2026-04-18, 17:11
Medlem
Va försiktig med generativa verktyg. De hittar på pixlar, de ’skärper’ inte befintliga bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag hade lite tid över idag.

Så jag skärpte till alla bilderna.

Lite mer skärpa:
https://imgur.com/a/lite-mer-sk-rpa-FEQ1KyI

Detta var det bästa som finns att köpa hittills. Används av bla FBI.
Det finns säkert bättre verktyg men jag har inte hittat något bättre just nu.

Här några äldre bilder som jag har lagt upp.

https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR

https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo
Citera
2026-04-18, 17:20
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja stirrande galen blick. Och konstig frisyr.
Nja,håller ej med dig riktigt brett axelparti ser stark ut för 15år typisk 90tals frilla brett käkparti skulle säga att han ser mkt manligare ut än 15år
Citera
2026-04-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Nja,håller ej med dig riktigt brett axelparti ser stark ut för 15år typisk 90tals frilla brett käkparti skulle säga att han ser mkt manligare ut än 15år

Ja, frisyren är nog tidstypisk. Jämförde bara med fantombilden och hur han skulle kunnat se ut tio år senare.
Citera
2026-04-18, 18:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Va försiktig med generativa verktyg. De hittar på pixlar, de ’skärper’ inte befintliga bilder.

Jag vet, men det är det bästa jag har hittat. Topaz Gigapixel, Topaz photo.

Men jag körde utan AI.

Citera
2026-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag håller med om att det är svårt att hitta någon logik i det hela. Kanske helt enkelt för att det inte finns någon.

Dock bemötte du inte mina invändningar mot din teori. Varför köpa Tors tystnad om de ändå mördade honom senare? Eftersom han hade 10 000 kr i börsen måste de enligt din teori rimligtvis ha betalat honom nyligen. Annars skulle han nog inte haft så mycket pengar på sig.

I enlighet med ovanstående bör mördarna/mördaren ha vetskap om att pengarna fanns i Tors börs och inte missat dem.

Pengarna i Tors börs har ju bevisligen kommit från någon annan än honom själv.
Och jag tror att dom har ett samband med brottet.
Den som sökte igenom huset tog inte pengarna.
Varför inte.
Jag tror att de var 2 personer. En person tog sig in i ladan och en person tog sig in i huset. Troligtvis efter morden.

Personen i huset kanske letade efter något annat. Den visste att Tor fått pengar men ville inte ha dom.

Personen i ladan mördar Tor med ett slag bakifrån.
Den personen mördar också Gerd.
Citera
2026-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Varför inte.
Jag tror att de var 2 personer. En person tog sig in i ladan och en person tog sig in i huset. Troligtvis efter morden.

Personen i huset kanske letade efter något annat. Den visste att Tor fått pengar men ville inte ha dom.

Det fanns väl inga blodspår inne i huset?
Nej det verkar som att pärmen med papper var viktigare, något kontrakt som skulle kunnat avslöja mördaren?
Citera
2026-04-18, 19:04
Medlem
Citat:
Varför inte.

Personen som enligt vissa i tråden skötte bokföringen, som uteslöts ur testamentet(också enligt vissa i tråden). Något stämde inte med bokföringen, fiffel, Tor kom på det? Kan det vara papper som var viktigt att hitta? Nej, jag spånar bara lite.
Citera
2026-04-18, 19:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag hade lite tid över idag.

Så jag skärpte till alla bilderna.

Lite mer skärpa:
https://imgur.com/a/lite-mer-sk-rpa-FEQ1KyI

Detta var det bästa som finns att köpa hittills. Används av bla FBI.
Det finns säkert bättre verktyg men jag har inte hittat något bättre just nu.

Här några äldre bilder som jag har lagt upp.

https://imgur.com/a/f-rst-rkta-bilder-pVce9XR

https://imgur.com/a/samlade-bilder-fr-n-bratt-s-2x0CwPo

Tack för du lägger upp, och desdutom bildbehandlar, intressanta och kompletterande bilder 👍🏻
Citera
2026-04-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det fanns väl inga blodspår inne i huset?
Nej det verkar som att pärmen med papper var viktigare, något kontrakt som skulle kunnat avslöja mördaren?

Personen i huset med små fötter deltog inte i mordet. Alltså inget blod.
Personen i ladan hade stora fötter och var antagligen en kraftfull man.
Citera
2026-04-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katta99
Personen som enligt vissa i tråden skötte bokföringen, som uteslöts ur testamentet(också enligt vissa i tråden). Något stämde inte med bokföringen, fiffel, Tor kom på det? Kan det vara papper som var viktigt att hitta? Nej, jag spånar bara lite.

Ja något papper som avslöjade mördaren var viktigt att hitta.

Sen hur man kopplar ihop de 10000 kronorna i Tors börs med något slags fiffel är en annan fråga.
Citera
2026-04-18, 20:19
Medlem
Citat:

Sen hur man kopplar ihop de 10000 kronorna i Tors börs med något slags fiffel är en annan fråga.

Enligt det anonyma brevet så var det väl en delbetalning som gjorts i en affär mellan Tor och gm, kan man då anta att dessa tiotusen kom från denna delbetalning tidigare samma dag?

Citerar inlägg #5026

Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
En brevskrivare påstår sig känna till mordet och menar att motivet handlar om en affärsuppgörelse som gått fel.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.

Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.

- - -
Om man inte var nöjd vare sig med varan eller priset, varför då inte låta köpet gå tillbaka? Köp kan ju göras på många sätt som kontant, förskottsbetalning m fl sätt. Här gäller det en affär där köparen väljer att på sista förfallodatum göra en delbetalning... Kan de 10 000 kr som återfanns i Tors byxor i ett av sovrummen härröras till denna delbetalning?
Senast redigerad av honn 2026-04-18 kl. 20:22.
Citera
2026-04-18, 20:20
Medlem
Citat:

Tror inte de pengarna behöver ha något med saken att göra. Tor var nog generationen som ville ha pengar i börsen.

För det andra skulle nog mördaren ta pengarna lite samma argument som att leta en pärm med info om en affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in