2026-04-18, 20:54
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tack för du lägger upp, och desdutom bildbehandlar, intressanta och kompletterande bilder 👍🏻

Tack.

Jag glömde denna.

Dumpade föremål:
https://imgur.com/a/dumpade-f-rem-l-sB8YBzw
Citera
2026-04-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tack.

Jag glömde denna.

Dumpade föremål:
Dina bilder uppskattas!
Väskans dragkedja är stängd. Är det mgm eller polisen som dragit igen den eller blev väskan aldrig öppnad?
Citera
2026-04-18, 21:40
Medlem
Citat:
Tack.

Jag glömde denna.

Dumpade föremål:

Varför är blixtlåset på väskan stängt? Man öppnar väl och rotar igenom. Ordningsam tjuv som stänger igen blixtlåset efter sig?
Citera
2026-04-18, 22:03
Medlem
Citat:
Det köper inte jag ett dugg!

Hon säger själv att när hon kom längst fram så säger hon att hon trodde att Tor hade målat rött.

Men va fan, det lyser ju rött hela vägen fram.

Har Tor skvalpat med Falu röd färg hela vägen fram till hon hittade Gerd under en jacka!

Det köper jag inte!

Har gjort lite markeringar om vad jag tror är målarfärg respektive blodspår på en av dina skärmdumpar: https://imgur.com/a/u5nFdUh

Jag tror att det bara är "släpspåret" som är blod och att de andra röda fläckarna, till exempel den på tröskeln intill karmen höger i bild, är målarfärg då de liknar karmens röda färg. Tor eller nån annan kan ha målat och haft hinken stående intill karmen och så har det spillt och droppat. Känns som det ser ut så där i de flestas vedbodar inklusive min egen på landet.

Att det är målarfärgsstänk vid tröskeln och karmen kan ju också förklara varför Barbro kopplar det stora långa blodspåret in i ladan som målarfärg - jag tänker mig att minnet funkar så om hon till exempel har noterat sånt där färgstänk tidigare vid tröskeln och karmen under alla besök hon gjort tidigare på gården (minns inte om hon och systern är uppvuxna där?).

Tycker det också låter som en normal reaktion att associera till målarfärg istället för att direkt koppla att det faktiskt är ett långt blodspår i en för henne vardaglig och säkerligen trygg miljö.

Det var mina tankar om det hon sagt och vad jag ser på bilderna.
Citera
2026-04-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Pengarna i Tors börs har ju bevisligen kommit från någon annan än honom själv.
Och jag tror att dom har ett samband med brottet.
Den som sökte igenom huset tog inte pengarna.
Varför inte.
Jag tror att de var 2 personer. En person tog sig in i ladan och en person tog sig in i huset. Troligtvis efter morden.

Personen i huset kanske letade efter något annat. Den visste att Tor fått pengar men ville inte ha dom.

Personen i ladan mördar Tor med ett slag bakifrån.
Den personen mördar också Gerd.

Sjukt ofta nån går och bryter sig in i varsin byggnad för att lämna cash
Citera
2026-04-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskvevare
Sjukt ofta nån går och bryter sig in i varsin byggnad för att lämna cash
Kontanterna hade Tor i sina finbyxor.
Det mest troliga är att han fått dom av någon under förmiddagen i någon affärsuppgörelse innan han kom tillbaka till Brattås och bytte om till arbetskläder i huset och mördades i sin vedbod.
Citera
2026-04-18, 23:22
Medlem
Att han/de hållit sig undan så länge tycker jag talar för en ensam gärningsman. De flesta brott man läser om där någon undgått rättvisa i decennier har en ensam gärningsman.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Pengarna i Tors börs har ju bevisligen kommit från någon annan än honom själv.
Och jag tror att dom har ett samband med brottet.
Den som sökte igenom huset tog inte pengarna.
Varför inte.
Jag tror att de var 2 personer. En person tog sig in i ladan och en person tog sig in i huset. Troligtvis efter morden.

Personen i huset kanske letade efter något annat. Den visste att Tor fått pengar men ville inte ha dom.

Personen i ladan mördar Tor med ett slag bakifrån.
Den personen mördar också Gerd.
Citera
2026-04-19, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Va försiktig med generativa verktyg. De hittar på pixlar, de ’skärper’ inte befintliga bilder.

Kökslådorna är då inte öppna pga att dom är nytorkade och står öppna för att torka då de är kaffe spill på kanten kvar.
Citera
2026-04-19, 07:46
Medlem
Väldigt intressant! Tack för länken
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Skriva ut på dator är spårbart

https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_tracking_dots
Citera
2026-04-19, 08:08
Medlem
Vill också tacka K. Blomqvist för bilder!

Kunde inte polisen spåra vad och till vem Tor sålt något tiden innan mordet? Något som kostade mer än tiotusen kronor (kanske den delbetalning den anonyma brevskrivaren nämnde). Något som Tor kanske sparat papper på i den där pärmen? Borde inte ena dottern, som han pratade så mycket med, känt till denna affär? Var annonserade man på den tiden?
Citera
2026-04-19, 08:21
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppgok
Varför är blixtlåset på väskan stängt? Man öppnar väl och rotar igenom. Ordningsam tjuv som stänger igen blixtlåset efter sig?
Det är baksidans blixtlås.
Citera
2026-04-19, 10:02
Medlem
Det här är faktiskt ett väldigt starkt argument.
Ett undantag skulle kunna vara om den ena gärningsmannen har dött för länge sedan (exempelvis JJs pappa, år 2008).

Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Att han/de hållit sig undan så länge tycker jag talar för en ensam gärningsman. De flesta brott man läser om där någon undgått rättvisa i decennier har en ensam gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in