Citat:
Ursprungligen postat av
bema56
Hur kan du se det på det avståndet? Själv har jag vid flera tillfällen sett folk bli nekade pga påverkan. Riktiga fyllon som ragalr omkring blir ju snabbt avvisade.
På 1-150meter? Hur är det relevant? Oavsett, är det lite detta det handlar om - de nekar Y men låter X passera, är det bra eller dåligt? Borde alla få handla oavsett? Vilka verktyg har man?
Jag ifrågasätter inte det du sett, utan bevekelsegrunden till tråden är att jag själv stod i ledet till kassan (handlade 50 års present till en näsrstående), framför mig stod 2 personer. Båda enligt mig märkbart påverkade. Den ena kunde knappt stå upp, dvs. stupfull, vingla fram och tillbaka och räknade tjugolappar som miljoner (bokstavligen) och garva. Synd på ett vis men kul att personen kanske mår bättre en stund, jag köper det.
Tog totalt 8 minuter för denna person att betala för 7 åbro 7,3% och en flaska "Dworek", vodka 700ml". Andra personen stank sprit. Även om jag stod 4 meter ifrån kände jag lukten genom mina näsborrar, (för de som undrar så stank det cider, skogsbär och vodka - en distinkt lukt). Ja man kan väl säga att det var kaos med tanke på att de öppnade ytterligare 2 kassor pga. just dessa. Av ren nyfikenhet stod jag kvar och hör av häpnad - ID kontroll på de märkbart påverkade personerna och varken ett ord mer eller mindre.
När jag sedan poängtera, (minns inte exakt vad jag sa men det var på ett vänskapligt sätt) till kassabiträdet (40+) att de var lite väl påverkade för att få handla sprit, såg man en tydlig "flush" på biträdet (blev röd om halsen och ansiktet) lite som...
it was at this moment he knew he fucked up' och hade inget svar egentligen annat än vad ska jag göra? Den ena (köparen) satte sig i en bil, och körde iväg sannolikt rattfull (ja jag ringde polisen), någon återkoppling fick jag inte. Min iakttagelse skedde på en tisdag.
Så återigen till tråden borde de anställda på Systembolaget ha högre krav alternativt på vilket sätt kan man juridiskt tillrättavisa dessa då uppenbarligen 3kap. 8§ alkohollagen inte var en morot nog?
Kan tillägga att en pensionär med någon promille (vilket inte fick någon medial uppmärksamhet annat än lokalt) frontalkrockade med en person i genomsnittsåldern 1800-25000m från systembolaget, personen i genomsnittsåldern klarade sig tyvärr inte..