2026-04-18, 04:04
Medlem
LA8PVs avatar
För att friktionsdäck ska fungera på vintern krävs att något (naturen, dubbdäck, salt eller sand) med jämna mellanrum deformerar ytan.
Annars blir det blankpolerad is, och då får friktionsdäck tyvärr noll grepp.

Naturen går inte att lita på.
Saltning och sandning kostar en massa. Och hinns ofta inte med.
Därför är det mest resursoptimala/trafiksäkra en blandning av dubbdäck och friktionsdäck.
Citera
2026-04-18, 05:09
Medlem
Moobs avatar
Kan de inte bara förbjuda snö i Stockholm?
Citera
2026-04-18, 05:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det gör jag bara för det var det smidigaste alternativet vid tillfället med min bil som jag redan hade lagt massa pengar på och den är så liten att 4 extra hjul inte får plats i bilen och jag kör lite. Funkar i Stockholm för det mesta MEN så kom snökaoset i Januari och min bil var helt fast. Kom ingenstans på ett par veckor och när jag väl kom ut var det livsfarligt att köra. Men de vill hellre att man kör ihjäl någon än att det ska "rädda miljön" som om det gör nån skillnad i världen för vissa gator i en tvåmiljonsstad om man räknar hela länet har dubbförbud
Ja, det är deras "0" vision, att man skall halka omkring på friktionsdäck. Än så länge drabbar det inte mig då jag är i Sthm vintertid kanske en gång var 10de år, skulle då inte byta däck för att åka dit. Då tar jag de eventuella böterna i stället. Det blir billigare på lång sikt i alla fall.

Problemet är att dumheterna från Sthm brukar spridas som böldpest till andra kommuner och städer. Det är ett problem!
Citera
2026-04-18, 08:01
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlovs2000
vem använder ens dubbdäck

De som prioriterar bäst grepp när väglaget är som sämst (is).

Jag själv kör odubbat då jag prioriterar komfort framför liv.
Citera
2026-04-18, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
De som prioriterar bäst grepp när väglaget är som sämst (is).

Jag själv kör odubbat då jag prioriterar komfort framför liv.
Utan dubbdäck blir en riktig vinterväg när det är för kallt för salt snabbt en blankpolerat isbana.
Lite nyfiken på hur polisen skall hinna med att kontrollera? Jag kör alltid på gator med dubbdäcksförbud när jag har chansen bara för att jävlas .
Citera
2026-04-18, 08:35
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Utan dubbdäck blir en riktig vinterväg när det är för kallt för salt snabbt en blankpolerat isbana.
Lite nyfiken på hur polisen skall hinna med att kontrollera? Jag kör alltid på gator med dubbdäcksförbud när jag har chansen bara för att jävlas .

Polisen kontrollerar inte. Jag antar att de kanske delar ut böter om de stoppar en bil för något annat.

Här är en artikel om avsaknad av kontroll. Artikeln är från 2019 men det som står i den gäller även idag.

Citat:
Den här frågan är minst sagt lågprioriterad hos oss, säger Rolf Lindelöf som hanterar ordningsböter i city i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dubbsyndare-lagprioriterade-hos-polisen
Citera
2026-04-18, 08:55
Medlem
Majoriteten av bilister fattar att det här är nödvändigt. Vem fan har bestämt att det är en mänsklig rättighet att göra luften hälsovådlig? "Ja men flytta ut på landet då!!1"

Ni vill ha kakan och äta den. Bo lugnt och tyst med ren luft och sen brumma in och skita ner på någon annans gata. Rattmuppar!

Det är ett privilegium som stryps, och är man van vid det känns allt annat som förtryck. Bilhjärna kallas det.
Citera
2026-04-18, 09:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocentenG
Majoriteten av bilister fattar att det här är nödvändigt. Vem fan har bestämt att det är en mänsklig rättighet att göra luften hälsovådlig? "Ja men flytta ut på landet då!!1"

Ni vill ha kakan och äta den. Bo lugnt och tyst med ren luft och sen brumma in och skita ner på någon annans gata. Rattmuppar!

Det är ett privilegium som stryps, och är man van vid det känns allt annat som förtryck. Bilhjärna kallas det.
Luften är betydligt sämre i tunnelbanan, dags att stänga ned tunnelbanan?
Elbilar är tyngre och ger upphov till fler partiklar i luften trots sommardäck. Vidare är det smuts och skräp som redan finns på gatan som virvlar upp, det är inte nybortsliten asfalt.
Citera
2026-04-18, 09:37
Medlem
Citat:
Elbilar är tyngre och ger upphov till fler partiklar i luften trots sommardäck. Vidare är det smuts och skräp som redan finns på gatan som virvlar upp, det är inte nybortsliten asfalt.

Bullshit det är dubbarna som är problemet inte vikten på fordonet.
Citera
2026-04-18, 12:08
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.expressen.se/nyheter/politik/dubbdack-forbjuds-pa-fler-gator-i-stockholm/#:~:text=Dubbd%C3%A4ck%20f%C3%B6rbjuds%20p%C3%A5%2 0fler%20gator%20i%20Stockholm,-00:00&text=F%C3%B6rbudet%20tr%C3%A4der%20i%20kraft %201,mellan%20Tegelbacken%20och%20Norra%20Bantorge t.

Det blir bara bättre och bättre att bo i Sthlm, eller vad säger ni innerstadsbor?

Läppar får ju naturligtvis också tycka till.

15 liv per år säger alldeles för lite. Är det Achmed som kommer att dö för att han kör hög utan körkort i en stulen bil som flyr polisen eller Gunnar som måste köra även vid dåligt väglag eftersom han bor på landet?

Skulle dubbdäck göra att olyckorna undviks helt eller skulle de producera 15 grönsaker per år som sitter och dreglar i rullstolar medan de kostar skattepengar?
Citera
2026-04-18, 13:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Bullshit det är dubbarna som är problemet inte vikten på fordonet.
Skitprat, tyngre fordon sliter mer däck.
Citera
2026-04-18, 13:45
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Jämförelsen med tunnelbanan är dålig av flera skäl. Till att börja med är det nästan bara användarna av tunnelbanan som utsätts för partiklar till skillnad från dubbdäcken som påverkar boende och arbetande längs gatorna. Det finns också enkla alternativ - ta alternativa resvägar eller andra däcktyper. Konsekvenserna av att stänga ner tunnelbanan behöver vi knappast ta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in