Citat:
Det låter jättebra, men problemet är pengar. Netanyahu bör ju kanske läsa lite historia innan han säger att Israel ska bli supersparta (Fr din länk). Alla, som har läst om Peloponnesiska kriget, vet att Sparta vann, därför de fick pengar från Persien (Dagens Iran, dåtidens USA*). Det för att bygga en flotta som kunde mosa Aten. Utan ek hjälp så har jag svårt att se att Israel kan ha en extremt stark militär och samtidigt behålla sin standard. Dessutom föder fel judar barn i landet. De, som föder barn, får finska romer att framstå som de extremt produktiva invånare.
Israels ekonomiska och befolkningsbas är för liten. De behöver någon att hålla i handen. Men de är på väg genom sitt beteende bara skaffa sig ovänner. Till ex fr din länk Europeiska länder slutar sälja vapen. Så Netanyahus tanke är bra men kommer inte fungera.
Israel måste försöka få fred. Det kan lyckas delvis med Libanon. Men som det ser ut med Iran. Det blir svårt. De behöver regime change. Jag har svårt att se att dagens regim i Iran ska sluta vara antisemiter. Deras grundare av revolutionära religiösa ideologi var en hemsk Antisemit och det kommer inte försvinna utan regime change.
*Dåtidens Persien var områdets supermakt.
Israels ekonomiska och befolkningsbas är för liten. De behöver någon att hålla i handen. Men de är på väg genom sitt beteende bara skaffa sig ovänner. Till ex fr din länk Europeiska länder slutar sälja vapen. Så Netanyahus tanke är bra men kommer inte fungera.
Israel måste försöka få fred. Det kan lyckas delvis med Libanon. Men som det ser ut med Iran. Det blir svårt. De behöver regime change. Jag har svårt att se att dagens regim i Iran ska sluta vara antisemiter. Deras grundare av revolutionära religiösa ideologi var en hemsk Antisemit och det kommer inte försvinna utan regime change.
*Dåtidens Persien var områdets supermakt.
Minns att du var övertygad om att Israel inte skulle klara av att föra krig mot Hamas heller, det är några år sedan nu.
Inte USA heller kanske?
Hade jag varit du så hade jag nog släppt den ekonomiska biten till andra att fundera över.
Det finns ingen poäng med att försöka förändra hur människor tänker genom muntlig övertygelse eller långsam åderlåtning.
USA och Israel har mer eller mindre krossat den islamistiska regimen i Iran på runt en månads tid medan Europa försöker dutta Putin trött under mer än 4år.
Dåtidens Persien lever om islam tvingas lämna över makten, ingen prio för USA tyvärr. Hade nog varit bra att fortsätta slå skiten ur ur dom helt och hållet men Trump har ju agerat väldigt försiktigt vilket har skonat väldigt många iraniers liv både nu och framåt.