2026-04-19, 15:11
Avstängd
En kinesisk android satte ny världsrekord i halvmaraton, en kandidat för Enhanced Games!

https://edition.cnn.com/2026/04/19/china/china-robot-half-marathon-intl-hnk
Citera
2026-04-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Tilde Bjerager 57.12 (PB) på 400m häck vid Mt. SAC Relays... tiderna på 400 meter inomhus skvallrar om rejält förbättrad kapacitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant med Bjeragers utveckling.

Tilde sprang också förstasträcken på 4x400 på 52.61!!
Citera
2026-04-19, 15:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Tilde sprang också förstasträcken på 4x400 på 52.61!!

Helt galet ju.

Är det att hon kommit till en väldigt bra träningsmiljö (jämfört med den hon hade hemma i Sverige) som ligger bakom detta lyft kan man fundera på.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-04-19 kl. 15:52.
Citera
2026-04-19, 17:31
Medlem
Citat:
Helt galet ju.

Är det att hon kommit till en väldigt bra träningsmiljö (jämfört med den hon hade hemma i Sverige) som ligger bakom detta lyft kan man fundera på.

Ja, smått osannolikt.

Har ingen vidare koll på hennes träningsbakgrund.

En spaning att fler sprint/häcktalanger söker sig till USA. Kommande läsår bl.a. Olivia Lundberg (Cal State Fullerton), Lisa Erkfeldt, Albin Öhrnborg (båda Nebraska), Ivano Bevanda, Linnea Englund (Murray State), Saviola Waithira, Rasmus Arnell (Cal State Fullerton).

College är ju ingen universallösning, man vet aldrig om det blir fågel eller fisk (eller vilka som ens kommer iväg), men som svensk sprinter helt klart läge att ta chansen.
Citera
2026-04-19, 17:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ja, smått osannolikt.

Har ingen vidare koll på hennes träningsbakgrund.

En spaning att fler sprint/häcktalanger söker sig till USA. Kommande läsår bl.a. Olivia Lundberg (Cal State Fullerton), Lisa Erkfeldt, Albin Öhrnborg (båda Nebraska), Ivano Bevanda, Linnea Englund (Murray State), Saviola Waithira, Rasmus Arnell (Cal State Fullerton).

College är ju ingen universallösning, man vet aldrig om det blir fågel eller fisk (eller vilka som ens kommer iväg), men som svensk sprinter helt klart läge att ta chansen.

Min spaning är att det verkar som college har blivit väldigt populärt. Intrycket att det är många (fler) svenskar som började på college till detta läsår och det verkar fortsätta kommande år. Annars intressant med sprinters till Nebraska, har väl uteslutande kastare som sökt sig dit.
Citera
2026-04-19, 17:45
Medlem
Citat:
Min spaning är att det verkar som college har blivit väldigt populärt. Intrycket att det är många (fler) svenskar som började på college till detta läsår och det verkar fortsätta kommande år. Annars intressant med sprinters till Nebraska, har väl uteslutande kastare som sökt sig dit.

Det är mitt intryck också.

Har även noterat fler norrmän i resultatlistorna.
Citera
2026-04-19, 21:03
Medlem
Ovanligt många finska kastare också som åkt till USA bla bröderna Lampinen samt Charlotta Sandkulla
Citera
2026-04-19, 23:21
Medlem
Citat:
Min spaning är att det verkar som college har blivit väldigt populärt. Intrycket att det är många (fler) svenskar som började på college till detta läsår och det verkar fortsätta kommande år.

Företagen som hjälper ungdomar till collage har blivit bättre på att marknadsföra sin produkt, det kommer bli fler framöver. Några få har en bra utveckling där borta, andra presterar inte så bra.
Citera
2026-04-20, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSummerOf69
Företagen som hjälper ungdomar till collage har blivit bättre på att marknadsföra sin produkt, det kommer bli fler framöver. Några få har en bra utveckling där borta, andra presterar inte så bra.

Minns att jag snackade med en väldigt framstående friidrottstränare om detta för ett antal år sedan. Han menade att majoriteten som stack till college och tränade där blev sämre. För att citera ordagrant: "det är ett rent helvete för deras utveckling". Sedan kan det i många fall handla om den berömda collegekulturen i USA med mkt festande och aktiviteter utanför idrotten som lätt förflyttar fokuset till "fel" saker.
Citera
2026-04-20, 08:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Ja, det kan både blir en bra utveckling eller så händer ingenting av en collegesatsning. Men jag tycker ändå att det är påtagligt att det varit en kraftig utveckling för ganska många svenska friidrottare de senaste åren. Då tänker jag på Wilma Nielsen (+Julia till viss del), Vera Sjöberg, Ebba Cronholm, Joel Bengtsson, Maja Maunsbach, Oskar Edlund, Axelina Johansson, Caisa-Marie Lindfors och Angel Richmore (har säkert glömt någon eller några).
Citera
2026-04-20, 15:57
Medlem
Citat:
Axelina visar var skåpet ska stå med 19.62 direkt i säsongsöppningen.

David Thid 49.82 på 400 meter häck, Katharina Gråman 13.27 i tresteg vid Tom Jones Memorial.

Tilde Bjerager 57.12 (PB) på 400m häck, Gabriel Wallmark 16.17, Jesper Hellström 15.44 i tresteg, Emma Sralla 53.79 i diskus vid Mt. SAC Relays. Intressant att följa Bjerager denna säsong då tiderna på 400 meter inomhus skvallrar om rejält förbättrad kapacitet.

Jättetalangen Julia Tunks vann för övrigt diskustävlingen på 63.58, en förbättring av hennes eget kanadensiska rekord och betydligt mer imponerande än det tidigare som sattes i Ramona.

Nellie Wartanian 11.64 på 100 m och 23.79 på 200 m på sin nya hemmaarena i Texas. Hon har bytt universitet till Tarleton State och har en riktigt snabb träningskompis i Victoria Cameron 11.01 på 100 meter.

Emma Häggblom hoppade även 1.81m i höjd i USA för en vecka sedan.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-04-20 kl. 16:01.
Citera
2026-04-20, 17:22
Medlem
Almgren kan nobba nya stortävlingen – och potentiell miljonvinst

Det är världens mest penningstinna friidrottstävling och de allra bästa kommer att vara där.

Löparstjärnan Andreas Almgren, däremot, nobbar sannolikt nya Ultimate Championship och chansen på över en miljon kronor i prispengar.

– Jag kommer inte riktigt till min rätt på taktiska lopp på 5 000 meter, säger han.

https://www.dn.se/sport/almgren-kan-nobba-nya-stortavlingen-och-potentiell-miljonvinst/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in