Citat:
Ursprungligen postat av
K.Blomkvist
Det köper inte jag ett dugg!
Hon säger själv att när hon kom längst fram så säger hon att hon trodde att Tor hade målat rött.
Men va fan, det lyser ju rött hela vägen fram.
Har Tor skvalpat med Falu röd färg hela vägen fram till hon hittade Gerd under en jacka!
Det köper jag inte!
Har gjort lite markeringar om vad jag tror är målarfärg respektive blodspår på en av dina skärmdumpar:
https://imgur.com/a/u5nFdUh
Jag tror att det bara är "släpspåret" som är blod och att de andra röda fläckarna, till exempel den på tröskeln intill karmen höger i bild, är målarfärg då de liknar karmens röda färg. Tor eller nån annan kan ha målat och haft hinken stående intill karmen och så har det spillt och droppat. Känns som det ser ut så där i de flestas vedbodar inklusive min egen på landet.
Att det är målarfärgsstänk vid tröskeln och karmen kan ju också förklara varför Barbro kopplar det stora långa blodspåret in i ladan som målarfärg - jag tänker mig att minnet funkar så om hon till exempel har noterat sånt där färgstänk tidigare vid tröskeln och karmen under alla besök hon gjort tidigare på gården (minns inte om hon och systern är uppvuxna där?).
Tycker det också låter som en normal reaktion att associera till målarfärg istället för att direkt koppla att det faktiskt är ett långt blodspår i en för henne vardaglig och säkerligen trygg miljö.
Det var mina tankar om det hon sagt och vad jag ser på bilderna.