2026-04-17, 11:01
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Jag har pratat med en kollega som bodde i härnösand då morden skedde,enligt han så skulle mgm ha vistats mkt i solumshamn.
Användaren Sjuttiofemman var inne redan 2016 på att nyckeln till lösningen finns i Solumshamn.

”Det är ju klart som f-n, ingen nyhet direkt. Solums Hamn it is.”

”Mördaren kan området men det krävs lite att koppla honom dit. Vilket Börje och hans pajaskolleger inte klarar av. Man behöver inte bo eller vara skriven där för att ha full koll på området...men man behöver ha full koll på området för att hitta stigen...mitt i natten...”
Citera
2026-04-17, 11:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Barbro förklarar det i avsnittet i Svenska fall för FBI. Kommer inte ihåg vad hon sa, men det var något i stil med att han gillade mer att hugga för hand än att använda den klyv han hade.

Hugga ved med yxa är en fin sysselsättning. Fysisk träning och mental närvaro som bestraffas med svår kroppsskada om man är ofokuserad.
Tack!

Ok, då handlar det om mindre volymer, typ ved till egna brasan, och inte om större volymer för att t ex sälja.

Ja, vedhuggning är en bra och nyttig sysselsättning.
Citera
2026-04-17, 11:06
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Mgm hade ju arbetat som tidningsbud. Men om han gjort det vid denna tidpunkt borde väl Härnösandspolisen vetat det?
Leif GW tex har ju kritiserat utredningen som skandalöst dåligt skött och då kan man tänka sig att sådana saker inte har kollats upp. Eller att man kollat postgubben men inte tidningsgubben tex.
Citera
2026-04-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Ok, då handlar det om mindre volymer, typ ved till egna brasan, och inte om större volymer för att t ex sälja.

Ja, vedhuggning är en bra och nyttig sysselsättning.
En gubbes förmåga att producera närmst oändliga volymer ved ska inte underskattas.
Citera
2026-04-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag håller med dig som jag skrev, jag tvivlar på Barbros skuld.
men hennes beteenden väcker ändå en del frågor.

Jag lutar fortfarande att JJ är medhjälpare och någon i hans familj är mördaren.

Troligen kommer det komma fram i förhör om någon uppmanat eller på något sätt förmått honom att göra detta. Ser få incitament att skydda en möjlig uppdragsgivare/medbrottsling.
Citera
2026-04-17, 11:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
En gubbes förmåga att producera närmst oändliga volymer ved ska inte underskattas.

Precis! Jag är själv en sådan gubbe. Men det är ändå svårt att producera tillräckligt för att sälja stora volymer (tiotals kubikmeter i månaden, eller så) som ger märkbara intäkter.
Citera
2026-04-17, 11:20
Medlem
Citat:
Vilken var Tors relation till sina döttrar?
Varför skulle Barbro ärva gården och inte Inger?

Jag tror dom hade diskuterat det länge, Barbro hade ju flera gånger sagt till Tor att han borde inreda vinden så att det blir klart tills hon ska flytta dit och ta över gården.
Jag har för mig att jag har hört att Inger inte var intresserad, det var Barbro som var intresserad av att bo på landet och jaga etc.
Inger fick ju kompensation med motsvarande värdet i pengar.
Citera
2026-04-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Jag tror dom hade diskuterat det länge, Barbro hade ju flera gånger sagt till Tor att han borde inreda vinden så att det blir klart tills hon ska flytta dit och ta över gården.
Jag har för mig att jag har hört att Inger inte var intresserad, det var Barbro som var intresserad av att bo på landet och jaga etc.
Inger fick ju kompensation med motsvarande värdet i pengar.

Tor testamenterade ingenting till systern. Se testamentet. Det har blivit en trådsanning att han gjorde det. Troligtvis skribenternas eget önsketänkande. Trådsanningar förstör tråden.
Citera
2026-04-17, 11:25
Medlem
Citat:
Då Gerd blev släpad in i ladan är det ju väldigt märkligt isf om dna på baksidan av byxben inte betyder att mgm var den som släpade henne.

Jasså, MGM kanske inte ens var där. Han kanske gjort "avtryck" på Gerd vid helt annat tillfälle och på helt annan plats. Inget av skoavtrycken passar heller in på MGM.
Citera
2026-04-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Tro om det blir rättegång innan midsommar, det borde inte vara så mycket utredningsarbete kvar.

Det har väl inte ens väckts åtal? Eller?
Citera
2026-04-17, 11:42
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jasså, MGM kanske inte ens var där. Han kanske gjort "avtryck" på Gerd vid helt annat tillfälle och på helt annan plats. Inget av skoavtrycken passar heller in på MGM.
Jag har aldrig tagit en främmande tant kring benen i hela mitt liv men JJ kanske är annorlunda.

Har det kommit fram vad för skostorlek JJ har?
Citera
2026-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Tor testamenterade ingenting till systern. Se testamentet. Det har blivit en trådsanning att han gjorde det. Troligtvis skribenternas eget önsketänkande. Trådsanningar förstör tråden.
Kan hon inte fått pengar och ersatts för gården före morden? Kanske kommit överens med Barbro och Tor om det.Har hon ingenting fått så borde hon ju vara missnöjd. Hur får vi veta hur det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in