2026-04-18, 11:50
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Äntligen är våren och den stora älgvandringen här.

Känns som att ha skogen och djurlivet nära ansluten till vardagsrummet.

Kommer stå på tillgängligt mest hela tiden.
Ja, jag håller med dig.

Blev lite extra glad när jag satte på tvn i morse och såg att det fortfarande ligger kvar en ganska bred remsa is vid vattenkanterna. Förra året var så gott som all is redan borta och den är en del av upplevelsen tycker jag.
2026-04-18, 11:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, jag håller med dig.

Blev lite extra glad när jag satte på tvn i morse och såg att det fortfarande ligger kvar en ganska bred remsa is vid vattenkanterna. Förra året var så gott som all is redan borta och den är en del av upplevelsen tycker jag.

Jag blev också positivt överraskad av isen och lite av den vita snön.

Jag älskar den här årstiden när kallt möter varmt. Sommaren och vintern i någon form av limbo.

Sitter och njuter av bilderna och bruset nu.
2026-04-18, 12:09
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Inget hänt ännu, det börjar ljusna så smått hoppas något börjar röra sig snart.

Inte sett till några bilder från den kameran som visar där de lägger ut kadaver, synd om den inte ska finnas med i år då det är där det brukar vara lite hålligång.

Bra att de satte igång en vecka tidigare än planerat, ännu lite is/snö kvar.

Det var en intervju med en av de ansvariga igår på SVT, de frågade om han önskade sig något inför denna säsong... efter lite funderande svarade han: Räkneverket upp i tre-siffrigt (på simmande älgar).
Nytt för i år är en kamera som sitter väldigt högt och som är riktat mot området utanför entrén (om jag förstod det rätt).
Den nya kameran "Utkiken" som sitter på 19 meters höjd verkar inte så dum. Ger en bra överblick över området. Den kommer nog användas flitigt.

Jag läste alldeles nyss att åtelkameran på Björnmyren finns med även i år, så förhoppningsvis får vi se örnar och björnar också.
2026-04-18, 12:10
Medlem
Fina djur det
2026-04-18, 12:23
Medlem
Det var en älg där nyss. Stod först helt stilla som en staty men sprang sen vidare.
2026-04-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Ursäkta ett asfaltsbarn men är det bara honälgar? Var är den ståtlige 12 taggaren.

Du är inte asfaltsbarn, utan du har aldrig besökt ett land där det finns älgar!
2026-04-18, 13:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Vill även uppmuntra de som sköter besöksrum på sjukhus och sånt där man sitter och väntar på sin tur eller har livsavgörande bekymmer via nån remiss, att istället spela dessa stilla naturbilder. Kan även gälla tandläkarmottagningar där det ofta rullar nån trist powerpointreklam, eller hotellreceptioner med sina skräniga Tv4 nyheter. Så, antingen spela dessa älgar från svt direkt (länken i trådstarten), eller sparade länkar av det när de inte längre går. Finns det några andra länder som off season har liknande, tex känguruvandringar, så kan de fylla året med det. Bara ljudet bör också kunna vara rogivande för många.
2026-04-18, 14:36
Medlem
Jultrollets avatar
Lite trist tomt med kadaver på Björnmyren. Är det för sent för markägaren att fylla på med ett nytt? Kanske stör djurlivet om han går omkring där nu?
2026-04-18, 14:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag vill bara uppmana er att chatta på för fulla muggar om de vandrande älgarna, svepande vyerna, random bäver och möjlig lavskrika. Och skulle det visa sig att det finns någon annan tråd med samma tema så kan de säkert samexistera.

/Mod
Tack!
2026-04-18, 15:11
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
När det är ett djur som visas i bild så länge, och ovanligt att det kommer med så tycker jag att det vore trevligt att få reda på vad det är som visas.

Skit i det, förr eller senare får vi nog veta vad det var som traskade (det var iaf ingen räv) fram på isen och upp på fastlandet.
Jag tycker också att det vore jättebra med en liten kort förklarande text vid speciella tillfällen. I början hade de ju det, där det exempelvis stod att "renflocken i bild tillhör den samebyn och är på väg till..", och det störde inte.

Ibland ser man eller hör en fågel och undrar vad det är, kanske en gluttsnäppa, och då kunde det kanske stå var den övervintrar eller så, men jag förstår om många upplever det störande. Kanske är det svårare nu när programmet även sänds i andra länder? Tydligen är det inte bara vi och tyskarna som gillar programmet, utan även amerikaner, indier och nyzeeländare.
2026-04-18, 17:02
Medlem
Proumbras avatar
En utav årets stora höjdpunkter för mig. Mysigare tv får man fan leta efter.
2026-04-18, 17:45
Medlem
MissBs avatar
Såg precis en ren ligga och mysa i kvällssolen, fan vad härligt 🙏🏽 livet borde alltid kännas som för en ren i kvällssolen ✨ jävla fint

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in