2026-04-17, 22:14
  #43321
Medlem
Vem är den hallucena mamman till barnet? Man får ju nästan tanken att kanske vet hon vem mördaren är och därför hon skyddar denna med sitt galenskap
Citera
2026-04-18, 03:28
  #43322
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Hittade ett gammalt inlägg där en viss skribent uttrycker något som verkar vara en rätt så vettig åsikt.

Om denna skribent har rätt i sin slutsats så är ju spekulationerna om flyttgubbarna på Eugeniavägen 25 som tänkbara gärningspersoner helt bortkastad tid.


Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte om det där är de bästa kriterierna att utgå ifrån om man söker en gärningsman. Att ha sin arbetsplats i närheten av platsen där säckarna dumpades kan ju t.ex. lika gärna tala för att man är oskyldig (det är ju inte särskilt smart att dumpa ett lik nära sin arbetsplats).
Citera
2026-04-18, 04:54
  #43323
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Fortsatt inget motiv till att två privata företagare med privat sekretess som salumetod plus 1 jägmästare plötsligt skulle "tubbats" att vittna felaktigt.
Som påpekats tidigare, är ett både tänkbart och troligt motiv till de falska ”vittnesmålen”, vad man idag kallar ”mediekåthet”.
Om man tar i beaktande vad de påstod, när de gjorde det (dvs flera år senare); och avsaknaden av fysisk bevisning, så framstår detta motiv som betydligt mer övertygande än vad dessa fyra figurer påstod att de iakttagit.
Citat:
4. Givetvis är det ett underkännande för hela försvaret inkl. de två läkarna att de inte kunnat tillkännage huruvida filmerna finns eller inte
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Advokater är också statstjänstemän förövrigt. Man kan inte lite på dem helt i betydande eller politiska ärenden mot staten. De tjänar staten först, klienten sist.
Du emotsäger dina egna påståenden.

Jag vill inte vara oförskämd, men jag anser att du huggit i sten med ditt inlägg om läkarnas möjliga skuld, vilket även costa-mop visat på genom att peka på fakta i fallet.
Det finns eller fanns inga fotografier, eller negativ; och de utgjorde därmed aldrig bevisning i åtalet. Att påstå motsatsen är oerhört missledande.

Kan vi inte lägga denna diskussion åt sidan; och istället ägna oss åt de ytterst intressanta inläggen från Eremona mfl.?
Citera
2026-04-18, 06:33
  #43324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det är ju detta som mordutredarna BORDE lagt sina resurser på efter uppgifterna om väskan. Man hade kunnat samköra uppgifter med narkotikaspan - som uppenbarligen hade span på HGV - för att hitta suspekta adresser/"tillhåll" och skumma typer i Vasastan. Men märk väl: Nu är vi inne i oktober 1984, när man på allvar börja fokusera på Teet. Och märk också vem av utredarna som skrivit ner uppgifterna om väskan: Jo, allas vår Allan Bäckström, som förmodligen var den drivande kraften i jakten på att sätta dit Teet. Redan i förhöret han håller med Beppan den 21 augusti frågar han henne om CdC:s läkarkontakter. Han är en av dem som verkligen tog spekulationerna från Teets svärfar på allvar från allra första början.
Det här tipset om Atlasmuren passade förmodligen inte in i Allans värld, vilket kan förklara varför arkivet inte kan hitta några uppgifter om att väskan någonsin eftersöktes av mordutredarna. Alla resurser lades istället på att ringa in Teet nu, varför alla andra spår släpptes.

Hade utredarna arbetat vidare med väsktipset och kartlagt Catrines kontakter i Vasastan, kanske mordet hade kunnat lösas redan 1984. Det enda vi kan göra nu 42 år efteråt är att fortsätta gräva i slasken och ifrågasätta varför vissa spår prioriterades bort. Förmodligen finns det fler tips från Vasastan som kommit in under årens lopp men som arkiverats direkt utan åtgärd. Sådant som kan ha verkat ovidkommande och/eller för vagt i stunden, exempelvis vid 1999/2000-utredningen då allt fokus låg på Solna. Men för att arkivet ska ha en ärligt chans att eftersöka sådana tips så behövs ju personnamn, och det har vi inga utöver Monica & Co.

Ja nånting avgörande har ju hänt vid Atlasmuren.

Och jag tror att personen som lämnade väskan gick till fots. Hade personen bil, vore det totalt absurt att stanna vid St Eriksplan, hoppa ut och gömma väskan vid en byggfutt.

Nej detta var nog en riktig nödlösning. Och väskan bör inte ha burits långt heller. Och varför i hela friden kastades inte grejerna i en container eller i ett sopnedkast?

Jag gissar att GM bodde runt hörnet, i förhållande till bygget. Och han irrade nog runt i panik, kanske pga nyfikna människor, tex övervakare eller poliser.

Att väskan var Catrines, verkar iaf mycket troligt.
Citera
2026-04-18, 06:38
  #43325
Medlem
-GGs avatar
Da Costa kan väl lika gärna ha dött i en överdos eller en eventuell olycka och man behövde göra sig av med kroppen.

Vet man att det är ett absolut mord det handlar om?
Citera
2026-04-18, 06:39
  #43326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det är ju detta som mordutredarna BORDE lagt sina resurser på efter uppgifterna om väskan. Man hade kunnat samköra uppgifter med narkotikaspan - som uppenbarligen hade span på HGV - för att hitta suspekta adresser/"tillhåll" och skumma typer i Vasastan. Men märk väl: Nu är vi inne i oktober 1984, när man på allvar börja fokusera på Teet. Och märk också vem av utredarna som skrivit ner uppgifterna om väskan: Jo, allas vår Allan Bäckström, som förmodligen var den drivande kraften i jakten på att sätta dit Teet. Redan i förhöret han håller med Beppan den 21 augusti frågar han henne om CdC:s läkarkontakter. Han är en av dem som verkligen tog spekulationerna från Teets svärfar på allvar från allra första början.
Det här tipset om Atlasmuren passade förmodligen inte in i Allans värld, vilket kan förklara varför arkivet inte kan hitta några uppgifter om att väskan någonsin eftersöktes av mordutredarna. Alla resurser lades istället på att ringa in Teet nu, varför alla andra spår släpptes.

Hade utredarna arbetat vidare med väsktipset och kartlagt Catrines kontakter i Vasastan, kanske mordet hade kunnat lösas redan 1984. Det enda vi kan göra nu 42 år efteråt är att fortsätta gräva i slasken och ifrågasätta varför vissa spår prioriterades bort. Förmodligen finns det fler tips från Vasastan som kommit in under årens lopp men som arkiverats direkt utan åtgärd. Sådant som kan ha verkat ovidkommande och/eller för vagt i stunden, exempelvis vid 1999/2000-utredningen då allt fokus låg på Solna. Men för att arkivet ska ha en ärligt chans att eftersöka sådana tips så behövs ju personnamn, och det har vi inga utöver Monica & Co.

Betänk också följande: vi känner inte till ett enda vittne som sett da Costa i högklackade skor.

Ändå noterade polisen två par: ett par i boxen och ett par som försvann.

Da Costa umgicks bara med vissa personer i denna sorts skor. Det så jag tolkar alltihop.

Man undrar vilka personer det var. Fetishister?
Citera
2026-04-18, 10:25
  #43327
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Da Costa kan väl lika gärna ha dött i en överdos eller en eventuell olycka och man behövde göra sig av med kroppen.

Vet man att det är ett absolut mord det handlar om?

Obduktionen med provtagning av CdCs vävnad visade inte att hon skulle haft en överdos av någon substans i vävnaderna.

Nej eftersom man inte vet hur och på vilket sätt hon dog, kan man inte heller slå fast att hon blev mördad.
Citera
2026-04-18, 11:49
  #43328
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Da Costa kan väl lika gärna ha dött i en överdos eller en eventuell olycka och man behövde göra sig av med kroppen.

Vet man att det är ett absolut mord det handlar om?

Det finns ingen angiven dödsorsak, vi vet inte hur hon dog, när hon dog, var hon dog eller vem som dödade henne eller varför hon dödades - om hon alls dödades.

Troligen rör det sig om dråp/vållande pga misshandel men det kan även handla om överdos/akut sjukdom hemma hos någon. Rimligaste hypotesen är väl misshandel eller dråp, kanske under fylla/drogrus. Hon dog hemma hos någon och denna någon måste få ut kroppen ur hemmet.

Att han eller hon inte åkte fast beror på en undermålig och helt korrumperad ”utredning” som snabbt gick över till alltmer galna spekulationer och till sist ett gränslöst fantiserande där vem som helst kunde höra av sig till polisen med vansinniga påståenden om Härm och Allgén och få gehör.

Det är så galet att det är svårt att förstå att man har upplevt detta i realtid som mediekonsument på 80-talet och senare. Ofattbart.
Citera
2026-04-18, 13:22
  #43329
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Da C*sta kan väl lika gärna ha dött i en överdos eller en eventuell olycka och man behövde göra sig av med kroppen.

Vet man att det är ett absolut mord det handlar om?

Nej man vet inte det. Dödsorsaken gick aldrig att fastställa.

En överdos verkar dock inte sannolik, varför låta avlägsna båda brösten, yttre och inre könsorgan samt anus på en person som avlidit i en oavsiktlig överdos?

Varför lägga ner tid och energi på detta enorma överarbete om det var fråga om en överdos och då har vi inte ens nämnt resten av nedmonteringen med avlägsnandet av huvudet osv.

Helt andra personer som har avlidit i en överdos har dumpats i tex ett dike (med hel kropp) eftersom kompisarna inte ville söka hjälp.

Det är bara att googla eller använda AI.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-04-18 kl. 13:51. Anledning: Tillägg
Citera
2026-04-18, 13:49
  #43330
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Troligen rör det sig om dråp/vållande pga misshandel men det kan även handla om överdos/akut sjukdom hemma hos någon. Rimligaste hypotesen är väl misshandel eller dråp, kanske under fylla/drogrus. Hon dog hemma hos någon och denna någon måste få ut kroppen ur hemmet.

En ofrivillig överdos/akut sjukdom kan vi nog utesluta av flera anledningar.

Kan du hitta något fall där en person avlidit i en överdos eller akut sjukdom där kroppen sedan blivit styckad?
Citera
2026-04-18, 14:02
  #43331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Som påpekats tidigare, är ett både tänkbart och troligt motiv till de falska ”vittnesmålen”, vad man idag kallar ”mediekåthet”.
Om man tar i beaktande vad de påstod, när de gjorde det (dvs flera år senare); och avsaknaden av fysisk bevisning, så framstår detta motiv som betydligt mer övertygande än vad dessa fyra figurer påstod att de iakttagit.

1. Aldrig hört talas om något liknande. 10-15 personer som drabbas av "mediekåthet" och vittnar falskt i domstol för att få synas i media och bestämma hur storyn slutar. Låter väldigt otroligt.

2. Men du kanske är lite vänster och då tycker att det är jobbigt att tänka tanken att någon politruk på regeringskansliet tyckte att det behövdes kastas lite läkare i fängelse och sa åt de lokala polismyndigheterna att ordna saken, vilka sedan samlade in lite vittnes för "balla" vittnesmål och fällande domar.

3. Där har du problemet med resning och övriga rättsproblem i ett nötskal. Enda sättet att få till upprättelse är genom att visa på sådan sak.

4. Ingen domstol hur objektiv eller icke-objektiv som helst kommer någonsin att acceptera en story om "psykologisk masspsykos" med "självupplevda falska vittnesmål" i storleksordning 10-15 vittnen. Det finns inte på kartbilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Du emotsäger dina egna påståenden.

Jag vill inte vara oförskämd, men jag anser att du huggit i sten med ditt inlägg om läkarnas möjliga skuld, vilket även costa-mop visat på genom att peka på fakta i fallet.
Det finns eller fanns inga fotografier, eller negativ; och de utgjorde därmed aldrig bevisning i åtalet. Att påstå motsatsen är oerhört missledande.

Kan vi inte lägga denna diskussion åt sidan; och istället ägna oss åt de ytterst intressanta inläggen
från Eremona mfl.?

1. Saken är den att läkarna och deras företrädare tydligen inte vågat angripa fotosituationen alls.

2. Från advokatens talan i Kammarrätten framgår att advokaten inte avsåg att uppnå upprättelse - advokaten vet säkerligen vilka argument som biter bra på en domstol och vilka argument som leder till auto-förlust. I det här fallet gick advokaten 100% för auto-förlust genom sin talan.

3. Det finns alltså många skäl till att läkarna har svårt att få upprättelse. För att psykolog cirkusen ska få bäring krävs nog en instruktion från regeringen. Sådana instruktionen krävs dock inte nuförtiden eftersom regeringen kan undanröja problemet med eget beslut eller delegera saken på högsta domstolen.

4. Eremonas damskor är säkert mycket intressanta i sommarvärmen.
Citera
2026-04-18, 14:15
  #43332
Medlem
Eftersom väskan gömdes slarvigt och innehöll en sko (som kunde kopplas till BO) noterar jag nöjt att GM verkar vara den typ av person jag trodde.

Det är extremt sannolikt att väskan tillhörde BO.

Och GM bör ha varit socialt belastad, fattig och van vid dumma ad hoc-lösningar. GM bör vara van vid primitiva omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in