2026-04-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Om de attackerar infrastrukturen på ön så kommer Iran slå tillbaka på samma sätt mot närliggande länder. Då spelar det ingen roll om sundet öppnas eftersom infrastrukturen är utslagen, då är oljebrist under lång tid ett faktum vilket slår hårt mot många länder och världspriset på olja samt inflation som följer. Tar de ön som "gisslan" och stoppar iransk export utan att förstöra något så finns det åtminstone något att förhandla om. Men det kommer inte att hända i alla fall.

Det har gått 7 veckor nu. Det lär vara fortsatt komplicerat med olja från Gulfen. Är ju problematiskt amerikaner i den mån att priset stiger men för de som är direkt beroende av oljan från regionen blir det ju värre.
Dessa länder verkar inte bry sig så mycket så min tolkning av det hela är att Iran redan vattnat ur betydelsen av Hormuz.
Har sagt tidigare att affärsmodellen är lite av ett luftslott. Ingen långsiktigt gångbar affärsmodell.
Citera
2026-04-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Men vill folk verkligen skylla på USA och Israel när det gäller regimens beteende INOM Iran? Jag tycker inte jag har hört det argumentet. Däremot att USA och Israel stärker regimens ställning, då det alltid är enklare för en auktoritär regim att ena folket kring en tydlig fiende utifrån. Som en magiker lite, "kolla vad som händer HÄR BORTA" och så slänger man 50 pers i evigt arbetsläger bakom husknuten.

Läst det många ggr i tråden och hade t.o.m. kunnat ge dig namn på flera som tydligt deklarerat att mullaregimen är väldigt trovärdig överlag men sånt intresserar ju inte dig.

Du verkar leva i din egen värld där dina påståenden och avfärdande har verkligt stöd i opinionen.
Du tar kollektivt ansvar och talar för alla vilket är lite gulligt om det inte vore så sanslöst beljuget.

Ja du tycker att USA och Israel stärker regimens ställning, efterblivet deluxe
Citera
2026-04-18, 22:21
Medlem
Citat:
Nej, det är klart jag inte har. Hur skulle jag kunna ha det? Du vet ju själv hur svajig infon inifrån Iran är.

Tasnim verkar ha rapporterat det idag i alla fall, då flera medier gick ut med nyheten ungefär samtidigt. Mer än så går inte att konfirmera i nuläget.

Så det kanske inte ens har hänt?
Citera
2026-04-18, 22:25
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så det kanske inte ens har hänt?

Möjligt. För att vara helt säker behöver man bevittna det med egna ögon. Men nu tangerar vi en filosofisk diskussion, och det är vi i fel forum för.

Släpp det bara om källan inte duger för dig. Det var ingen stor grej. Intressant om iranska folket håller på att vakna bara.
Citera
2026-04-18, 22:34
Medlem
Citat:
Läst det många ggr i tråden och hade t.o.m. kunnat ge dig namn på flera som tydligt deklarerat att mullaregimen är väldigt trovärdig överlag men sånt intresserar ju inte dig.

Jo, det intresserar mig jättemycket faktiskt. Har gladeligen fel om du kan styrka detta med citat från användare som påstått detta. "Tydligt deklarerat att mullaregimen är väldigt trovärdig överlag" Löser du det? Nu lär du väl säga att du inte har tid, eller orkar.

Citat:
Du verkar leva i din egen värld där dina påståenden och avfärdande har verkligt stöd i opinionen.
Du tar kollektivt ansvar och talar för alla vilket är lite gulligt om det inte vore så sanslöst beljuget.

Haha! Då läser du bara dåligt. Finns inte en människa som kan ta mina argument för att vara någonting annat än mina egna tankar och åsikter. Jag erkänner också när jag inte kan eller vet, eller när jag är osäker.

Att diskutera handlar inte om att vinna, utan om att utvecklas. Det gör jag inte om jag bara skjuter ner och kritiserar andra, utan det kräver att man vågar spekulera och teoritisera.

Jag TROR att USA och Israels invasion har stärkt regimen mer än det försvagat den. Vet jag detta? Nej. Jag kan ändå ventilera den åsikten här. Helt okej är det!
Citera
2026-04-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Hör vi det?
Tycker snarare man hör att det måste komma från folket själva.sedan kan man ju underlätta, försvaga regimen, försvaga regimens ekonomi och framförallt deras tillgång till utländsk valuta. Både nu och under protesterna såg vi regimen avlöna utländska milismän till att döda och kontrollera folket. Stryper man ekonomin stryper man tillgången på dessa.
Ser man på hur regimen beter sig ser man att de fruktar sitt eget folk. Nedsläckt Internet, för att förhindra att folket organiserar sig. Hot och skrämsel. Avrättningar av gripna demonstranter, hot att döda alla som utrycker anti regim åsikter, patruller på gatorna.
Så länge vi ser en regim som är rädd för sitt eget folk kan vi känna oss säkra på att motståndet finns kvar.
Tycker det är fruktansvärt löjligt att en massa tosia svenskar sitter och tror, att man med någon slags tankeöverföring kan övertyga det iranska folket göra revolution mot sina styrande plågoandar.
Nä, det är gevär, pistoler och handgranater som fungerar, vilka Trump lämpligen sprider i miljontals paket med en liten fallskärm från flygplan.
Mullorna kommer sedan vara totalt chanslösa mot folkets ursinne, och alla iranier (förutom mullorna) kommer hylla Trump som den store befriaren!
Sätt igång då för fan Trump!
Citera
2026-04-18, 22:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sundet är stängt igen! Inga båtar passerar igenom.

Iran har enligt uppgift minst >75% av sina drönare och missiler kvar enligt NY Times.

Hur ska detta sluta. Stackars världen.
Citera
2026-04-18, 22:57
Medlem
Citat:
Jo, det intresserar mig jättemycket faktiskt. Har gladeligen fel om du kan styrka detta med citat från användare som påstått detta. "Tydligt deklarerat att mullaregimen är väldigt trovärdig överlag" Löser du det? Nu lär du väl säga att du inte har tid, eller orkar.

Haha! Då läser du bara dåligt. Finns inte en människa som kan ta mina argument för att vara någonting annat än mina egna tankar och åsikter. Jag erkänner också när jag inte kan eller vet, eller när jag är osäker.

Att diskutera handlar inte om att vinna, utan om att utvecklas. Det gör jag inte om jag bara skjuter ner och kritiserar andra, utan det kräver att man vågar spekulera och teoritisera.

Jag TROR att USA och Israels invasion har stärkt regimen mer än det försvagat den. Vet jag detta? Nej. Jag kan ändå ventilera den åsikten här. Helt okej är det!

Det är du som påstår att ingen någonsin uttryckt något liknande och du tar genomgående rollen som talesperson för tråden? Är det inte du som ska visa upp dina bevis?

Märkligt nog är du lika besatt av enstaka ord som vissa andra här? Du är ju ändå ny på forat? Kul.
Släng fram historien kring hur du är lyckades bli trådens självutnämnda fackpamp så ska jag ge dig två väldigt tydliga exempel som du borde ha sett själv.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-18 kl. 23:03.
Citera
2026-04-18, 22:59
Medlem
jugbandbluess avatar
ja, bränslepriserrna skenar igen. men enligt fox news och CBS är det short term pain for long nose gain
Citera
2026-04-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har varit i Tel Aviv ett par dagar nu. Slappat med en drink i handen på strandpromenaden. Något krig märker man inte av. Staden ligger inte i ruiner.

Moral är en viktig faktor i krig. Den befolkning som har rätten på sin sida och är beredd att uthärda uppoffringar i störst utsträckning går ofta segrande ur striden.

Irans befolkning har ingen moral och inget att strida för. De lever ett liv utan mening under mulhorornas styre och som slavar under IRGC. De vill helst slippa sin regim och de enda som försvarar regimen är de som ingår i den.

Israels befolkning ligger på 100 procent vad gäller kämpaglöd. De är beredda att göra allt som krävs för att vinna krigen. Regeringen har ett kompakt stöd för det sätt krigen förs. Israel är helt enat mot yttre mulhoriska fiender.

När jag pratar med israeler märker jag av en frustration över påtvingade vapenvilor. De vill strida vidare. Avsluta krigen mot Iran och Libanon en gång för alla. Krutgubbar jag möter på stranden säger att både Libanon och Iran var nere på knä och väntade på sista hugget men att Trump hindrade Israel från att avsluta jobbet. De vill inte ha vapenvilor. De vill ha seger, kapitulation och fred.

Imorgon åker jag vidare till min exfrus släkt i Alon Shvut i Gush Etzion-blocket mellan Jerusalem och Hebron. Jag hoppas kunna fräscha upp mina vapenkunskaper igen där på Kitat Konenut (beredskapsstyrkans) skjutbana, vilket är svårt att göra i Sverige. Det skall bli kul.

När man besöker Israel är det nästan omöjligt att ha någon annan tro än att kriget mot Iran slutar med seger. Det är en krigarnation av klassiskt snitt. Iran och Libanon har inte någon chans. De kan försöka som de gör, med terrordåd och skrotraketer, men så vinner man inga krig.

På vilket sätt tror ni att ni kommer att vinna kriget? Det började ju med att Israel och USA anföll Iran för att få till en regimförändring. Även om Israel bombar sönder länderna men status är densamma, att Iranska regimen finns kvar likaså Hezbollah så kommer de se sig som vinnare då det inledande syftet till kriget inte har genomförts.
Citera
2026-04-18, 23:12
Medlem
Citat:
Det är du som påstår att ingen någonsin uttryckt något liknande och du tar genomgående rollen som talesperson för tråden? Är det inte du som ska visa upp dina bevis?

Det fetade kan vi ganska enkelt kontrollera det genom att kolla vad jag skrev i mitt inlägg för en stund sedan:

Citat:
Men vill folk verkligen skylla på USA och Israel när det gäller regimens beteende INOM Iran? Jag tycker inte jag har hört det argumentet. Däremot att USA och Israel stärker regimens ställning, då det alltid är enklare för en auktoritär regim att ena folket kring en tydlig fiende utifrån. Som en magiker lite, "kolla vad som händer HÄR BORTA" och så slänger man 50 pers i evigt arbetsläger bakom husknuten.

Och då svarade du:

Citat:

Jag ställer mig frågande till om folk verkligen vill skylla på Israel och USA för den interna situationen i Iran, du påstår att det relativt vanligt förekommande och att många också påstår att mullaregimen överlag är väldigt trovärdig, att du har bevis på detta men att jag ändå inte är intresserad. Vilket jag nu svarar att jag är. Jag är intresserad av bevisen där folk uttrycker att Irans regim är väldigt trovärdig. Så fram med dom tack. Lägger mig platt direkt när du citerar flera användare.

Citat:
Märkligt nog är du lika besatt av enstaka ord som vissa andra här? Du är ju ändå ny på forat? Kul.
Släng fram historien kring hur du är lyckades bli trådens självutnämnda fackman så ska jag ge dig två väldigt tydliga exempel som du borde ha sett själv.

Ta det i PM istället i så fall. Det har inget med den här trådens ämne att göra.
Citera
2026-04-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sundet är stängt igen! Inga båtar passerar igenom.

Iran har enligt uppgift minst >75% av sina drönare och missiler kvar enligt NY Times.

Hur ska detta sluta. Stackars världen.

Iran öppnade sundet och Trump tackade för det men sa, att deras blockad mot Iran kvarstår. Därför stängde man sundet igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in