2026-04-18, 18:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är tvärtom väldigt logiskt. USA befinner sig i krig med Iran för att uppnå vissa mål. Sjöblockad är i många fall lika effektivt som bomber när det gäller att tvinga en motståndare till underkastelse.
Nu förnekar Iran att USA blockerat dem. "De kan inte blockera oss."
Anledningen till att man "stängde" sundet igen var inte på grund av någon blockad (som man sa tidigare idag), utan att USA brutit mot några "löften".
Uppenbart en splittrad regim där allt till sist handlar om att inte förlora ansiktet.
Citera
2026-04-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok. Det hade jag inte hört. Oavsett om de redan är fulla eller snart är situationen ohållbar i längden för dem.

Ditt tidigare inläg om 50-dagars jubileumet för avstängd Internet. Jag fattar att det är svårt att åtgärda, störs den ut från under jord? Eller hur fungerar detta?

Önskar att man kunde frita fångarna också från januari protesterna. Då när de nyligen skett sa man ju att det handlade om ca 50 000 personer. För någon dag sedan dömde Iran den första kvinnan av dem till döden. Det är ju inte värre för att det är en hon, men kvinnor har i regel mindre våldskapital en män.

Regimen har kontroll över masterna och kablarna helt enkelt. Exakt hur det går till rent tekniskt vågar jag inte svara på men det handlar inte om att trafiken störs ut utan helt enkelt stängts av/gjorts obrukbar för de allra flesta som jag förstår det.

Av någon anledning verkar ett fåtal utanför regimen ändå ha tillgång till iranskt internet ibland och man kan inte störa ut alla Starlinks.
I gränsområdena kan vissa koppla upp sig på andra länders mobila internet osv men i övrigt är det nog väldigt svårt för någon utifrån att påverka tillgången till nätet samtidigt som det vore väldigt farligt att försöka öppna upp det inifrån Iran.
Citera
2026-04-18, 18:29
Medlem
https://x.com/polymarket/status/2045527839177392455

Verkar som Usa har något på gång, någon som har en bättre källa än X ?
Citera
2026-04-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu förnekar Iran att USA blockerat dem. "De kan inte blockera oss."
Anledningen till att man "stängde" sundet igen var inte på grund av någon blockad (som man sa tidigare idag), utan att USA brutit mot några "löften".
Uppenbart en splittrad regim där allt till sist handlar om att inte förlora ansiktet.

Vilket patetiskt jävla bananland Iran är, så uppenbart muslimskt beteende från de som sitter på makten samtidigt som Islam håller på att dö ut runtom i landet och moskéer bommar igen på löpande band.

Tycker det är på tiden att dom skickar fram wellpapp-Mojtaba till talarstolen så han får chansen att berätta vad som egentligen gäller och hur han omfamnar HBTQI.
Mycket rosa hoppas jag på.
Citera
2026-04-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

De har väl flyttat trupper dit i mängder senaste veckorna??.. jag gissar på de ska sno Kharg ön!

Nu ska de börja borda fartyg också tydligen!
Citera
2026-04-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
En fransk FN-soldat också. Där fick dom iranska eunuckerna till det. Frankrike som varit deras enda "allierade" i den norra babelstiner-fronten.

Enligt Hezbollah har de inget med attacken att göra.

Hezbollah Denies Any Connection to Clash with UNIFIL in Ghandouriya, Warns against Throwing Accusations
Citera
2026-04-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
De har väl flyttat trupper dit i mängder senaste veckorna??.. jag gissar på de ska sno Kharg ön!

Att Trump nu ropar att Iran bedriver "utpressning" mot honom är ju absurt skojigt. Var de inte 90% golvade och avväpnade redan?
Citera
2026-04-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

Inlägget säger inte så mycket egentligen men man vet att USA har fraktat stora mängder materiel till eller ifrån Mellanöstern med transportflyg under den senaste veckan eller så.
Det verkar som att man byggt upp en allt större närvaro i regionen som jag förstår det iaf och USS Gerald Ford befinner väl sig fortfarande i Röda havet?

Det känns som att USA inte riktigt litar på Iran, kanske främst IRGC, märkligt va?
Citera
2026-04-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Oklart vad man ska ha Kharg till? Går ju att attackera från luften hur lätt som helst när man vill.
Citera
2026-04-18, 18:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att Trump nu ropar att Iran bedriver "utpressning" mot honom är ju absurt skojigt. Var de inte 90% golvade och avväpnade redan?
Fel.
"Inte kan utsätta oss för utpressning", var vad han sa.
Citera
2026-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Ja även där gör han bort sig...
Citera
2026-04-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fel.
"Inte kan utsätta oss för utpressning", var vad han sa.
Han säger att USA "won't let Iran blackmail us" (let=tillåta eller tolerera), det betyder att han anklagar dem för att aktivt försöka. Är man golvad och lamslagen sedan flera dagar (som Trump har påstått många gånger) så lär man knappast försöka med något sådant.

Men jag förstår att du dels vill dementera snabbt, dels inte är något vidare på att uppfatta betydelsen av ord på engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in