Nu tror jag inte att jag behöver bevisa det här påståendet, för så har diskussioner på Flashback aldrig funkat tidigare vad jag vet 🤣
Men: jag påstår att många psykläkare är sjuka i huvudet: rakt av livsfarliga. Psykopater, sociopater, sadister och säkert många andra (odiagnosticerade) diagnoser.
Mitt argument lyder: en sadist gillar makt och kontroll. Och vem har total makt och kontroll? Jo, en psykläkare:
Som psykläkare /vårdare på låst avdelning får man - helt lagligt, på en arbetsplats där man dessutom får betalt:
* Bälta
* Injecera
* Hålla fast
* Låsa in
* Ge elchocker
* Tvinga patient att lämna blod........ i ett låst rum 😁
* Bestämma hur länge patient ska vara inlagd
* Bestämma dos på medicin
(Man kan straffa felaktigt beteende genom högre dos, belöna korrekt beteende med lägre dos)
* Ge extremt farliga mediciner
* Avgöra vilka tankar som är friska respektive sjuka, dvs - i förlängningen - styra patients tankar och uttryck.
Självklart lockar detta många sinnessjuka sadister.
Min slutsats:
En "vanlig" sadist blir securitasvakt eller polis. En livsfarlig sadist, en sådan som älskar kontroll mer än allt annat - total kontroll; kontroll in i döden - blir psykläkare.
Så, vad tycker ni andra på Flashback: är psykläkare sjuka i huvudet?
Hur kom du på dessa tankarna?
Har du själv fått erfara att vara patienten i din beskrivning eller har du varit på den andra sidan (den som hjälper patienten)?
Det går att hitta människor i alla yrken där en person kanske inte är lämpad för sin position.
Det är ju en väldigt speciell situation i alla fall.
En psykiater kan ju (om denne så ville) bete sig riktigt illa och sedan påstå att patienten fabulerar, har vanföreställningar osv. Det är ju en otroligt utsatt situation för patienten när allt man säger kan ifrågasättas och ogiltigförklaras.
Och sedan blir det jobbigt för psykiatern också om patienten faktiskt har vanföreställningar och tror att vårdpersonalen försöker mörda eller skada denne. Allt de säger och gör misstolkas av patienten genom lager på lager av förvridna verklighetsbilder.
Så vad göra? Lämna alla dårarna ifred åt sitt eget öde? Eller med tvång ge dem mediciner? Det är inte en helt lätt fråga att besvara.
Det är ju en väldigt speciell situation i alla fall.
En psykiater kan ju (om denne så ville) bete sig riktigt illa och sedan påstå att patienten fabulerar, har vanföreställningar osv. Det är ju en otroligt utsatt situation för patienten när allt man säger kan ifrågasättas och ogiltigförklaras.
Och sedan blir det jobbigt för psykiatern också om patienten faktiskt har vanföreställningar och tror att vårdpersonalen försöker mörda eller skada denne. Allt de säger och gör misstolkas av patienten genom lager på lager av förvridna verklighetsbilder.
Så vad göra? Lämna alla dårarna ifred åt sitt eget öde? Eller med tvång ge dem mediciner? Det är inte en helt lätt fråga att besvara.
Precis, och vilken personlighetstyp dras till extremt utsatta människor?
Dina frågor är inte lätta att besvara. Men ett tips: kanske inte låta störda psykopater jobba i psykvården 😅
Senast redigerad av Berit85 2026-04-16 kl. 20:38.
Hur kom du på dessa tankarna?
Har du själv fått erfara att vara patienten i din beskrivning eller har du varit på den andra sidan (den som hjälper patienten)?
Det går att hitta människor i alla yrken där en person kanske inte är lämpad för sin position.
Jag har varit patient, ja. Och har sett dessa livsfarliga människor med egna ögon. De intagna var lammungar i jämförelse. Varje sekund var man livrädd.
När jag påtalade att jag inte kunde sova en natt (pga total panik) fick jag svaret: "Sova får du göra när du kommer hem. Ingen sover här".
Precis, och vilken personlighetstyp dras till extremt svaga /utsatta människor?
Dina frågor är inte lätta att besvara. Men ett tips: kanske inte låta störda psykopater jobba i psykvården 😅
Ja, frågan är bara hur de skall stoppas i så fall? Den sortens människor tenderar ju att vara duktiga på manipulation. Lägg till detta att vad patienter med psykiska sjukdomar säger tas med en nypa salt och det blir näst intill omöjligt att bevisa.
Jag har själv legat inne på tvångsvård (missbruk/suicidförsök) men jag blev bra bemött. Lite kyligt, men när man jobbat på en sådan avdelning ett par år blir man nog ganska avstängd till slut.
Ja, frågan är bara hur de skall stoppas i så fall? Den sortens människor tenderar ju att vara duktiga på manipulation. Lägg till detta att vad patienter med psykiska sjukdomar säger tas med en nypa salt och det blir näst intill omöjligt att bevisa.
Jag har själv legat inne på tvångsvård (missbruk/suicidförsök) men jag blev bra bemött. Lite kyligt, men när man jobbat på en sådan avdelning ett par år blir man nog ganska avstängd till slut.
Har också tänkt den tanken.
Och mycket bra poäng, de farligaste bland oss går ofta under radarn.
Jag var inlåst på en lite speciell avdelning, där merparten av alla läkare och vårdare var fulltatuerade från topp till tå i princip. Har aldrig, varken förr eller senare, sett sånna tatueringar på nån levande människa. Eller rättare sagt: det var bara.... kombinationen av allt - alla. Att se läkare och vårdare med halsar, händer och armar bokstavligt talat fullgaddade av sånt som inte ens en kriminell skulle befläcka sin kropp med. Det var inte så många rosor och delfiner, om du förstår vad jag menar 😅
Och mycket bra poäng, de farligaste bland oss går ofta under radarn.
Jag var inlåst på en lite speciell avdelning, där merparten av alla läkare och vårdare var fulltatuerade från topp till tå i princip. Har aldrig, varken förr eller senare, sett sånna tatueringar på nån levande människa. Eller rättare sagt: det var bara.... kombinationen av allt - alla. Att se läkare och vårdare med halsar, händer och armar bokstavligt talat fullgaddade av sånt som inte ens en kriminell skulle befläcka sin kropp med. Det var inte så många rosor och delfiner, om du förstår vad jag menar 😅
Shoutouts Mölndal! 🪳🪳🪳
Haha, sjukt! Nej, där han man nog blivit lite skeptisk till deras kompetens faktiskt.
Känner bara en psykiatriker och han pratar fan om sig själv hela tiden och tror han är jordens mittpunkt men tror inte han uppfyller rekvisiten för att klassas som narcissist utan bara att han är ensam och därför måste snacka av sig så fort han träffar folk samt är väldigt intresserad av sitt jobb så han måste jiddra på om det hela tiden.