändå får lastbilar mm för varutransport köra där , även polisen kör där har jag sett (utan blå ljus) så tvivlar påbudsmärkena har så höga böter om ens någonsin OM inte en olycka sker
Jag började fundera på det här för några år sedan, vilket inte betyder att jag tänkt på det hela tiden, men en (låst) artikel i GP lyckades till slut slita tankarna från romarriket.
Där finns spårvagnsspår som svänger höger och vänster (T-korsning) och vanlig fyrvägskorsning med skylt som påbjuder högersväng eller färd rakt fram. På grund av vägarbeten (tror jag) behöver nu bussar svänga vänster istället för att köra höger (till landets näst mest trafikerade hållplats utan att stanna) för att sedan köra vänster, vänster, vänster och slutligen, vid den ursprungliga korsningen, höger. I det fallet är det Göteborgs Trafiknämnd som beslutat om påbjuden körriktning 2014.
Så kollektivtrafikens bussar (men inte spårvagnar?) omfattas.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/vasttrafik-uppmanade-busschaufforer-till-trafikbrott-missforstand.358b28f9-8a08-4260-9269-61355b3cea c9
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Varför tror ni att det skulle skilja? Det är inte alls sällsynt att en viss begränsning i trafiken kan erhållas med olika skyltkombinationer.
Jag tycker också att "förbud smäller högre än påbud", men jag kan inte ge någon ordentlig logisk förklaring till det. Men den stora frågan är ju om det är någon skillnad mot brott mot förbud och att inte följa påbud.