2026-04-17, 07:05
Medlem
Först och främst vill jag lyfta fram att jag inte dömer någon.
Jag bor mellan 1-150meter från systembolaget (centralt), ser således personer som befinner sig i sin lägsta punkt i livet dagligen.

Alkohollagens 3 kapitel närmare bestämt 8§ är för mig glasklar men ändå ser man affärsbiträden på just statens största kassako dvs. Systembolaget tygla bestämmelsen lite som det passar. På ren svenska - säljer de sprit, kanske med gott samvete till märkbart påverkade. Konsekvenserna för den påverkade finner jag ingen ro i att uppmärksamma i denna tråd utan undrar rent juridisk vilka verktyg/ bestämmelser man eventuellt kan applicera på de som säljer spriten, dvs. systembolagets medarbetare?
Citera
2026-04-17, 07:13
Medlem
Om det är ett ställe jag aldrig sett någon påverkad så är det på bolaget, så jag tror du ljuger och tillhör väl en av alla de som vill avveckla systemet.
Om det är ett ställe man inte vill ha någon packad snurrandes runt bland hyllorna i jakt på mer att dricka så är det bolaget.
Hög promille och hyllor fyllda med glasflaskor är en dålig kombination.
Du får ta och filma de packade på bolaget och skicka det till polisen, så löser det sig säkert.
Där emot så handlar ju a-lagarna på bolaget och de ser ut som de gör, men de är nyktra när de går in.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-04-17 kl. 07:19.
Citera
2026-04-17, 08:08
Medlem
guderis avatar
Märkbart påverkad står det ju, är ju ganska öppet för tolkning, men jag har varit med om att personer nekats köpa alkohol på systemet, men då handlade det om folk som var märkbart fulla.
Citera
2026-04-17, 08:45
Avstängd
ViCenterpartisters avatar
Du får gå in i butiken och filma händelserna och polisanmäla.
Citera
2026-04-17, 08:58
Medlem
bema56s avatar
Hur kan du se det på det avståndet? Själv har jag vid flera tillfällen sett folk bli nekade pga påverkan. Riktiga fyllon som ragalr omkring blir ju snabbt avvisade.
Citera
2026-04-17, 09:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Jag bor mellan 1-150meter från systembolaget (centralt), ser således personer som befinner sig i sin lägsta punkt i livet dagligen.

Alkohollagens 3 kapitel närmare bestämt 8§ är för mig glasklar men ändå ser man affärsbiträden på just statens största kassako dvs. Systembolaget tygla bestämmelsen lite som det passar. På ren svenska - säljer de sprit, kanske med gott samvete till märkbart påverkade. Konsekvenserna för den påverkade finner jag ingen ro i att uppmärksamma i denna tråd utan undrar rent juridisk vilka verktyg/ bestämmelser man eventuellt kan applicera på de som säljer spriten, dvs. systembolagets medarbetare?

Bra att de skiter i lagen. Självklart ska man få köpa livsmedel även om man är påverkad av någon drog. Så länge man inte är våldsam ska man få handla i affärer.
Citera
2026-04-17, 09:25
Medlem
Känner/kände en del av det där folket, vad köper dom? en återställare i form av den billigaste kvartingen eller 4 öl, kanske en liten pava av den berömda alkisdrickan "Rosita".

Efter varit upp tidigt och plockat fimp under tiden de samlat ihop tillräckligt mycket pant
för att få ut lite kontanter. Och efter dag på stan i någon parkbänk med sina likasinnade
kanske de har bommat en femma av några förbi passerade och letat ihop lite mer pant
att de hinner in på bolaget en gång till innan de stänger.

De flesta är ju rätt harmlösa trasiga personer, mest synd om dom tycker jag.
Händer att jag köper ett 12 pack öl o sätter mig ner o snackar lite skit med några
av dom samt bjuder på öl tills det påsen är tom, sedan får de dela på panten.

Tillägger att det händer rätt ofta att de blir nekade att köpa, men det brukar lösa sig
för dom då det alltid är någon som är tillräckligt städad/nykter. Men de är lite lokala
kändisar och de utgör inget hot mot någon och många gånger kan personalen på
bolaget se mellan fingrarna då de vet att de berörda alkisarna försvinner undan från
centrum och vanligt folk under dagen.
Citera
2026-04-17, 09:35
Medlem
Jag vet ett par personer som inte får komma innanför kassorna pga dåligt beteende, men personalen är så snäll, så de plockar ihop festpaketet åt dem. Sen har jag hört om vissa som får ta bussen till nästa stad, för att de är permanent portade.

Så länge folk sköter sej så får de handla, och en alkoholist kan ha flera promille i blodet utan att det ens märks, förutom att denne kanske luktar sprit. Men det kan ju bero på billigt rakvatten. 😄
Citera
2026-04-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist

Systembolaget nekar folk som är för fulla att köpa alkohol men det blir givetvis en bedömning och upp till den som sitter i kassan.

Att de inte säljer till någon som är under 20 år är ju enkelt - det är en hård gräns.

Men om Benke - 52 år - byns lokala alkoholist kommer in en lördag kl 14.00 och är märkbart berusad (för han är det nästan hela tiden) - ska då kassapersonalen leka social/läkare/ordningsmakt och neka han att köpa några öl för att sedan sälja 2 flak öl och en flaska vodka till Anton 20 år som kommer efter som är nykter men som kommer bli märkbart berusad till 100% av alkoholen senare?

Så länge alkisarna sköter sig så får de nog köpa - annars nekas de eller i värre fall - kastas ut från butiken.

Jag är ganska säker på att nyanställda på Systembolaget får utbildning i detta och att de ska vara ganska restriktiva med att neka att sälja till någon som är berusad - särskilt om det är en känd alkis. Det är inte kassapersonalens uppgift/problem.
Citera
2026-04-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur kan du se det på det avståndet? Själv har jag vid flera tillfällen sett folk bli nekade pga påverkan. Riktiga fyllon som ragalr omkring blir ju snabbt avvisade.

På 1-150meter? Hur är det relevant? Oavsett, är det lite detta det handlar om - de nekar Y men låter X passera, är det bra eller dåligt? Borde alla få handla oavsett? Vilka verktyg har man?

Jag ifrågasätter inte det du sett, utan bevekelsegrunden till tråden är att jag själv stod i ledet till kassan (handlade 50 års present till en näsrstående), framför mig stod 2 personer. Båda enligt mig märkbart påverkade. Den ena kunde knappt stå upp, dvs. stupfull, vingla fram och tillbaka och räknade tjugolappar som miljoner (bokstavligen) och garva. Synd på ett vis men kul att personen kanske mår bättre en stund, jag köper det.

Tog totalt 8 minuter för denna person att betala för 7 åbro 7,3% och en flaska "Dworek", vodka 700ml". Andra personen stank sprit. Även om jag stod 4 meter ifrån kände jag lukten genom mina näsborrar, (för de som undrar så stank det cider, skogsbär och vodka - en distinkt lukt). Ja man kan väl säga att det var kaos med tanke på att de öppnade ytterligare 2 kassor pga. just dessa. Av ren nyfikenhet stod jag kvar och hör av häpnad - ID kontroll på de märkbart påverkade personerna och varken ett ord mer eller mindre.

När jag sedan poängtera, (minns inte exakt vad jag sa men det var på ett vänskapligt sätt) till kassabiträdet (40+) att de var lite väl påverkade för att få handla sprit, såg man en tydlig "flush" på biträdet (blev röd om halsen och ansiktet) lite som... it was at this moment he knew he fucked up' och hade inget svar egentligen annat än vad ska jag göra? Den ena (köparen) satte sig i en bil, och körde iväg sannolikt rattfull (ja jag ringde polisen), någon återkoppling fick jag inte. Min iakttagelse skedde på en tisdag.

Så återigen till tråden borde de anställda på Systembolaget ha högre krav alternativt på vilket sätt kan man juridiskt tillrättavisa dessa då uppenbarligen 3kap. 8§ alkohollagen inte var en morot nog?

Kan tillägga att en pensionär med någon promille (vilket inte fick någon medial uppmärksamhet annat än lokalt) frontalkrockade med en person i genomsnittsåldern 1800-25000m från systembolaget, personen i genomsnittsåldern klarade sig tyvärr inte..
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-17 kl. 11:20.
Citera
2026-04-17, 10:28
Medlem
Loreias avatar
Har jobbat på Systembolaget och i den butiken var vi stenhårda på att inte sälja till någon som verkade påverkad och jag tror att så är det i dom flesta butiker. Sedan är det väl självklart att någon enskild individ i kassan på något av alla Systembolag i Sverige inte är lika hård på att följa reglerna eller som någon skrev, kanske inte vågar på grund av hotfull kund och brist på annan personal i närheten.
Citera
2026-04-17, 10:46
Medlem
Jag har aldrig sett en märkbart berusad person på Systembolaget i hela mitt liv. Tror dom väntar med att dricka tills dom fått sin dricka. Varför gå dit full liksom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in