2026-04-16, 20:48
Medlem
Hej! Jag har en gammal macbook som inte längre får säkerhetsupdateringar och inte har fått några på flera år. Vågar man använda den på offentliga nätverk, tex på universitetet?
Citera
2026-04-16, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Hej! Jag har en gammal macbook som inte längre får säkerhetsupdateringar och inte har fått några på flera år. Vågar man använda den på offentliga nätverk, tex på universitetet?
Ja. Hade en gammal Macbook från 2011 tills nyligen. Använde överallt. Tankade torrents osv. Tror virusen inte rår på såna gamla klenoder.

Så länge du inte har något överdrivet olagligt eller använder det till nåt viktigt är det lugnt. Vem ska sno dina anteckningar liksom?
Senast redigerad av CountBuster 2026-04-16 kl. 21:26.
Citera
2026-04-16, 22:42
Medlem
sommarlovs avatar
En sådan burk är utmärkt för att kolla på youtube, lyssna på musik, och annat som är okritiskt.
Betala räkningarna med telefonen istället.
Citera
2026-04-18, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx

Offentliga nätverk är bara en del i sammanhanget. Du kan ju få in non-click virus via exempelvis webläsaren också, dock är det hålet svårare att rå på om själva webläsaren du använder fortfarande uppdateras.

Risken för att bli non-interaction hackad är inte skyhög men mycket högre än att jag hade varit bekväm att hålla på med finansiella ärenden eller något som är det minsta hemligt på en sån enhet.

Obs att många äldre Intel-macar funkar bra med ChromeOS Flex, om du kan tänka dig byta operativsystem. Funkar mestadels bra för studiesyften men beror också lite på vad du pluggar.
Citera
2026-04-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Offentliga nätverk är bara en del i sammanhanget. Du kan ju få in non-click virus via exempelvis webläsaren också, dock är det hålet svårare att rå på om själva webläsaren du använder fortfarande uppdateras.

Risken för att bli non-interaction hackad är inte skyhög men mycket högre än att jag hade varit bekväm att hålla på med finansiella ärenden eller något som är det minsta hemligt på en sån enhet.

Obs att många äldre Intel-macar funkar bra med ChromeOS Flex, om du kan tänka dig byta operativsystem. Funkar mestadels bra för studiesyften men beror också lite på vad du pluggar.
ChromeOS Flex stöder ett fåtal äldre macar, ska noteras. Här finns en lista:

https://support.google.com/chromeosflex/answer/11513094?hl=en#zippy=%2Capple

I två av fallen fungerar därtill inte webbkameran.

Då är det större sannolikhet att få macen att funka med Linux.
Citera
2026-04-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
ChromeOS Flex stöder ett fåtal äldre macar, ska noteras. Här finns en lista:

https://support.google.com/chromeosflex/answer/11513094?hl=en#zippy=%2Capple

I två av fallen fungerar därtill inte webbkameran.

Då är det större sannolikhet att få macen att funka med Linux.

Det där är en officiell supportlista. Har dock installerat det på intelmacar tillverkade ca 2018 som inte finns på listan och det har fungerat väl.

Visst, som du säger, t.ex. Ubuntu kan dock också vara ett fullgott eller bättre alternativ lite beroende på förväntad användning.
Citera
2026-04-19, 11:50
Medlem
Citat:
Det där är en officiell supportlista. Har dock installerat det på intelmacar tillverkade ca 2018 som inte finns på listan och det har fungerat väl.

Visst, som du säger, t.ex. Ubuntu kan dock också vara ett fullgott eller bättre alternativ lite beroende på förväntad användning.
Stationära? De bärbara macar jag har försökt med har aldrig funkat vad gäller styrplattan.
Citera
2026-04-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Stationära? De bärbara macar jag har försökt med har aldrig funkat vad gäller styrplattan.

Bärbara, t ex 13-tums Air troligen från 2018.
CrOS utökar ju sitt hårdvarustöd kontinuerligt så om du försökt med nån dator för länge sen och det inte gick så bra kan det vara värt testa igen om det fortfarande är intressant.
Citera
2026-04-19, 20:56
Medlem
Citat:
Bärbara, t ex 13-tums Air troligen från 2018.
CrOS utökar ju sitt hårdvarustöd kontinuerligt så om du försökt med nån dator för länge sen och det inte gick så bra kan det vara värt testa igen om det fortfarande är intressant.
Jag har en gammal MBP Late 2011 som jag sparkade i gång med Firefox 115 ESR (förlängd support till åtminstone i höst) och nya rootcertifikat från Let's Encrypt. Men i höst kanske jag ska ta mig en titt. Tänker mest på det Broadcom som sitter i, i Linux är FOSS-varianten seg som sirap. Fast, det klart, betala räkningar kan man ju alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in