Citat:
Ursprungligen postat av
LuiLui
Det är läkaren, psykiatrikern som ordinerar, visst? De kan ordinera läkemedel, injektioner och tvångsåtgärder som tvångsvård och bältesläggning.
Det är oftast inte läkaren själv som utför allt detta, det är sjuksköterskan som delar läkemedel och kan delegera detta till annan tex en skötare som ger den färdigdelade medicinen.
Om du är stökig och riskerar att skada så är det knappt läkarna som skitar ner sig. De bestämmer och ansvarar över åtgärden men det är skötarna, de stora starka som gör grovjobbet medan en sköterska springer in och iordningställer den lugnande injektionen.
Anser du att min bild är någorlunda rättvis eller är jag ute å cyklar?
Jag är nyfiken på vad du menar med läkarna.
På vad sätt stack de ut beteendemässigt, menar du?
Någorlunda rättvis beskrivning ja.
Nu gör du det lite klurigt för mig... jag ska försöka svara på din fråga.
Jag kommer låta väldigt flummig här, men jag är bra på att läsa av folk. Jag har vissa trauman bakom mig som gör att...... ja jag vet att det låter dumt, men jag kan se om någon är död inombords - du vet när man har passerat gränsen där man inte
give a fuck och man har 0 respekt för Gud, levande varelser, allt: man vill bara skada och njuter av det. Jag kan se det i ögonen på folk. Det är inget som händer ofta, men när jag tänker tillbaka på de läkarna jag mötte... även senare, i öppenvården. De var ett alldeles eget folkslag. Fullfjädrade sociopater, jag kan inte ens förklara det.
Jag har umgåtts med pundare, mördare, våldtäktsmän. De skrämde mig inte jättemycket och de var inte särskilt onda heller. Syndare, absolut. Onda ut i fingerspetsarna: NEJ. De var mänskliga.
Men jag har aldrig stött på en sådan
klinisk ondska som jag såg hos läkarna. Jag kan verkligen inte förklara det.
Men jag kan en del om hur sadism funkar också. Vill inte gå in på detaljer, men jag vet vad dessa läkare går igång på. Det är medicinerna, den sterila miljön, bältningarna, den totala maktlösheten. När man ber om att få bli släppt ifrån psyket så ber man för sitt liv, basically. Man är totalt nedbruten, livrädd, man vet inte om man klarar en månad till och i värsta fall får man så mycket medicin att man bli fast i "cykel" for life - dvs som psykpatient. De gillar den makten. Helheten, den kliniska helheten av att ha full kontroll över en individs innersta tankar, känslor och beteende och se hen böna för sitt liv. Det tycker de är roligt.