2026-04-17, 13:42
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jaså, du tycker att Trump som har gift bort sin ena dotter med den ultraortodoxa juden Kushner och har även konverterat till judendom börjar tvivla på allt som har med Israel och judar att göra? Du får säkert stöd av en del skribenter här i tråden, fast övriga i världen tycker du ska ta det där komvuxtipset du fick förut.

Nej, det tycker jag inte. Jag pratar om det amerikanska folket i allmänhet. Här är mitt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Så sant. Samtidigt stärker underdog-vinkeln också bilden av landet som orättvist behandlade, och därmed viljan hos omvärlden att lyssna på deras argument. Ett ganska tydligt exempel på den effekten är från gårdagens Breaking Points, där Professor Marandi, som är en tydligt regimkopplad intellektuell från Iran, får sitta lugnt och sansat och lägga fram sina argument 28 minuter i bästa sändningstid:

https://youtu.be/u33zTDa95as

Det hade varit otänkbart innan 28 februari. USA/Israel har tappat kontrollen över narrativet fullständigt, och jag tror det kommer kosta massor.

Berättelsen om att Israel är de orättvist behandlade börjar knaka, framförallt i USA. Du fattar också det, men kan inte hitta någon som styrker motsatsen och då din agenda är att försvara USA/Israels agerande oavsett vad så tramsar du till något hittepåargument baserat på spelad förvirring.

Känns lite som att jag för en diskussion med Professor Kalkyls elaka tvillingbrorsa 😂
Citera
2026-04-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Hastings 1066 (hihi)
Ryssland 1917
Ryssland 1991
Östtyskland 1989
Rumänien 1991

Osv

Känner faktiskt bara till två exempel där bomber tydligt har hjälpt: Japan och Serbien.

Skrattade högt åt Hastings, fredagsmosig som man är 😂 Det ska du ha!

Arabiska våren är väl ytterligare ett exempel där bomber ej har behövts. Skillnaden är väl att dessa är interna uppror och inte ett försök till lednibgsbyte utifrån.
Citera
2026-04-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Många kommenterade och skämtade om hans kommentar om "Super-Sparta". Han har aldrig sagt det någon mer gång offentligt vad jag vet, så han tog nog åt sig av kritiken.

Att Israel ska kunna upprätthålla samma volym och standard på vapen som USA är ju i princip omöjligt. Men man har inte specificerat vilken nivå man siktar på.

Små länder kan inte bli självförsörjande. Även stora länder har svårt att bli det. Iran kommer troligen gå under för de satsade på det. Israel behöver samma volym och standard, som de har med am hjälp, så länge Iran är fienden. Och du säger själv att man inte upprätthålla det utan USA.

Och Israels problem är ju mer man krigar för mosa Iran och palestinierna verkar omvärlden bli surare och surare.

Begin den gamle krigsnissen och terroristen i Israel fattade det. Så fick i genom ett fredsfördrag med Egypten. Det var jvl smart av båda Egypten och Israel. Men jag ser inte det framför mig med Iran. Det finns för många fanatiker på båda sidor.
Citera
2026-04-17, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, det tycker jag inte. Jag pratar om det amerikanska folket i allmänhet. Här är mitt inlägg:

Berättelsen om att Israel är de orättvist behandlade börjar knaka, framförallt i USA. Du fattar också det, men kan inte hitta någon som styrker motsatsen och då din agenda är att försvara USA/Israels agerande oavsett vad så tramsar du till något hittepåargument baserat på spelad förvirring.

Känns lite som att jag för en diskussion med Professor Kalkyls elaka tvillingbrorsa 😂

nejdå. var lägre stöd 1982 för israel när de fick klä skot för att libaneser slaktade araber/plo i libanon tex. (32%)

så du behöver inte oroa dig, plaktfolket är ombytliga, liksom antisemiterna (elelr snarare de som gör sig en hacka på antisemiterna.... 9år senare var sympatierna för israel rekordhöga. (64%)
Citera
2026-04-17, 13:56
Medlem
AIAdventurers avatar
Max Villman gör en video om F15 som sköts ner över Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=w76a5gqUtyQ

Max Villman är en fd svensk stridspilot för er som inte känner till honom.
Citera
2026-04-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nejdå. var lägre stöd 1982 för israel när de fick klä skot för att libaneser slaktade araber/plo i libanon tex. (32%)

så du behöver inte oroa dig, plaktfolket är ombytliga, liksom antisemiterna (elelr snarare de som gör sig en hacka på antisemiterna.... 9år senare var sympatierna för israel rekordhöga. (64%)

Fast att du så aktivt kliver in och försöker propagera för att allt är frid och fröjd hela tiden är väl ett ganska tydligt bevis på att situationen är problematisk. Annars hade ju inte ni på israeliska ambassaden behövt lägga så mycket tid och energi på demagogisk verksamhet här i tråden menar jag.
Citera
2026-04-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israels ekonomi är större än Irans. Israel slog hela arabvärlden 1948, 1967 och 1973 med en befolkning hälften så stor som idag. Den israeliska ekonomin är en av världens mest innovativa och landet är som sagt betydligt rikare än många europeiska länder. Du hävdade att Israel inte klarar sig utan amerikanskt bistånd. Jag visade då att det normala biståndet är 3-4 miljarder USD per år när krig inte råder. Varför skulle Israel inte klara sig utan 3-4 miljarder USD? Du är svaret skyldigt.

Normal nivå innebär fred och ett mer normalt Iran. Annars kommer man inte ner på det. Ja sa (menade) att man inte kan ha lika stark militär utan am hjälp. Israel klarade det inte 1973 och man har inte gjort det efter det. Israel utan am stöd kommer få det svårt. Hur mycket ammo har man fått av USA för till sina luftvärnssystem?

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass

Sen har USA betalat indirekt och direkt sedan 1950 talet. I början väldigt lite. Det tog fart efter 1967 och exploderade under 1973.

Israel kan ju bli ett Sparta men jag tror folket kommer tröttna till slut. I år sänks budgeten runt 3 procent i genomsnitt för alla departement. Utan am hjälp lär de det behöva sänkas mer.
Citera
2026-04-17, 14:06
Medlem
Citat:
Fast att du så aktivt kliver in och försöker propagera för att allt är frid och fröjd hela tiden är väl ett ganska tydligt bevis på att situationen är problematisk.

Du menar mindre problematisk än 1982? är ju summan av ditt argument....

Citat:

Annars hade ju inte ni på israeliska ambassaden behövt lägga så mycket tid och energi på demagogisk verksamhet här i tråden menar jag.

är det för att du jobbar på den iranska ambasaden som du antar det? för det skulle ju förklara en heldel, i synnerhet vissa... grupper i iran är ju exceptionellt inavlade, i generationer, och det har ju en... viss effekt på iq....
Citera
2026-04-17, 14:08
Medlem
INGSOCs avatar
Hur tror ni helgen kommer se ut?
Marknaden verkar vara optimistisk då oljan är ner ganska mycket just nu.
Citera
2026-04-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Hur tror ni helgen kommer se ut?
Marknaden verkar vara optimistisk då oljan är ner ganska mycket just nu.

Ja, problemet med marknaden är att den lyssnar mer på vad som sägs än vad som de facto händer.

Tror inte att vapenvilan och snacket om nya förhandlingar kanske ändrar riktigt så mycket som folk hoppas. Blir nog ingenting i helgen dock, utan nästa vecka i så fall.
Citera
2026-04-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ja, problemet med marknaden är att den lyssnar mer på vad som sägs än vad som de facto händer.

Tror inte att vapenvilan och snacket om nya förhandlingar kanske ändrar riktigt så mycket som folk hoppas. Blir nog ingenting i helgen dock, utan nästa vecka i så fall.

de kanske går på eldupphöret/fredsavtalet som iran ska ha tvingat jänkarna att lösa mellan libanon och iran. ?

för då är iran mer än slut…
Citera
2026-04-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de kanske går på eldupphöret/fredsavtalet som iran ska ha tvingat jänkarna att lösa mellan libanon och iran. ?

för då är iran mer än slut…

Du menar Libanon och Israel?

Ja, är det något i denna soppa jag inte köper in på är det att det avtalet kommer efterlevas. Det är väl mest en fråga vem som bryter det först. Satsar nog mina pengar på Hezbollah där faktiskt. Upplever dom som indignerade över att ha utelämnats från förhandlingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in